Varför hatar folk SD?
realist14 skrev 2014-07-01 17:41:34 följande:
I tex Somalia, som var det land som var mest aktuellt? De har inte ens grundskoleutbildning för alla än. Men kanon du om de ändå lyckas informera alla både i städer och på landsbygd. Vad gäller könssjukdomar så kan du själv påverka och skydda dig vilket inte är fallet med sjukdomar som överförs på andra sätt.
I Sverige är tuberkulos en ovanlig sjukdom med cirka 5 nya fall per 100 000 invånare och år. De fall som diagnostiseras sker framförallt i grupper som flyttar hit från länder med hög incidens och bland dem har det skett en ökning under senare år.
Jag utgår från att du själv rycker på axlarna om det händer sig eftersom du har en så obekymrad inställning. Men huvudsaken är väl att man inte ställer krav. :-/
Vi har tvångsvård i Sverige om du inte visst det, psykiatrisk tvångsvård.
Är de också boskap?
Min erfarenhet är att folk i regel vet när de är sjuka eller inte mår bra. En aktiv smitta är uppenbar medan en latent inte är det men dessvärre är testerna för latet TBC också opålitliga. Det största problemet för många är att få bli föremål för behandling när det behövs flera olika typer av antibiotika för att minska risken att det utvecklas antibiotikaresistenta stammar. Dessutom ska dessa dyra mediciner, ett par, tre, fyra olika sorter tas under lång tid vilket alla inte har råd med eller har tillgång till.
Om vi ska bekymra oss för människor från något särskilt land så finns det flest TBC-smittade människor i Indien. Bara att plocka dem i tullen och sätta dem i karantän när de kommer till Sverige. Eller hur?
Klart man kan skydda sig från TBC. Det kallas för vaccin. Klart man kan skydda sig från sexuellt överförbara sjukdomar, men eftersom alla de facto inte gör det är det kanske säkrast att följa dina önskemål om att göra allt vi kan för att inte "få in något" och sätta alla återvändande turister i karantän.
Jag utgår från att du inte har en aning om vad jag gör och inte gör med mina axlar och resten av min anatomi.
.
Jag var inte medveten om att du klassar psykiatriska tillstånd som smittsamma - för det var väl smitta vi pratade om? Eller det var iaf vad jag pratade om.
Vad jag vänder mig mot är din syn att det är rätt att behandla männikor olika beroende på var de kommer ifrån.