Inlägg från: Enter Sandman |Visa alla inlägg
  • Enter Sandman

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2014-03-12 11:04:56 följande:

Ett exempel på varför man inte ska gå ut med detaljer som kan röja en misstänkts identitet: en ung man anklagas för våldtäktsförsök men frias. Det handlade om en berusad kvinna som gjort närmanden och kände sig avvisad. Fallet nerlagt. Skada skedd, men ändå minimerad.

Exakt, och även om en person är skyldig så finns det andra i personens närmsta omgivning som kan bli lidande.
    Om jag begår ett grovt brott och blir uthängd, ska mina barn behöva ta skit för vad jag gjort, ska min gamla mamma behöva få omgivningens fördömande på sig för vad jag gjort.
    Nej, det är inte ok.

Och ska vi hänga ut folk ska vi i konsekvensens namn också hänga ut brottsoffren.
    Det är som sagt inte en del av straffet att bli uthängd.
    Jag har suttit med många kvinnor och en del män som blivit utsatta för övergrepp och jag vet ingen av dom som skulle vilja schavottera i pressen med detaljer om sina liv.
  • Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-12 12:33:50 följande:
    Jag talar ju enbart för mig själv när jag skriver här. Och dömda brottslingar och brottslingar som erkänt grova brott tycker jag är okej att hänga ut. Tant Asta som går till torget och köper en melon har inget nyhetsvärde. Och jag är ungefär lika intressant. Jag har svarat på frågor om mig själv.
    Orkar inte läsa ditt andra inlägg igen. Sitter på jobbet med begränsad tid.

Vad menar du nu?
    Talar för dig själv, vi diskuterar väl en samhällsfunktion, media, vi diskuterar ju inte dig som person?

Varför är det ok att hänga ut människor för att dom begått grova brott, men inte andra?
    Vad är nyhetsvärdet i det?
    Vad är det för nyhetsvärde i att vi får veta detaljer om en brottsling, låt oss säga Englas mördare.
    På vilket sätt gagnar det oss att få veta
    hans matvanor, hans ursprung, hans motionsvanor, om han är en slusk eller pedant, om han är en bra älskare (uäck), hans ev religion, hans telefonnummer, hans litteratur och musikpreferenser?
    Jag kan omöjligt se ett nyhetsvärde i det, enlighten me.

Det är lugnt, du behöver inte svara mig på jobbet, jag går ingenstans, svara när du har tid.

Och att tillfredsställa nyfikna människors behov av att få snaska i skvaller och förfasa sig är inte ett nyhetsvärde.
  • Enter Sandman
    M Y L F skrev 2014-03-12 14:50:30 följande:

Nu sitter du och hittar på att Svenskar skulle vara för fina att ta vissa jobb, dessutom så krävs det utbildning att jobba inom vården. Hur mycket tror du en Jordansk kvinna som kom hit på slutet av 8o talet och som är fortfarande behöver tolk, har jobbat i Sverige? Hur kan vi ens veta om invandrarna själva vill ha dessa jobb? Om man får generöst med bidrag, varför skulle man nöja sig med ett lågavlönatjobb?

Men det är väl bara att titta på vilka det är som jobbar inom vården idag?
  • Enter Sandman
    M Y L F skrev 2014-03-12 15:37:40 följande:

Det sa jag inte, att det inte jobbar invandrare inom vården , men du får det som att låta att det bara jobbar invandrare inom vården för att det skulle vara under en Svensk värdighet att jobba där. Dom flesta jag träffat på inom vården är svenskar men naturligtvis även invandrare, men inte så att dom skulle vara en majoritet av den anledningen som du drar. Dessutom sa krävs det viss utbildning inom vården. Du svarade aldrig heller varför man skulle välja ett lågavlönat arbete om man har ett generöst bidrag? Dessutom är det naivt att tro att alla kvinnor som kommer från länder där mannen är familjeförsörjare ens kommer att vilja jobba. Med tanke på att det mest är kvinnor som jobbar inom vården , så oroar ju jag mig över att vi inte kommer att ha någon som vill jobba där i framtiden. Våra yrken måste få högre status och bättre löner och då går ju alla dessa människor som skulle ta ett lågavlönade arbete bort.

Varför tar svenskar lågavlönade jobb när dom har generösa bidrag?
    Svaret på det är även svaret på din fråga.
  • Enter Sandman
    oOOo oOOo skrev 2014-03-12 16:19:14 följande:
    Det finns mycket som vissa är intresserade av som andra finner ointressant. Ta du del av media som rapporterar sparsamt så kan andra ta del av media som rapporterar utfylligt. Känns det acceptabelt?

Med risk för att låta grinig nu, så nej, det känns inte acceptabelt.
    Missförstå mig rätt, det är helt ok att man har olika preferenser och intressen i vad man vill läsa, självklart är det så.
    Men när det finns en avsevärd risk att andra människor ska fara illa pga en del människors lystnad efter sensationer, då är det inte ok längre.
    Sen förstår jag förövrigt inte varför just brottslingar ska hängas ut, även om vi antar att dom är dömda.
    Det kommer ju onekligen att slå mot tredje person och jag förstår inte syftet.
    Varför ska brottslingars rätt till skydd och anonymitet tas ifrån dom, är det ett slags straff som media och omvärld ska utdöma?
    Det är helt oacceptabelt i min värld av en mängd anledningar, inte minst rättssäkerhet.
    Straff ska utdömas av domstol, inte media och definitivt inte allmänheten.
    Börjar vi gå den vägen då är vi illa ute, hur länge dröjer det innan nån anser att det är du som ska straffas med uthängning?
  • Enter Sandman
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-12 18:05:03 följande:
    Notera att ovanstående skrev MISSTÄNKT. Du gör kardinalfelet att jämställa misstanke med skuld. Vore det verkligen okey om ditt barn blev uthängt, demoniserat och fick sin framtid förstörd som biltjuv/våldtäktsman/mördare, fastän hen egentligen är oskyldig?

Bra poäng.
  • Enter Sandman
    Dorian Ertymexx skrev 2014-03-12 18:14:42 följande:
    Återigen det där intressanta att SD-fansen hatar skvallerblaskor - men vill ha mer skvaller i blaskorna!

Exakt, det är obegripligt.
    Påminner om när man passerar en olycksplats och det står massa människor omkring och glor, som inte gör nån nytta, bara mest är ivägen, men som inte kan förmå sig att lämna platsen.
    Ren sensationslystnad och snaskande i andras olyckor.
    För mig är sånt så billigt.
  • Enter Sandman
    Thomas66 skrev 2014-03-12 18:36:05 följande:

Tycker du att det va synd att någon av rasist-sidorna la ut bilder på dom 4 männen som misshandla och rånade en gravidkvinna? Dom kunde gripas pga av det.

Läs mina inlägg så slipper du ställa dumma frågor.
  • Enter Sandman

Ett lyssnartips för dom som är intresserade av nationalism och särskilt ur ett filosofiskt perspektiv.
    Dom försöker svara på vad nationalism är.
    Vilka fördelar kontra nackdelar det finns med nationalism.
    Bland annat.
    Intressant tyckte jag, jag kan rekommendera det för dom som är intresserade av såna saker.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/341023?programid=793

• Enter Sandman
    Thomas66 skrev 2014-03-12 18:57:28 följande:

Varför svarar du inte istället?

För att jag redan gjort det, det står i mina inlägg och om du inte ens bemödar dig med att läsa vad jag skriver, vad ska jag då svara för?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?