Inlägg från: Centurione |Visa alla inlägg
  • Centurione

Varför hatar folk SD?

Anghammarad skrev 2014-11-13 07:19:32 följande:
    Det jag vill komma till är att du verkar luta lite åt att det är samhället som äger en viss kompetens och inte individen, dvs en person som utbildat sig till exmpelvis läkare i Sverige är bara ett  verktyg, skapat av och fritt att använda för det svenska samhället. En rätt så extrem vänsteråsikt.
    Ja i och med att det är samhället som betalar för våra universitetsstudier i Sverige, så tycker jag faktiskt lite så. I andra länder får studenterna - eller deras föräldrar - betala själva. Och har de gjort det så har de ju köpt sin utbildning själva som vilken vara som helst, och då bör de ju också få använda den som de själva finner bäst.

Det är förresten inte bara jag som uppmärksammar det här problemet. I landstingen råder stor irritation över att nyexade sjuksköterskor, som fått sin praktik på länets sjukhus och där kanske mest varit till besvär - direkt när de är klara sticker till Norge och jobbar... Det ÄR inte självklart att man ska få göra så.

Det har tidigare förekommit i vissa landsting, att undersköterskor fått plugga vidare till ssk:or på betald arbetstid. MEN då fick de förbinda sig att arbeta i det landstinget i minst tre år när de var färdiga. (Facket talade förstås om slavkontrakt, men då hade de inte förstått vilken förmån det var för dessa kvinnor att få läsa till ssk:or utan att behöva ta lån.)
  • Centurione
    Anghammarad skrev 2014-11-13 07:19:32 följande:
    Det jag vill komma till är att du verkar luta lite åt att det är samhället som äger en viss kompetens och inte individen, dvs en person som utbildat sig till exmpelvis läkare i Sverige är bara ett  verktyg, skapat av och fritt att använda för det svenska samhället. En rätt så extrem vänsteråsikt.
    I USA, förresten, så händer det att rika personer betalar en av stadens unga, begåvade mäns läkarutbildning - mot att mannen lovar att komma tillbaka till hemstaden och öppna praktik där när han är klar. Det brukar räcka med ett handslag - de litar på att mannens heder ska hindra honom från att tjäna mera pengar någon annanstans och svika överenskommelsen!
  • Centurione
    Centurione skrev 2014-11-13 08:45:50 följande:
    I USA, förresten, så händer det att rika personer betalar en av stadens unga, begåvade mäns läkarutbildning - mot att mannen lovar att komma tillbaka till hemstaden och öppna praktik där när han är klar. Det brukar räcka med ett handslag - de litar på att mannens heder ska hindra honom från att tjäna mera pengar någon annanstans och svika överenskommelsen!
    ...och USA är alltså inte någon kommuniststat!
  • Centurione
    de Robespierre skrev 2014-11-13 11:26:26 följande:
    2011 bodde över en halv miljon svenska medborgare utomlands. Mörkertalet kan också vara stort då inte alla anmäler att de har flyttat utomlands. Antalet boende utomlands är högre än antalet innevånare i Göteborg. Hur skall vi göra med dessa personer?  Skall man förlora rätten till svensk välfärd om man bosätter sig utomlands? Skall man skriva på en förbindelse på att man inte kommer att söka jobb utanför Sverige innan man får plats i högskola och universitet (statsfinansierat)?

(Bildkälla: Föreningen Svenskar i världen)
    Jag tror inte att ett sådant kontrakt - att man inte får flytta utomlands - skulle vara juridiskt hållbart. Utan det är PENGAR man får sätta emot. Om CSN-lånet samt kostnaden för utbildningen omedelbart förfaller till betalning när en person lämnar landet, så skulle det avskräcka.

Överhuvudtaget borde kostnaden för utbildningen i sig framgå mer tydligt, så att studenterna vet om vad de kostar och vilken förmån det är att få notan betald av staten. Det skulle göra dem mer tacksamma, och även få dem att ta sina studier på mer allvar. I England är det t.ex. så, att även om hemkommunen betalar för en utbildningsplats, så får studenten först en nota på hela kostnaden, och därefter får han ansöka hos sin kommun om att de ska betala beloppet till universitetet. Här i Sverige tänker inte ens de studerande på vad dom kostar samhället - de tar det bara för givet. De kan till och med ha en attityd av trotsiga skolelever som lärarna måste fösa på...
  • Centurione
    Velouria skrev 2014-11-14 00:54:28 följande:
    Visst är det stört? För att kräva en sådan sak av en icke-svensk måste man först få varenda etniska svensk att svära trohet till kungen, annars är det hyckleri. Men sedan när har SD haft självinsikt? Aldrig eller aldrig?
    Just det där med kungen tycker jag också var overkill, eftersom inte ens alla infödda svenskar har lust att svära honom trohet. Men någon form av trohetsed till svenska flaggan - motsvarande den som nya amerikanska medborgare får svära till den amerikanska flaggan - vore kanske inte fel?

Även om jag misstänker att det inte skulle hjälpa mycket. Dom som kommer hit av fel skäl skulle bara go through the motions av en sådan ceremoni, utan att mena ett ord. På samma sätt som de ibland konverterar till kristendomen på papper och låter döpa sig, för att de tror att de ska får större chans att stanna här då. Fast de i själva verket fortsätter att leva som muslimer.

De gör vad som helst för att komma åt vår välfärd, men känner inte att eder de svär till oss smutsiga otrogna hundra respektive svennehoror är valida. De respekterar oss inte.
  • Centurione
    Velouria skrev 2014-11-14 07:24:06 följande:
    Att svära trohet och ed hit och dit är skitsamma. When the shit hits the fan så kommer inte många att stanna kvar i landet. Inte ens etniska svenskar som nog just nu känner att de bor i världens bästa land. Det är inte många som vill riskera sina och sina anhörigas liv för ett land. Inte ens politikerna.

Det är inte alla som vill komma åt vår välfärd, det kan jag intyga. Dock vill många få ett bättre liv än de hade i sitt hemland. Och att få ett bättre liv innebär till största del att komma ifrån ett förtryck snarare än att få det ekonomiskt bättre. Ni sverigedemokrater går på myter alltför ofta. Och vi blir inte otrogna hundar och svennehoror då de flesta ändå är normala människor. Dock ser ju ni sverigedemorater ner på folk ni inte känner och menar att de ser ner på oss och utnyttjar oss fastän ni inte känner dem. Kan du ärligt talat säga att varenda icke-svensk du ser ute på stan, på din arbetsplats etc. är här för att utnyttja välfärden och att de ser ner på oss?
    "varenda" har jag aldrig påstått, men nog finns dom attityderna. Min dotter råkade ut för det i skolan, innan vi flyttade henne till en annan skola ("kommunal friskola"). Där ställs särskilda krav för att bli antagen, så inga nyanlända invandrarbarn kan komma in där - och de invandrarbarn som finns där kommer från ordentligt integrerade familjer som ger sina barn en god uppfostran.

Jag har själv råkat ut för mycket slemmighet från män från dessa kulturer, när jag var yngre. Vissa skulle kanske se det som en komplimang, men jag är alltför väl medveten om att dessa män aldrig skulle närma sig sina vänners systrar eller döttrar på det sättet. Eller tolerera att någon man närmade sig deras systrar eller döttrar på det sättet. En muslimsk man och en muslimsk kvinna inleder aldrig en bekantskap på gatan, utan att ha blivit introducerade för varandra, och utan förklän som ser till att det går städat till under uppvaktningsfasen. Men med OSS tror dom att de har halva inne på en gång...

Min väninna som är SFI-lärare och som jag brukar citera ibland, har stött på mycket förakt ifrån i synnerhet de somaliska kvinnorna. "Med vilken rätt?" brukar hon säga. T.ex. fick en äldre somalisk kvinna ett raseriutbrott, för att min väninna tagit dit några veckotidningar - typ Allers och Året Runt. Det visade sig att den äldre somaliska kvinnan menade att min väninna försökte korrumpera de unga somaliska kvinnorna, p.g.a. att en tidning innehöll en stickbeskrivning på en kortärmad tröja, och en tillhörande bild på en ung kvinna med bara armar klädd i tröjan...
  • Centurione
    Velouria skrev 2014-11-14 07:24:06 följande:
    Att svära trohet och ed hit och dit är skitsamma. When the shit hits the fan så kommer inte många att stanna kvar i landet. Inte ens etniska svenskar som nog just nu känner att de bor i världens bästa land. Det är inte många som vill riskera sina och sina anhörigas liv för ett land. Inte ens politikerna.

Jag är som sagt lite tveksam till idén med trohetseder inför flaggor och liknande - det känns lite amerikanskt storvulet och osvenskt... MEN det intressanta är, att våra politiker (utom Sd) ALDRIG NÅGONSIN skulle vilja införa något sådant, av den anledningen att de INTE ANSER att invandrarna ska behöva känna någon lojalitet mot sitt nya land. De tycker att det är helt OK att det lever stora mängder människor här nu, som har sin lojalitet till ett helt annat land eller en helt annan världsdel, och/eller en helt väsensskild religion som dessutom i alla tider har stridit mot VÅR religion...

Förr i tiden for våra unga män till det Heliga Landet för att slåss mot islam - nu har vi frivilligt släppt in den religionen här. Ungefär som i skräckfilmer, där enfaldiga människor frivilligt öppnar dörren/fönstret och ber vampyren stiga in - något den inte skulle kunna annars. Och det tycker jag är skrämmande!
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-14 07:52:54 följande:
    ? Europa har ju länge sagt "vi kan inte ta flyktingar till Europa, vi ska hjälpa i närområdet" men hjälpen till närområdet har bidragit till att gränserna stängts eftersom grannländerna blivit överbelastade, säger Jan Egeland, generalsekreterare Norska Flyktinghjälpen, NRC.

? Det som händer är att fler kommer att dö inne i Syrien. Nu väntar tiotusentals människor på den syriska sidan av gränsen och om vi inte tar emot fler flyktingar från regionen så kommer gränserna fortsätta att vara i realiteten stängda, och då kommer många fler människor att dö och det sker medan vi alla står och ser på.

tinyurl.com/m22y3ry
    Jag hoppas verkligen att denne Jan Egeland vill leva med dessa syrianer SEDAN också, när de väl fått komma till Norge. Jag menar, att han bor i Oslos motsvarighet till Rinkeby, och hans döttrar går i Oslos motsvarighet till Rinkebyskolan. Annars ger jag inte mycket för hans kärlek till denna folkgrupp...
  • Centurione
    Velouria skrev 2014-11-14 18:33:40 följande:
    Du anser alltså att islam är djävulens religion och att muslimer är onda människor?
    Nej, så behöver det inte alls vara. Det finns naturligtvis en massa muslimer i världen som bara är lite lagom vardagstroende, och inte tillämpar några av de extrema uttrycken för islam. Men man ska vara medveten om att det FINNS farliga bitar i islamkompotten. Uppfattningen om att islam helst bör ta över hela världen, och att unga män är skyldiga att delta i dessa "heliga krig" och kommer att belönas på olika sätt i Paradiset om de stupar, är en. Uppfattningar av att kvinnor som brutit emot islams sedlighetsregler saknar människovärde, och kan våldtas eller dödas utan att det ses som ett brott, är en annan.

Och problemet är, att det de senaste decennierna inte är de liberala muslimerna (typ de flesta i Nordafrika) eller högutbildade (typ iranierna som flydde när shahen störtats) som har kommit hit i stora skaror. Utan det är just de muslimer med låg utbildning och en extrem och primitiv form av islam - ofta dessutom parad med kulturella sedvänjor (t.ex. kvinnlig omskärelse) som fanns redan före islam, vilket blir ännu farligare när de tas upp i religionsutövningen och görs till ett gudasänt krav - som har kommit hit. 
  • Centurione
    FiaMedFunkk skrev 2014-11-14 20:49:03 följande:
    Har faktiskt kollat på hus i Spanien. Costa del sol har en hel del billiga fastigheter nu.

Tror inte det blir inbördeskrig dock, men alla sociala förmåner kommer vara gone om 5-10 år.
    Fast Spanien är väldigt dyrt - då måste man få en hög pension om man ska kunna leva där.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?