Quintus Zebra skrev 2014-03-15 10:00:20 följande:
Diskussion är ju alltid välkommen. Det handlar ju om att välja plats med lite fingertoppskänsla dock.
Fast i det här fallet ser jag inte att någon har velat starta en diskussion?
Jag tror få hade reagerat på en seriös ställd fråga om hur det kommer sig att vissa inte kommer in i samhället trots 26 år i landet. En diskussion om vad detta kan bero på och hur man ska motverka detta är det nog ganska få som hade tyckt vara provocerande. Om de invandringskritiska visade ett uns av objektivitet och vilja att inte tro det värsta om en människa man inte känner? Om de invandringskritiska i alla fall tog hänsyn till möjligheten att det existerade speciella skäl i detta fall. .
Men det som hände (och som händer så ofta) var något helt annat.
Det som hände var att en massa invandringskritiker som överhuvudtaget inte visste något om offret valde att dra en massa negativa slutsatser enbart baserade på deras egna fördomar. Och att invandringskritiska helt utan ånger valde att utnytja oskylda brottsoffer de inte känner som brickor i sin politiska kamp.
Att misstänkliggöra ett brottsoffer, att göra påhopp på en människa man inte känner, att påstå att hon är förkastlig och att hon antagligen inte har jobbat i hela sitt liv, att misstänkliggöra brottsoffer enbart för att det passar den egna politiska agendan, det är inte en diskussion.
Det är fördomsfulla påhopp. Och själv tycker jag att det är ett sundhetstecken att så många tar avstånd från fördomsfulla påhopp på brottsoffer.
Då och då hävdar SD och andra att deras engagemang i invandringsfrågan bland annat drivs framåt av medkänsla för utsatta kvinnor från ojämställda kulturer. Men denna medkänsla är lite svår att tro på ibland. När samma "invandringskritiska" gång efter gång visar upp en hånfull och raljerande attityd mot just de utsatta kvinnor som man påstår sig vilja skydda.
Som jag skrev ovan.
Rädslan och motståndet mot SD och andra invandringskritiska beror nog sällan på att folk är rädda för att diskutera invandring eller integration. Det som ofta väcker anstöt är sättet som "ni" ofta raljerar och generaliserar om människor. Om det är seriös diskussion "ni" vill ha, så varsågod: diskutera. Men det innebär inte att jag kommer sitta och tillåta grova och hånfulla och ofta helt felaktiga generaliseringar om människor på grund av ursprung eller hudfärg.
Wow, du sa det så mycket bättre, jag bugar mig.
Du har helt rätt, det är inte en diskussion, det är propaganda men tyvärr verkar det vara just det som sd ägnar sig åt, det genomsyrar ju allti ifrån partitopp till deras väljare.
Den enkla svartvita vägen.