Varför hatar folk SD?
Cal XVI Gustf skrev 2015-05-17 16:30:54 följande:
Om vi ska applicera din definition av rättvisa på diskussionen om skolpengen så måste vi också ta upp att det inte enbart är friskolor som skulle kunna ha ett intresse av att ta dessa pengar och lägga på annat än skolverksamhet:www.svt.se/nyheter/val2014/politikerna-vill-inte-svara-pa-svt-s-fragor
Här framgår att av hävd S-styrda Göteborg sätter oskäliga vinstkrav på sina skolor för att täcka hål i den kommunala budgeten. Citat från artikeln:
Och när SVT granskar budgetar och mötesprotokoll från stadsdelsnämnden visar det sig att nämnden ofta fattar beslut om besparingar i en verksamhet för att täcka underskott i en annan.
Förra året skulle skolan lämna ett överskott på fem miljoner på grund av att äldreomsorgen blivit oväntat dyr.
...
Och enligt Skolinspektionen är det kommunen som är huvudman och ytterst ansvarig för skolan. Som huvudman har Göteborgs stad fått hård kritik för att den inte följer skollagen.
Skolinspektionen har pekat på sjunkande resultat och ökade skillnader, och upptäckt att var femte grundskola inte gav elever det särskilda stöd som de hade rätt till, och att tre fjärdedelar av skolorna saknade systematiskt kvalitetsarbete. Efter snart tre år har stadsdelen Majorna Linné fortfarande inte fått godkänt.
www.dn.se/nyheter/sverige/betyget-de-klarar-inte-kraven/
www.svd.se/nyheter/stockholm/rektorer-larmar-om-borttaget-stod_8513538.svd
Jag känner inte till din definition av rättvisa men i min värld så är nuvarande skolsystem felkonstruerat. Om vi hade applicerat skolpengssystemet på vården så skulle det inneburit att alla vårdavdelningar hade fått samma ersättning per patienttimme oavsett hur mycket personal som behövdes för vården och om vårdgivaren bara behandlade cancerpatienter eller bara utfärdade friskintyg. Tycker du att det hade varit rättvist?
För att inte bli alltför OT så avslutar jag med att säga att jag hatar SD för att de i princip saknar politiska visioner inom andra områden än invandringspolitiken.