• bullenochgrisen

är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?

Hej. jag har ganska nyligen blivit styvmamma, eller vad man nu ska kalla det. för bara 9 månader sedan flyttade jag och min sambo ihop, han har en dotter på snart tre år. de flyttade hem till mig, dock bor bara dottern hos oss varannan helg men det ska bli lite mer nu framöver. vi har inte så bra relation till dotterns mamma, det är mycket tjaffs där som jag gärna håller mig utanför. dock påpekade jag redan i början till min sambo om inte hans dotter är mogen för att sova i egen säng, ledsnade ganska snabbt på att ligga tre stycken i min 140 säng där jag svävade på kanten med oron för att ramla ner, ja så trångt var det, för barn brer ut sig lite efter ett antar olyckor i sängen så ledsnade jag. han tog då upp det med dotterns mamma men hon tyckte att han skulle överlåta allt sånt till henne ( makt antar jag) några veckor senare så berättade mamman att dottern fått en egen säng vid deras sida av sängen. fine tänkte jag, så nu sover hon i sin säng här även hos oss, dock är det fortfarande en spjälsäng som hon kan krypa ut ifrån på kätterna om så skulle behövas. men jag tänker att snart är det väl dags för en växa säng och det får verkligen inte plats i vårt lilla sovrum. hon har fått ett rum i lägenheten till sina leksaker. hon fyller faktist tre snart, är detinte läge att sova i eget rum snart?

• Svar på tråden är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?
  • Eisa

Jag har en 180-säng men min 5-åring sover med mig och han vill ligga NÄRA (mysa är hans paradgren). Vi delar på ca 80 cm. Antar att det är en vanesak.

Jo vissa barn kan sova själv från 1 dags ålder och vissa vill inte sova själva innan 10 års ålder. Ni kan säkert träna upp henne att sova själv.

• c89

Barn är olika och föräldrar lika så. Om jag skulle behöva vara ifrån mitt barn en vecka så skulle jag absolut vilja samsova så mycket vi bara kan så länge barnet vill, för det kommer en tid då barn vill vara ifred när de ska sova, för vissa är det redan under första året, för andra som 3-åringar och för andra som 8-åringar. Vissa föräldrar kan inte sova med barnen i sängen medan andra gärna tar vara på varje sekund barnet vill vara nära. Förstår att det kan vara jobbigt för dig som styvförälder, men i detta fall tycker jag det är upp till pappan hur han tycker det ska vara, om han gärna har sin dotter nära eller om han också hellre vill att hon ska sova själv.

• Lilje

Kan ju vara bättre om ts fixar en extrasäng för sig själv just den helgen barnet är där? Och skyddslaken om det är behov.

• bullenochgrisen

Jag förstår hur ni menar. vi går själv i barntankar och tänker börja försöka efter nyår, men hur gör ni med två barn? Har ni båda barnen i sovrummet då? Spädbarn vaknar ju ett par gånger varje natt och inte nog med att det i så fall skulle bli gaaaanska trångt led tre sängar i sovrummet. vi nattar treåringen i sin säng men vill hon komma upp på natten så får hon gärna göra det för min del, jag har absolit inget emot barn. och nej jag tänker inte sova på soffan för att hans dotter är här, jag har själv valt att bo tillsammans med en man som har en liten dotter så tro absolut inte att jag tycker det är pest och pina. hon får gärna sova hos oss i sänge men det blir som sagt väldigt tröngt och varmt så därför har vi introduserat hennes säng.

• bullenochgrisen

Jag förstår hur ni menar. vi går själv i barntankar och tänker börja försöka efter nyår, men hur gör ni med två barn? Har ni båda barnen i sovrummet då? Spädbarn vaknar ju ett par gånger varje natt och inte nog med att det i så fall skulle bli gaaaanska trångt led tre sängar i sovrummet. vi nattar treåringen i sin säng men vill hon komma upp på natten så får hon gärna göra det för min del, jag har absolit inget emot barn. och nej jag tänker inte sova på soffan för att hans dotter är här, jag har själv valt att bo tillsammans med en man som har en liten dotter så tro absolut inte att jag tycker det är pest och pina. hon får gärna sova hos oss i sänge men det blir som sagt väldigt tröngt och varmt så därför har vi introduserat hennes säng.

• La Lola
    bullenochgrisen skrev 2013-10-08 19:40:16 följande:
    Men...köp en bredare säng då? 140 är ju inte ens en dubbelsäng...
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • santaHermosa

Min donna vägrade sova själv och jag tvingade aldrig henne. Men när vi fick veta att vi var gravida så pratade jag med henne om bebisen och att mamma ska fixa iordning hennes rum såååå fint. Hon fick välja färger och inredning. Hon är 5 år. Så hon sover hela nätterna själv ända från början. Mitt tips är att ha ett bra prat om att sova själv och göra det till en rolig grej. Min dotter fick hjälpa att fixa iordning spjälsängen och dona till bebisen. Känna sig delaktig och en duktig storasyster

• Airhostess
    Lilje skrev 2013-10-08 19:20:46 följande:
    Kan ju vara bättre om ts fixar en extrasäng för sig själv just den helgen barnet är där? Och skyddslaken om det är behov.

Precis!
  • cloudberry79
    bullenochgrisen skrev 2013-10-08 19:40:16 följande:
    Vi har femåringen på madrass på golvet och bebisen i sidovagn vid vår 180-säng. Ibland ligger vi allihopa i dubbelsängen också, men så länge lillasyster inte kunde ta sig runt för egen maskin fick inte barnen sova bredvid varandra. Nu tycker de att det är supermysigt att sova ihop, helst med oss också.. Sexåringen har en säng i sitt rum också, men är inte så sugen på sova där. Lilla ettåringen har inte ens ett eget rum, utan sin sidovagn i vårt rum.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • bullenochgrisen

Sovrummet är inte så brett så det får inte plats en större säng där. trodde folk skulle vara trevliga här och ge goda råd, inte dryga sig och säga att jag ska flytta mig från min säng och ta en annan. det är ju inte där problemet ligger. hon får sova i vår säng, hln har inga problem med att somna i sin säng och vill hon komma upp till vår säng på natten så är det jag som ger henne närhet om hon haft en mardröm. härre gud, tror ni jag hatar barn eller?

Svar på tråden är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?