Inlägg från: Centurione |Visa alla inlägg
  • Centurione

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-11-05 14:45:12 följande:
    Länka gärna till en sida i PK-media, där en invandrare hängs ut. Istället skriver de ju att det handlar om ett hatbrott, när en rumän blir misshandlad - för att få folk att tro att gärningsmannen var svensk, när han i själva verket var arab.
    Exakt. Vi var ett antal som diskuterade detta med Expressens chefredaktör i hans spalt en gång - på den tiden då han tillät kommentarer där. Det var fler än jag som hade samlat på exempel i flera år, på där svenskar hängs ut medan invandrare får vara anonyma i spalterna, trots samma brottslighetsgrad. Men då hade han ALLTID en förevändning till varför just den invandraren skulle skonas och just den svensken hängas ut. Orkar inte dra exemplen, men det var inte konsekvent alls.

T.ex. ville man skydda en invandrad mördares barn, men den svenske mördarens barn sket man i. När det var en invandrad mördare som bedömts vara psykiskt sjuk så var det skäl nog att mörka hans identitet, men när det var en svensk mörderska som bedömdes vara psykiskt sjuk så var det i stället en anledning att hänga ut henne i en lång artikel. För det var ett så bra exempel på neddragningarna i psykvården!

23-åringen (från Libanon) som mördade en gammal kvinna på en parkeringsplats i Skåne, fick vara anonym på grund av sin ungdom, även efter att han dömts. Men den 21-årige svensk som dödade sina halvsyskon, hängdes ut redan samma dag som han begått brottet. O.s.v.. Jag tror faktiskt inte ens att Herr Mattsson trodde på det där själv...
  • Centurione
    Philipsson skrev 2014-11-05 20:02:49 följande:

Resurserna förslår inte. Hur reagerar sjuklövern? Ännu större flyktingmottagning? Har man bestämt sig för totalt kaos?

www.svt.se/nyheter/sverige/af-klarar-inte-okad-flyktingstrom

"Den kraftigt ökande flyktingströmmen till Sverige gör att Arbetsförmedlingen dignar under arbete. Pengarna räcker inte, även om regeringen skjutit till extra medel, enligt myndighetens rapportering till regeringen.

Arbetsfömedlingens ledning konstaterar att de nyanlända inte kommer att få det stöd de har rätt till, vilket bland annat kommer leda till att det tar längre tid för dem att etablera sig i samhället. Dessutom kommer arbetsförmedlarna att drabbas av mer stress och fler sjukskrivningar som följd och i förlängningen rekryteringsproblem, befarar Arbetsförmedlingen.

?Arbetsförmedlingen bedömer en sådan situation som ohållbar?, skriver myndigheten som efterfrågar en översyn av lagstiftning och regelverk."

Nu kan jag tänka mig att många av flyktingarna inte VILL jobba, så det stör kanske inte dem att arbetsförmedlarna inte hinner hjälpa dem. Men det är synd om de svenska arbetslösa, som inte kan få de åtgärder de har rätt till, för att Af (och arbetsmarknadskonsulenterna på kommunen) inte har tid med dem...
  • Centurione
    Dissident skrev 2014-11-05 20:08:26 följande:
    Konspirationsteori? Nedanstående citat borde få dig att ändra uppfattning:
    "Lögnen kan få dystra politiska konsekvenser. Under många år fanns en outtalad överenskommelse mellan journalister, politiker och tyckare att inte säga sanningen om det framväxande mångkulturella samhället. Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Vi satt i teve och förnekade att det vid sidan av det positiva och nödvändiga också fanns svårigheter och problem." - Birger Schlaug, f.d. språkrör för Miljöpartiet
    sv.wikiquote.org/wiki/Birger_Schlaug
    "Flykting- och invandrarfrågan är det största journalistiska sveket som min generation journalister genomfört i det här landet. Vi har inte på ett seriöst och trovärdigt sätt beskrivit vilka oerhörda problem som finns i ett mångkulturellt samhälle. Jag tillhör dem som försvarar det mångkulturella samhället. Men vi som försvarat det har ju förskönat det." - Janne Josefsson
    hd.se/mer/2008/02/10/mannen-bakom-avsloejandena/
    "Under den troskyldiga perioden av Sveriges omvandling till så kallat mångkulturellt samhälle gällde runt om på landets tidningsredaktioner en oskriven men sträng pressetisk regel: När du skriver om brott, nämn aldrig - antyd inte ens - att det är en invandrare som begått det även om det är så det ligger till." - Yrsa Stenius
    Journalister samtalar:
    "Susanna Popova: -Tomas, du och jag var båda två i slutet av 80-talet på en konferens för journalister där man på allvar diskuterade om det var dags att ta av locket för rapporteringen om brottsligheten bland invandrare eller om locket skulle ligga på.
    Thomas Gür: -Min uppfattning var väl att på den konferensen var det du och jag som ansåg att man skulle ta av locket medan alla andra ansåg att det var jättefarligt att lyfta av det här."
    #t=11m55s
    "För tio år sedan fanns det en regel som sade: journalister skall vara ytterst återhållsamma med att publicera negativa uppgifter om invandrare. Det ansågs t ex olämpligt att publicera statistik om invandrare och bidrag, invandrare och kriminalitet, etc. Syftet med denna regel var (som alltid i Sverige) gott och välmenande. Etablissemanget trodde att sann men negativ information skulle göra folket till invandrarhatare och rasister. Genom att inte publicera sådana uppgifter ville man skydda svenskarna från skadliga tankar och invandrarna från skadliga svenskar. I toppen av samhället bland politiker och massmediala makthavare - etablissemanget - kunde man därigenom berömma sig av humanism, omsorg, solidaritet". - Göran Skytte
    www.vitbok.se/13/c.html
    "Under åtta år därefter var jag reporter på Sveriges Television. Där fick jag bland annat instruktioner av en ansvarig redaktör för ett av våra största nyhetsprogram att det ska "vara så synd om invandrarna att folk ska gråta framför teven. För att en nyhetssändning skulle bli en "bra show" var att det önskvärt att det fanns offer, men det var underförstått att dessa offers anspråk aldrig synades i sömmarna." - Gunnar Sandelin
    Bra sammanfattning. Tack! Det märkliga är, att hur många gånger man än lägger ut den informationen, så fortsätter PK-tanterna att förneka att mörkningen förekommer. Fast man bara behöver kolla på Expressen eller Aftonbladet vilken dag som helst. 

Ta t.ex. vilken artikel som helst i Kvällsposten på nätet (Expressens bevakning av de sydligaste landskapen samt Danmark, som intresserar skåningarna). När det gäller de danska nyheterna har de tydligen ett samarbete med Ekstrabladet, för artiklarna brukar vara kopierade rakt av. Med en skillnad: om det är en utlänning (menar nu från Afrika, Mellanöstern, Ryssland, Östeuropa etc.) som begått brottet, så utesluts namn och foto i Kvällsposten. Dock inte om det är en nordbo. Likaså om det står något i ett signalement om att gärningsmannen var svarthårig, mörkhyad, hade mellanösternutseende eller liknande. Då utesluts den upplysningen!
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-05 20:26:21 följande:
    Det är hyckleri att vilja fortsätta köpa billiga imponerade varor och samtidigt vilja stänga gränserna.
    Jag avstår gärna. Handlar faktiskt nästan inget importerat överhuvudtaget, av miljöskäl. Försöker hålla mig till lokalproducerat också, i möjligaste mån. Enda undantaget är bomullstyger, ris, kryddor etc. som inte GÅR att producera i Sverige.
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-06 10:24:34 följande:
    Serverar ett svar här åt dig centurione.
    Du tar ju inte åt dig av vad man skriver.
  • Centurione

Censuren pågår här på fl också. Ser att jag har fått ett inlägg borttaget, där jag upplyste om att det inte var en vanlig, svensk småbarnsfamilj som gjorde detta:

www.expressen.se/gt/familj-misshandlade-kvinna--far-fangelse/

En svärmor var alltså missnöjd med sin före detta svärdotter och mamma till hennes barnbarn. Då tog hon sina fyra vuxna söner och tillsammans misshandlade de den unga mamman - och hennes väninna - med baseballträn, sparkar och knytnävsslag.

Expressen skriver inte var de kommer ifrån - det är ett typexempel på mörkandet! Om jag inte heller skriver ut VILKEN invandrargrupp de tillhör, så kanske mitt inlägg får vara kvar den här gången? Men det är ju MÄRKLIGT att det ska mörkas, när domen redan har fallit. Då är det ju inte fördomar längre utan fakta.

• Centurione
    Centurione skrev 2014-11-06 12:18:25 följande:

Censuren pågår här på fl också. Ser att jag har fått ett inlägg borttaget, där jag upplyste om att det inte var en vanlig, svensk småbarnsfamilj som gjorde detta:

www.expressen.se/gt/familj-misshandlade-kvinna--far-fangelse/

En svärmor var alltså missnöjd med sin före detta svärdotter och mamma till hennes barnbarn. Då tog hon sina fyra vuxna söner och tillsammans misshandlade de den unga mamman - och hennes väninna - med baseballträn, sparkar och knytnävsslag.

Expressen skriver inte var de kommer ifrån - det är ett typexempel på mörkandet! Om jag inte heller skriver ut VILKEN invandrargrupp de tillhör, så kanske mitt inlägg får vara kvar den här gången? Men det är ju MÄRKLIGT att det ska mörkas, när domen redan har fallit. Då är det ju inte fördomar längre utan fakta.

Och där skulle det förstås ha stått "småstadsfamilj" och inte småbarnsfamilj. De som misshandlade kvinnan var inga småbarn, utan fyra vuxna män...
  • Centurione
    sjuttiofemman skrev 2014-11-08 13:32:35 följande:
    Man kan ha olika kulturer men ändå leva tillsammans utan diskriminering eller motsättningar. Det vill säga att vi som bor i landet kan samsas om utrymmet, dela på resurserna och bidra till vår välfärd.

Varför skulle det vara så svårt?

Mångkultur och integration är inga motsatsbegrepp. Det handlar om att våga möta varandra från båda håll och inte stöta bort det som är främmande.

Sprider man fördomar som rasister och smygrasister gör så blir det omöjligt.
    OK ett svar till då: det finns gränser för HUR väsensskilda två kulturer kan vara, om de ska kunna leva tillsammans utan motsättningar i samma land. Vissa gemensamma värderingar, regler och mål måste det finnas - annars blir det konflikter och i värsta fall inbördeskrig. Se vad som hände mellan muslimer och kristna i det f.d. Jugoslavien t.ex., och se vad som händer mellan muslimer och kristna i Syrien, Irak och Turkiet nu. Verkar det vara en harmonisk och respektfull sammanlevnad där..? Tomte  Död
  • Centurione
    Digestive skrev 2014-11-08 16:30:12 följande:
    Enbart vissa muslimska grupper hamnar i konflikt med kristna överhuvudtaget och merparten av dessa kommer knappast till Sverige, även om en del olyckligtvis hamnar här också, såklart. Det finns dock en god poäng i inlägget, helt klart - men att hantera muslimer som en slags homogen grupp, har intellektuellt sprungit ur sin tid och med råge..
    Islam är tyvärr en krigisk religion som syftar till att utvidga den islamska världens gränser så mycket som möjligt. Det finns vitt spridda idéer om hur de unga män som dör för Jihad ska belönas i Paradiset, och annat suggestivt och (ur vår synvinkel) obehagligt.

Det är därför det är farligt när de blir för många i Europa, som kan arbeta inifrån. Det skulle inte alls vara samma risk att ha samma antal buddhister (t.ex.) boende här, eftersom buddhisterna är nöjda med att bara vara ifred. De har inget intresse av att missionera och försöka övertala andra folk att ta till sig deras religion, och ännu mindre har de något intresse av att ta över andra länder med vapenmakt...
  • Centurione
    FDFMGA skrev 2014-11-09 11:26:43 följande:
    Intressant att se hur du lägger missförstånd på missförstånd och bygger en omvärldsbild utifrån detta.

Du menar alltså att den betydelse som integration har i samhället utanför batikhäxeforskningsstugan inte är relevant eftersom batikhäxeforskningen inte accepterar innebörden i andras sätt att tolka integration.

Vidare så har du totalt missförstått vad "pk-nissarna" menar. Inte är det så att någon menar att det inte existerar någon svensk kultur - utan snarare så att det ibland påpekas att det inte finns någon statisk och helt enhetlig svensk kultur samt att tokskallarna i  SD som försöker definiera exakt vad som är svensk kultur aldrig kommer att lyckas eftersom den är för mångfacetterad.

Själv är jag inte särskilt förtjust i begreppet mångkultur eftersom det sätter skillnader i ursprung i förgrunden - men om jag måste använda det så anser jag nog att det är språket som är det centrala för den svenska kulturen - och bara där kan vi ju se att det finns stora skillnader -folket kring SD har ju utvecklat en egen språkkultur som avviker från den  vanliga svenskan, lägg därtill skillnader i värderingar, intressen, levnadssätt så får du en riktig mångkultur.

Alltså - dina missförstånd i sig visar ju att det inte finns någon totalt enhetlig svensk kultur. Jag antar att du är svensk från födseln, inte desto mindre lyckas du inte snappa särskilt mycket av den kultur du är en del av - om än en mycket liten sådan.
    Vi har en starkare enhetlig kultur i Sverige, än de har i de flesta andra länder, skulle jag vilja säga. Detta beror på att vi har varit en nationalstat i många hundra år, och att vi har naturliga gränser (vatten, storskog, fjällkedjor...) åt alla håll. Svenska Kyrkans budskap har varit detsamma över hela landet, och sedan Folkskolan infördes blev det ett gemensamt innehåll även där.

Sedan många decennier nu har dessutom Svensk Television, och innan dess (och parallellt med TV fortfarande) radio och rikstidningar, verkat som en enande faktor. Den moderna Luciatraditionen är ett sådant exempel. Stockholms-Tidningen började, och sedan spreds den mycket snabbt över hela landet. Från Ystad till Haparanda hölls det lokala Luciatävlingar, där flickor med ungefär samma utseende vann överallt.

Att det ÄVEN finns regionala traditioner - som t.ex. ålen på julbordet i Skåne - ändrar inte på detta. KÄRNAN i julfirandet, påskfirandet, midsommarfirandet o.s.v. - är gemensam i hela Sverige, och det är en stor och solid kärna.

Ändå gick Mona Sahlin ut och sa att "svenskarna har ingen kultur". Jo, hon gjorde faktiskt det!
Svar på tråden Varför hatar folk SD?