Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Varför hatar folk SD?

Philipsson skrev 2014-05-24 08:55:02 följande:
    Hela din världsbild verkar vara formad av USA och engelska språket.

Mexikaner är "mejicanos" och precis lika "americanos" som "los estadounidenses".

Att tala om "hispanic americans" visar ju på ett typiskt von oben chauvistiskt men obildat perspektiv.
    Det bara verkar så för dig som sitter och betraktar världen genom ett sugrör.

Hispanic Americans är ett vedertaget begrepp, faktiskt både för de som bor i USA och de som aldrig bott i USA.

GIYF.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-24 09:14:34 följande:
    Så du påstår att mexikaner, argentinare och colombianer skulle kalla sig för "hispanic americans"?

Det är, självklart, skitsnack.

Det uttrycket används av chauvistiska och egocentriska jänkare.

Nej, det har jag inte påstått. Jag har sagt att det är ett vedertaget begrepp fast med stora begynnelsebokstäver.

Vad man väljer att kalla sig är naturligtvis upp till var och en och inte upp till något parti.

Om du höll dig till det jag säger isf vad du tänker när det halkar till skulle det underlätta kommunikationen avsevärt. 
  • nihka
    maria diaz skrev 2014-05-24 10:02:32 följande:
    Du  hänvisar till vad någon sagt och hävdar att det därför måste stå i SD:s partiprogram.

Jag hittar fortfarande INGET på SD:s hemsida som skulle kunna betyda att människor från MENA är sämre än andra.
    Jag säger som till Philipsson, för hen har ju inte heller visat förmåga att kunna skilja på vad hen tänker och på vad andra säger: Nej jag har inte påstått att det måste stå i SDs partiprogram. Jag har sagt att människor från mellanöstern och nordafrika är SDs primära hatobjekt och gett ett exempel - vilket det finns många av.

Denna SD-politiker som säger att "99 procent av människorna från Nordafrika och Mellanöstern är dåliga medborgare och deras kultur är totalt bortkastad" fortsätter att få verka inom SD. SD med sin "nolltollerens" mot rasism. Det finns såpass mycket stöd inom partiet för den här typen av tänk att det tydligen inte är några problem att få uttala dem oavsett om du är politiker på officiella tillställningar eller en del av avpixlatmobben.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-24 10:30:56 följande:
    Ett vedertaget begrepp i USA ja.
    Nej, ett vedertaget begrepp. Sedan får var och en själv välja vad man vill kallas beroede på hur man associerar sig. DU bestämmer inte det.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-24 08:42:03 följande:
    Ingen nyhet för mig, men säkert för en del andra här på tråden.
    Nej, jag tror att det är du som inte fattar att andra fattar.
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2014-05-24 23:34:46 följande:
    Precis som jag trodde. Glad
    Självklart!
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-24 23:47:01 följande:
    Fast Marit Paulsen sade ju "svensk kultur", inte 'svenska kulturer'...

Du borde ha läst hela boken i samhällskunskap i skolan. Det är nämligen så att människor omfattas av flera kulturella mönster samtidigt.  Det kan ju t.o.m. finnas olika kulturer beroende på i vilken stadsdel man befinner sig i. Kanske t.o.m. beroende på vilken fastighet man bor i, kan det finns olika kulturer.

Detta, dock, hindrar ju inte att stadsdelen eller fastigheten är en del av en större kultur.

Det känns lite märkligt att jag ska behöva påpeka dessa självklara saker, här i tråden. Det finns ju massa skrivet i ämnet. Läs en bok i etnologi, t.ex. av Åke Daun, Billy Ehn, Orvar Löfgren eller K-O Arnstberg.
    Jag kan bidra med att berätta att vi har 2 fötter, ett på varje ben och att vänsterfoten sitter på vänster ben och högerfoten på det andra benet.

Det känns lite märkligt att jag ska behöva påpeka dessa självklara saker, här i tråden. Bry dig inte om att läsa någon bok i ämnet utan sänk bara hakan.
  • nihka
    Philipsson skrev 2014-05-25 11:17:19 följande:
    54% av SR-journalisterna sympatiserar med Mp: www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_jour... (s. 228)

SR är ett allmänägt bolag och det borde i demokratins namn rymma en ungefärlig spegelbild av partisympatierna i samhället i stort. Är inte själva syftet med public service att tillgodose objektivitet i nyhetsrapportering/analys av verkligheten?

Om inte denna situationen förändras bör SR läggas ned. Varför ha public service som ägnar sig åt indoktrinering av politiska budskap som är partianknutna?
    Hahahaha. Du vill att "allmänägda bolag ska rymma en ungefärlig spegelbild av partisympatierna i stort."
    Du kan inte menar allvar. Du förordar alltså politisk kvotering på arbetsplatser. Vad man röstar på får man behålla för sig själv. Det är därför det finns en skärm att gå bakom när man röstar om man så vill, men det ska stå på folks CV vilket parti de röstar på så de kan kvoteras in. Jösses!
  • nihka
    sjuttiofemman skrev 2014-05-25 17:25:21 följande:
    Nazistiska Front National har gjort en sund resa enligt Åkesson:
    www.svt.se/nyheter/sverige/sd-front-national-...

Ett parti som menar att judeutrotningen under andra världskriget var en bagatell i historien.
    Jävligt sunt..
    Jag kan köpa det. Det visar ju vad Åkesson tycker är sunt.

Det enda sunda med Front National är reaktionerna mot dem.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2014-05-25 13:27:32 följande:
    Jag tror inte att Philipsson har ett tillräckligt utvecklat konsekvenstänkande för att kunna förstå vad det är hen egentligen kinkar om.

När hen skriver "SR är ett allmänägt bolag och det borde i demokratins namn rymma en ungefärlig spegelbild av partisympatierna i samhället i stort." förespråkar han förstås kvotering och åsiktsregistrering" men det begriper hen nog inte.

Men skulle någon förespråka könskvotering, då börjar hen jaga batikhäxor.
    Vi får väl fråga.

Hörru P. Förstår du?
Svar på tråden Varför hatar folk SD?