Inlägg från: Enter Sandman |Visa alla inlägg
  • Enter Sandman

Varför hatar folk SD?

Errol

Jag skrev ett långt inlägg till dig, när jag hade hunnit till hälften så knäppte min dator av och lät meddela att nu hade han gått i pension, så allt bara la ner och datorn dog.
    Nu sitter jag på lånad dator och vill bara säga tack till dig, tack för att du tog dig tid att förklara.
    Nu förstår jag bättre hur du tänker, jag håller inte nödvändigtvis med om allt, men jag förstår bättre.
    Tills dess jag får en fungerande dator så slipper ni mig.
    Ha det bra alla.
    Och tack Errol.{#emotions_dlg.flower}

• Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 18:45:08 följande:
    Tror du själv att någon kommer kastas ut? Då har du mer övertro på SD än vad jag har. De kommer aldrig få sån makt.
    Däremot om illegala avvisades i större volymer än idag skulle jag faktiskt inte klaga. Vi ska inte ha parallellsamhällen i Sverige eller en myndighet som gömmer folk och en annan som ska leta och kasta ut. Sanslöst.

Det är nog här nånstans som du och jag skiljer oss åt.
    Jag delar samma oro som du för mina barn, trots att dom idag är vuxna.
    Och för deras ev. barnbarn.
    Men jag tror att vi kastar ut barnet med badvattnet så att säga om vi lägger makt i händerna på såna krafter som sd står för.
    Jag tror det är en farlig väg att gå, det måste finnas andra sätt att lösa integrationsproblemen än att flirta med fascismen.
    För jag ser också problem och misslyckanden, jag anser att vi måste tänka om och att vi måste göra om, och göra rätt den här gången.
    För såhär kan vi inte hålla på, men jag tror också att det handlar om att vi i Sverige är så ovana vid den här sitautionen, vi håller fortfarande på och lär oss.
  • Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-20 18:49:58 följande:
    Lycka till med nytt datorköp. Jag hoppas du kör på apple

Tack.
    Jag fick hjälp av en datorkunnig vän som lyckades rädda datorn åt mig.
    Själv är jag hopplös på sånt där, det var inte så illa som jag trodde.
    *saved by the bell*
  • Enter Sandman
    Enter Sandman skrev 2014-03-20 19:23:36 följande:

Det är nog här nånstans som du och jag skiljer oss åt.
    Jag delar samma oro som du för mina barn, trots att dom idag är vuxna.
    Och för deras ev. barnbarn.
    Men jag tror att vi kastar ut barnet med badvattnet så att säga om vi lägger makt i händerna på såna krafter som sd står för.
    Jag tror det är en farlig väg att gå, det måste finnas andra sätt att lösa integrationsproblemen än att flirta med fascismen.
    För jag ser också problem och misslyckanden, jag anser att vi måste tänka om och att vi måste göra om, och göra rätt den här gången.
    För såhär kan vi inte hålla på, men jag tror också att det handlar om att vi i Sverige är så ovana vid den här sitautionen, vi håller fortfarande på och lär oss.

För MIna ev barnbarn....ska det ju vara.
    I och för sig deras också.
    *suck*
  • Enter Sandman
    Gert skrev 2014-03-20 19:39:17 följande:
    Vad jag längtar till valdagen. Det är då vi visar SD-hatarna var skåpet ska stå.

Precis, då ska sd-skåpet förpassas till en mörk vrå längst bort i korridoren.
    Då ska vi allt få se. Skrattande
  • Enter Sandman
    Thomas66 skrev 2014-03-20 19:50:55 följande:

Vad är det järna inte registrerar, bor dom i huset eller ej.

järna?
    Villan ligger väl i Strängnäs?

Vad är det du inte förstår, Ekeroth har återigen spelat med falska kort.
    Som om vi inte redan visste hur oärlig han är, det är ju just såna här förvanskningar som gör att mani nte kan ta något sd säger på allvar.
    Fattar inte Ekeroth det antagligen inte.
  • Enter Sandman
    Cal XVI Gustf skrev 2014-03-20 20:42:58 följande:
    Blädrrar lite i rapporten och den är rätt intressant.

En annan lögn som avslöjas är den om den utbredda diskrimineringen:

"Diskriminering på basis av etnicitet är allvarlig, lagvidrig och förekommer förstås dagligen. Men även om ensklida fall är allvarliga visar våra studier att upplevelser av fenomenet är ovanligt. När våra ungdomar rapporterar om diskriminering eller orättvis behandling - alltså en ganska bred definition - inom fyra väsentliga områden (skola, affärer, transporter samt av vakter och polis), avslöjar de låga nivåer och liten variation mellan etniska grupper. Detta gäller i Sverige, men också i England, Holland och Tyskland. När vi specialstuderar finindelade grupper i Sverige, så långt våra data håller, finner vi ingen systematik så att utomeuropeiska grupper, eller synbara minoriteter, är mer drabbade än andra."

Exakt, den visar att det handlar om svartmålning och demonisering när högerextrema hävdar att det finns så mycket rasism riktat mot svenskar från invandrare.
    Det visar att sd och andra högerextrema återigen ägnar sig åt lögner.
    Hur ska man kunna ta något på allvar som dom säger när dom håller på så?
    Dom tappar ju trovärdighet så det bara skriker om det.
  • Enter Sandman
    effemgea skrev 2014-03-20 21:17:25 följande:
    Visst, mänskliga grupper sluter sig samman inför vad de betraktar som yttre hot och att Sverige inte har varit i krig på över 200 år har naturligtvis påverkat vår syn på oss själva och vårt land.

Något som ofta har förvånat mig i diskussionerna såväl här på FL som rikspolitiskt är hur sverigedemokrater förtvivlat söker efter vad de kallar svenskhet, ängsligt studerar hur andra länder förhåller sig till sig själva för att liksom lokalisera svenskheten i osvenskheten, samtidigt som de spottar på det som verkligen gör oss till en särpräglad nation och kallar det unikt svenskt självförakt.

Vad de varken kan eller vill förstå är att den som verkligen har självkänsla inte nödvändigtvis behöver pråla med en massa yttre attribut och till och med kan kosta på sig att skämta om sig själv.

Men i stället för att exempelvis förstå att ett folk som haft fred i mer än tvåhundra år inte präglas av att sluta sig samman inför yttre hot -  utan hittar annat som förenar - försöker partiet måla upp invandringen som ett yttre hot mot en egenkonstruerad  svensk kultur, med tennsoldater som viftar med flaggor och skränar om att alla måste vara stöpta i samma tennform medan de ägnar eoner av tid till att diskutera formen utan att förstå innehållet.

Som jag ser det är det unika med Sverige egentligen att vi har så små behov av att gå in på detaljer om vad som är det unika med Sverige - men i grova drag tror jag att det handlar om att vi inte har några behov av skränig och skrytsam nationalism, att vi förvisat religionen till att vara en privat angelägenhet och att det finns någon slags antydan till vemod som genomsyrar Sverige, förmodligen både klimat- och naturrelaterat.

SD kommer aldrig att vara ett hot mot svenskheten, de kommer aldrig att få något reellt inflytande över svenska tänkesätt - deras syn på Sverige är för främmande för oss svenskar för att vi ska kunna ta till oss den.

Invandringen skulle däremot på sikt kunna vara ett hot mot den bild av Sverige jag kan identifiera mig med,  i och med att invandrare ofta är präglade av omständigheter där såväl konflikter som religion tillhör vardagen - men min utgångspunkt är att invandrare i betydligt större utsträckning måste anpassa sig till oss än vi till dem.

Och så är det ju. Särskilt som politikerna har börjat förstå att den unika svenska självbelåtenheten som inte brydde sig om att ställa krav på invandrare eftersom de inte var som vi - en självbelåtenhet som präglade invandringspolitiken under några årtionden - inte var så lyckad.

Exakt och jag kommer osökt att tänka på något som Bamse brukar säga, (ja, jag har läst mycket Bamse för mina barn).
    Han brukar säga att den som är mycket stark måste vara mycket snäll.
    Det ligger något i det även för nationer, en trygg nation har säkerhet nog att våga vara öppna och generösa mot andra människor, i synnerhet människor i nöd.
    Det gäller både på individnivå och för nationer.
    Dom räddaste är dom som sluter sig och bygger pansarväggar mellan sig och sin omvärld.
  • Enter Sandman
    Gert skrev 2014-03-21 20:55:48 följande:
    SD-hataren och mytomanen Henrik Arnstad ljuger igen. Skrikandes

avpixlat.info/2014/03/21/mytomanen-arnstad-lj.../

Men snälla, du kan ju inte använda avpissat som källa, det fattar du väl att inget som kommer därifrån går att ta på allvar.
    Klart dom inte gillar Amstad, han drar ju ner brallorna på rasisterna gång på gång.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?