• bullenochgrisen

är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?

Hej. jag har ganska nyligen blivit styvmamma, eller vad man nu ska kalla det. för bara 9 månader sedan flyttade jag och min sambo ihop, han har en dotter på snart tre år. de flyttade hem till mig, dock bor bara dottern hos oss varannan helg men det ska bli lite mer nu framöver. vi har inte så bra relation till dotterns mamma, det är mycket tjaffs där som jag gärna håller mig utanför. dock påpekade jag redan i början till min sambo om inte hans dotter är mogen för att sova i egen säng, ledsnade ganska snabbt på att ligga tre stycken i min 140 säng där jag svävade på kanten med oron för att ramla ner, ja så trångt var det, för barn brer ut sig lite efter ett antar olyckor i sängen så ledsnade jag. han tog då upp det med dotterns mamma men hon tyckte att han skulle överlåta allt sånt till henne ( makt antar jag) några veckor senare så berättade mamman att dottern fått en egen säng vid deras sida av sängen. fine tänkte jag, så nu sover hon i sin säng här även hos oss, dock är det fortfarande en spjälsäng som hon kan krypa ut ifrån på kätterna om så skulle behövas. men jag tänker att snart är det väl dags för en växa säng och det får verkligen inte plats i vårt lilla sovrum. hon har fått ett rum i lägenheten till sina leksaker. hon fyller faktist tre snart, är detinte läge att sova i eget rum snart?

• Svar på tråden är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?
  • bullenochgrisen

Sovrummet är inte så brett så det får inte plats en större säng där. trodde folk skulle vara trevliga här och ge goda råd, inte dryga sig och säga att jag ska flytta mig från min säng och ta en annan. det är ju inte där problemet ligger. hon får sova i vår säng, hln har inga problem med att somna i sin säng och vill hon komma upp till vår säng på natten så är det jag som ger henne närhet om hon haft en mardröm. härre gud, tror ni jag hatar barn eller?

• Grävling 75

Mina barn har alltid sovit i egen säng förutom den första veckan när de var nyfödda. Eget rum fick de vid typ 8 månader. De sover som grisar mellan kl 20-07 och har alltid gjort. Och ja, jag älskar mina barn över allt annat! Men man behöver ju inte sova på varandra om man inte vill...

• Masken84

Sonen har sovit i eget rum och säng sen han var 6 månader. Självklar om han vaknar och är ledsen, sjuk osv och vill ha närhet får han sova mellan oss. Men annars är det egen säng som gäller.

• glassen
    bullenochgrisen skrev 2013-10-08 20:29:38 följande:
    Sovrummet är inte så brett så det får inte plats en större säng där. trodde folk skulle vara trevliga här och ge goda råd, inte dryga sig och säga att jag ska flytta mig från min säng och ta en annan. det är ju inte där problemet ligger. hon får sova i vår säng, hln har inga problem med att somna i sin säng och vill hon komma upp till vår säng på natten så är det jag som ger henne närhet om hon haft en mardröm. härre gud, tror ni jag hatar barn eller?

Du är inte så van vid FL eller? Tyvärr är det många som är otrevliga och ger spydiga kommentarer. Men försök sålla bort det som sårar dig och ta till dig det som känns konstruktivt för dig.
    Barn är så olika vad gäller sömn och närhet. Min dotter flyttade vi ut när hon var 3, men då till storebrors rum. Både hon (4 år nu) och 7-årige storebror kommer in och lägger sig hos oss varje natt. Sambon sov ofta på soffan tills vi skaffade en 210 cm bred säng. Förstår att det inte är ett alternativ för er om sovrummet är litet, men det kanske är dags att du och sambon sitter ner och diskuterar olika lösningar. Om ni så småningom har två barn i sängen kommer det bli väldigt trångt i en 140 säng. 
  • bullenochgrisen
    glassen skrev 2013-10-08 21:28:07 följande:
    Du är inte så van vid FL eller? Tyvärr är det många som är otrevliga och ger spydiga kommentarer. Men försök sålla bort det som sårar dig och ta till dig det som känns konstruktivt för dig.

Barn är så olika vad gäller sömn och närhet. Min dotter flyttade vi ut när hon var 3, men då till storebrors rum. Både hon (4 år nu) och 7-årige storebror kommer in och lägger sig hos oss varje natt. Sambon sov ofta på soffan tills vi skaffade en 210 cm bred säng. Förstår att det inte är ett alternativ för er om sovrummet är litet, men det kanske är dags att du och sambon sitter ner och diskuterar olika lösningar. Om ni så småningom har två barn i sängen kommer det bli väldigt trångt i en 140 säng. 

hehe jag blev medlem idag så nej det är jag inte. kan tänka mig att det är lätt att slänga ur sig opassande kommentarer här, det är lättare att missförstå via text. Ja tyvärr så är sovrummet så dåligt planerat, men vi letar ju efter större så fort jag får min fasta tjänst. Men innan vi får våran bebis så behövs det kanske planeras om lite. tre åringen sover hela nätterna, kan såklart vakna upp ibland på natten då hon haft en mardröm så därför kan jag inte se några problem med att hon sover fem meternifrån vårat slvrum i ett annat sovrum. sover man så sover man och skulle hon vakna så hör vi ju henne. jag är väl ingen elak " styvmor" för det?
  • cloudberry79
    bullenochgrisen skrev 2013-10-08 21:40:23 följande:

hehe jag blev medlem idag så nej det är jag inte. kan tänka mig att det är lätt att slänga ur sig opassande kommentarer här, det är lättare att missförstå via text. Ja tyvärr så är sovrummet så dåligt planerat, men vi letar ju efter större så fort jag får min fasta tjänst. Men innan vi får våran bebis så behövs det kanske planeras om lite. tre åringen sover hela nätterna, kan såklart vakna upp ibland på natten då hon haft en mardröm så därför kan jag inte se några problem med att hon sover fem meternifrån vårat slvrum i ett annat sovrum. sover man så sover man och skulle hon vakna så hör vi ju henne. jag är väl ingen elak " styvmor" för det?
    Men om hon inte vill det, då är du en elak styvmor. Alltså, barnet behöver få sina behov tillgodosedda och du som vuxen får då acceptera att det är så. 
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Ilovemyself

Alla barn är olika. Ni kan ju testa, låt henne vara med och fixa sitt rum och välja säng, kanske välja påslakan osv, för att göra det lite roligt för henne? Och så tala om för henne att hon får komma om hon vaknar.

Mina har varit allt mellan 2-5 år innan de sovit i eget rum, det har berott helt på hur de är och vad de själva vill...

• umm abdilleh
    bullenochgrisen skrev 2013-10-08 19:40:16 följande:
    Jag förstår hur ni menar. vi går själv i barntankar och tänker börja försöka efter nyår, men hur gör ni med två barn? Har ni båda barnen i sovrummet då? Spädbarn vaknar ju ett par gånger varje natt och inte nog med att det i så fall skulle bli gaaaanska trångt led tre sängar i sovrummet. vi nattar treåringen i sin säng men vill hon komma upp på natten så får hon gärna göra det för min del, jag har absolit inget emot barn. och nej jag tänker inte sova på soffan för att hans dotter är här, jag har själv valt att bo tillsammans med en man som har en liten dotter så tro absolut inte att jag tycker det är pest och pina. hon får gärna sova hos oss i sänge men det blir som sagt väldigt tröngt och varmt så därför har vi introduserat hennes säng.

Vi har 3 barn. Pojkar 4 år och 2,5 och en.liten bebis. Pojkarna sov ensamma i sitt rum förut men kom.till oss på natten, nu efter bebis föddes sover de med oss. Det gör oss inget. Hela rummet är en enda stor säng, men jag gjorde det jag tyckte var lättast och barnen tycker det är mysigt. Fast klart man har inget privatliv. Men jag förstår dig. Jag tror ärligt det inte hade stört dig om hans dotter var erat barn. Det är nog ni som får se till att hon sover i eget rum, barn gillar ju att sova med förälder, så de stannar tills man kör ut dom .)
  • umm abdilleh
    bullenochgrisen skrev 2013-10-08 20:29:38 följande:

Du ska inte behöva flytta från din säng t.s..
Svar på tråden är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?