Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

realist14 skrev 2014-07-01 17:41:34 följande:
    I tex Somalia, som var det land som var mest aktuellt? De har inte ens grundskoleutbildning för alla än. Men kanon du om de ändå lyckas informera alla både i städer och på landsbygd.

Vad gäller könssjukdomar så kan du själv påverka och skydda dig vilket inte är fallet med sjukdomar som överförs på andra sätt.

I Sverige är tuberkulos en ovanlig sjukdom med cirka 5 nya fall per 100 000 invånare och år. De fall som diagnostiseras sker framförallt i grupper som flyttar hit från länder med hög incidens och bland dem har det skett en ökning under senare år.

Jag utgår från att du själv rycker på axlarna om det händer sig eftersom du har en så obekymrad inställning. Men huvudsaken är väl att man inte ställer krav. :-/

Vi har tvångsvård i Sverige om du inte visst det, psykiatrisk tvångsvård.
    Är de också boskap?
    Ja, det behövs verkligen informeras i städer och byar i Somalia att när man hostar blod är det något fel. Inget man skulle vara medveten om eller vilja söka hjälp för om det inte kommer någon från ett land där människor har en högre "grad av upplysning" och mer "koll". Hmm.

Min erfarenhet är att folk i regel vet när de är sjuka eller inte mår bra. En aktiv smitta är uppenbar medan en latent inte är det men dessvärre är testerna för latet TBC också opålitliga. Det största problemet för många är att få bli föremål för behandling när det behövs flera olika typer av antibiotika för att minska risken att det utvecklas antibiotikaresistenta stammar. Dessutom ska dessa dyra mediciner, ett par, tre, fyra olika sorter tas under lång tid vilket alla inte har råd med eller har tillgång till.

Om vi ska bekymra oss för människor från något särskilt land så finns det flest TBC-smittade människor i Indien. Bara att plocka dem i tullen och sätta dem i karantän när de kommer till Sverige. Eller hur?

Klart man kan skydda sig från TBC. Det kallas för vaccin. Klart man kan skydda sig från sexuellt överförbara sjukdomar, men eftersom alla de facto inte gör det är det kanske säkrast att följa dina önskemål om att göra allt vi kan för att inte "få in något" och sätta alla återvändande turister i karantän.

Jag utgår från att du inte har en aning om vad jag gör och inte gör med mina axlar och resten av min anatomi.
    .
    Jag var inte medveten om att du klassar psykiatriska tillstånd som smittsamma - för det var väl smitta vi pratade om? Eller det var iaf vad jag pratade om.

Vad jag vänder mig mot är din syn att det är rätt att behandla männikor olika beroende på var de kommer ifrån.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-01 21:30:17 följande:
    I kampen mot rasismen är allt tillåtet. Det viktiga är inte att trettio skolflickor i Norrköping visat sig vara könsstympade; nej, det viktiga är att belägga att de minsann inte gick i samma klass åtminstone.
    Det förvånar mig att du försöker förenkla resonemanget så det inte längre liknar sanningen.

Att kvinnor och flickor som kommer från områden där så gott som alla könsstympas är könsstympade och att man finner att de fortfarande är det när man samlar ihop dem i en grupp i Sverige är förfärligt och sorgligt men föga överraskande.

Det viktiga är att inte låta påskina att 30 flickor i en och samma random klass i Norrköping hade könsstympats sedan de kom till Sverige. Det var nämligen vad som hade mer än antytts och även uppmärksammats i internationell press och som senare dementerades, dock inte av Wager på hennes amatörblogg.
     .
  • nihka
    chrissandra skrev 2014-07-01 23:44:29 följande:
    Vad för vaccin ska man ta mot TBC?
    Som täcker alla varianter?
    Det finns inget som täcker alla varianter. I Sverige används BCG-vaccin i vaccinprogrammet som erbjuds alla barn och det ger ett skydd mot den allvarligare formen. Annars är det bra att bl a undvika HIV, att undvika att bara äta vegetarisk kost, undernäring och att bo i storstäder eftersom dessa faktorer har satts i samband med en ökad känslighet för TBC. 
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-02 08:18:06 följande:
    Är könsstympning mindre avskyvärd för att den äger rum utomlands?

Jag har för övrigt hela tiden i den här rapporteringen tolkat termen "en skolklass" som en grupp bestående av ungefär lika många barn som en genomsnittlig skolklass snarare än en faktisk sådan.
    Naturligtvis inte.

Så framställdes det inte i pressen. Personen som rapporterade har iaf dragit tillbaka uppgiften och det har gått ut dementier i andra tidningar som publicerade uppgiften.

Det handlade om att en person som intevjuades uppgav att det var en klass, men sedan sa hon att hon var osäker och att journalisten behövde kolla upp uppgiften - vilket denne inte gjorde.
  • nihka
    realist14 skrev 2014-07-02 16:38:37 följande:
    Jag nämnde bara det som ett ex, det finns sannolikt fler sjukdomar som vi hitills inte har i sverige och följaktligen heller inte är skyddade mot.

Om du rekommenderas att ta 7 olika vaccinationer för att resa DIT, så är det väl sannolikt att människor som kommer DÄRIFRÅN, kan bära några av dessa sjukdomar.
    (och dessutom utan att vara akutsjuka)

Hyfsat få människor som charterturistar i dessa länder ändå eller hur, och kan sannolikt  inte jämföras med den mängd människor som kommer därifrån och hit.

Psykiska tillstånd kan också utgöra en annan sorts fara för omgivningen i vissa fall, eller hur.

Och för alla eventualiteters skull, eftersom jag känner på mig att du letar efter dolda rasistiska meningar överallt, så skulle jag inte ha någon som helst annorlunda åsikt om det fanns samma risk med norrmän och/eller danskar om de kom hit i samma mängd och ev bar på sjukdomar vi inte hade.
    Betydligt fler svenskar åker till Indien som har flest smittade med TBC i hela världen, Goa till exempel, än det åker indier till Sverige, men jag gissar att du tycker det är helt i sin rätt att låta dessa svenskar återvända därifrån utan obligatorisk hälsokontroll helt oavsett om de är vaccinerade eller inte.

Jag förstår att du vill att det ska vara samma regler för alla svenskar och sedan en annan uppsättning regler för alla andra och jag vill att det ska vara samma för alla. Jag letar inte efter någonting. Jag delar inte din syn och tycker den är vidrig. Det är bara för dig att acceptera att det finns människor som inte tycker som du och till och med tycker illa om det du propagerar för.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-07-02 17:54:39 följande:
    Äh vadå? 60 torterade och sönderskurna barn får man ta enligt apologeterna och kultur-relativisterna.

Ursvenskt är bara barbariet!

När dessa 60 barn upptäcks så är det bättre att försöka styra in debatten på att det var en tillfälligt sammansatt grupp på 30 barn som utgjorde hälften av de 60 än att erkänna att för sig själv att 60 barn faktiskt blivit sönderskurna.

Vissa människor är helt utan skam i kroppen.
    Jag får lite Don Quijotevibbar här.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-07-02 22:11:05 följande:
    Knappast en nyhet i Sverige att flickor könsstympas i Somalia. Däremot är det ju en nyhet att svenska nyhetsmedia får det att låta som att könsstympningen hade ägt rum i Sverige!

Men för pk-media i Sverige är ju sanningen irrelevant, så länge "rätt" parti smutskastas. Iofs knappast en nyhet, iaf inte för mig. Finns det nån sanningsssökande individ som litar på svensk pk-media? Ljugmedia.
    Tidningar som hade publicerat uppgiften har ju dementerat den, däremot hade Wager inte gjort det så den som var minst sanningssökande i de här fallet var SD-omhuldade Wager.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-07-03 09:00:46 följande:
    60 sönderskurna barn osynliggörs medvetet genom att fokus läggs på att 30 av dem inte gick i samma klass som först rapporterades utan i en temporärt sammansatt grupp.

Skamlöst. Empatilöst.

"Nyheten", om man nu kan kalla det en nyhet, var att i en medelstor svensk stad fann man utan några större bekymmer 60 torterade barn. Letar man mer noggrant kan man säkert finna 60 till. Samma gäller förstås över hela Sverige och detta har vi egentligen vetat om hela tiden. Det blev bara väldigt övertydligt nu i Norrköping.

Norrköpings Tidningar svarar de som på detta sätt önskar förringa händelsen:
    http://www.nt.se/opinion/debatt/nyheten-som-var-en-nyhet-9943778.aspx

[citat]
    "?Det var inte en enda klass och när det klargjorts att det rörde sig om en grupp nyanlända flickor från länder där 97 procent av flickorna könsstympas och inte om flickor som varit i Sverige innan övergreppet, ja då försvann nyhetsvärdet.?

Med det påståendet avfärdar public service-programmet Medierna i P1 en av årets viktigaste artikelserier i svenska medier. Norrköpings Tidningars uppföljande nyhet av Annica Hessers serie ?De stympade barnen? förkastas slagfärdigt och blir ?nyheten som inte var en nyhet?.

Om flickorna aldrig varit i Sverige innan de fått sina liv förstörda genom könsstympning är frågan inte värd att skriva om, är alltså Mediernas slutsats.

??ja då försvann nyhetsvärdet.?

Man häpnar."
    [slut citat]

Det är ingen som förringar något. För de flesta, men inte dig tydligen, är det känt att flickor som kommer från länder där nästan alla könsstympas är könsstympade även när de kommer till andra länder som exempelvis Sverige. Det ÄR ingen nyhet. Det artikelförfattaren gjorde - och sedan ångrade - var att lägga fram saker i ett ljus som inte stämde.  DET nyhetsvärdet försvann när det uppdagades hur det hela låg till.

Jag häpnar över att du inte ser detta enkla samband.

Det skrivs plenty om könsstympning. Faktum är att det även skrevs rättade versioner på den uppmärksammade artikeln. Norrköping gör ett jättebra jobb med att komma åt problemet med könsstympning:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/flera-fall-av-konsstympning-i-norrkoping_3677000.svd
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2014-07-03 11:35:40 följande:
    Det viktiga är att ta bort fokus från 60 sönderskurna barn.

Inbillningssjuk much? Nej, det gör man inte heller. Om du hade läst artiklen jag länkade till så hade du märkt det i stället för att leva kvar i din fantasivärld.

I Norrköping gör man dessutom ett riktigt bra jobb för att hjälpa dessa traumatiserade flickor.
  • nihka
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-07-03 11:42:22 följande:
    Det är något med emfasen. Nu är jag visserligen helt okej med att sakfel i artiklar belyses och rättas till, oavsett vem det i slutändan "gynnar" - men när man blir mer bestört över att en tidning skrivit något fel än att 60 småflickor barbariskt stympats bör man nog fundera lite över vad som egentligen är viktigast. Är det att synliggöra missförhållanden eller är det att täppa till käften på de där jävla rasisterna?
    Hur har du fått för dig att någon har blivit "mer bestört över att en tidning skrivit något fel än att 60 småflickor barbariskt stympats"???

Svar på tråden Varför hatar folk SD?