Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-08-11 23:01:24 följande:
    Forskning visar också att många barn som talar ett språk hemma, X, i en kultur där Y är majoritetsspråket, så blir barnet inte tvåspråkigt, utan tvärtom, barnet blir utan egentligt modersmål, och utan andraspråk. Det blir varken hackat eller malet, utan "rotvälska". Det är i regel denna rotvälska vi har i våra förorter, inte två väl utvecklade tungomål.
    Ja, det stämmer när barnet inte också utvecklar att skriva och läsa på sitt modersmål. Det är där skolan kommer in. Vi vill ha tvåspråkiga barn, inte halvspråkiga eller dubbelt halvspråkliga så SD är helt ute och cyklar där.
  • nihka
    grind skrev 2014-08-11 23:12:01 följande:
    Nej, det är inte ett felaktigt påståenden.
    Jo, du har fel.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:10:10 följande:

Man bör väl, om tanken är att man ska växa upp i Sverige, ändå försöka ta till sig svenskan som modersmål.

Det gör inte att man inte kan lära sig ett annat språk parallellt. Är själv uppvuxen på det viset och är nuförtiden trespråkig. Har dock aldrig känt att min svenska fått stryka på foten för mitt andraspråk eller engelskan.

Det du beskriver stödjer inte bara vad forskningen säger utan är också min personliga erfarenhet.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-08-11 23:13:58 följande:
    Naturligtvis fokuserar sociologiskt inriktade studier på sådana likheter/skillnader. Naturvetenskapligt inriktade studier visar däremot på motsatsen, d.v.s. att de (biologiska) skillnaderna mellan män och kvinnor är påtagliga. 

Om du bara läser om forskning som rör sig inom det paradigm som utgår från social interaktion, så blir ditt medvetande om dessa frågeställningar helt ensidigt.

Jag läste nyligen om en studie (kan tyvärr inte hitta referens i detta nu), där forskare till 100% kunde avgöra om ett antal hjärnor tillhörde män respektive kvinnor. 100% alltså. De var alltså ovetande om individens kön på förhand, utan bestämde  det utifrån bilder av hjärnans konfiguration. 100% alltså.
    Kanske hade något med hormonbalans att göra...
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-08-11 23:20:16 följande:
    Ja. Lika förbannat krävde varken jag eller någon annan att jag skulle undervisas i skolan på något annat språk än mitt hemlands, dvs svenska (explicita språklektioner givetvis undantagna). Tvärtom, det hade nog känts rätt absurt.
    Visst, och det är ju så det ser ut (våra 5 minoritetsspråk undantagna): undervisning i hemspråket, inte undervisning hemspråket, men detta vill alltså SD ta bort.
  • nihka
    grind skrev 2014-08-11 23:45:57 följande:
    Jag väntar fortfarande på att få möta en kvinna som på ett rationellt sätt kan analysera verkligheten. Jag undrar om de finns.

Min fru är i alla fall lika hopplös som ovanstående kvinna. Känslor, känslor och åter känslor. Det är tur för henne att jag har hand om ekonomin här hemma.
    Du kommer aldrig möta en sådan kvinna - fast det beror inte på kvinnorna...
  • nihka
    grind skrev 2014-08-11 23:47:13 följande:

@Philipsson
    Jag syftar givetvis inte på dig utan på kunigunda

Hahahahahahahaha.

Var det dina "irrationella känslor" som sa dig att Philipsson är kvinna eftersom du var tvungen att förtydliga vem ditt inlägg om alla hopplösa kvinnor syftade på?
  • nihka
    Kunigunda skrev 2014-08-11 23:55:58 följande:
    Man har också, i grundskolan och vid behov som ett led i det särskilda stödet, rätt till studiehandledning på modersmålet, som innebär en undervisningsförstärkning på elevens modersmål.
    Visst, men det är inte regelrätt undervisning utan en begränsad hjälp för att kunna hänga med.
  • nihka
    grind skrev 2014-08-12 00:13:36 följande:
    Philipsson är uppenbart en man. En kvinna är inte förmögen till den analys som han står för.
    Brukar du ofta tala om för män att uttalanden om din kvinnosyn inte syftar på dem? Hahahahahahaha!

Ja, så resonerar den som har svårt med analys.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?