• bullenochgrisen

är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?

Hej. jag har ganska nyligen blivit styvmamma, eller vad man nu ska kalla det. för bara 9 månader sedan flyttade jag och min sambo ihop, han har en dotter på snart tre år. de flyttade hem till mig, dock bor bara dottern hos oss varannan helg men det ska bli lite mer nu framöver. vi har inte så bra relation till dotterns mamma, det är mycket tjaffs där som jag gärna håller mig utanför. dock påpekade jag redan i början till min sambo om inte hans dotter är mogen för att sova i egen säng, ledsnade ganska snabbt på att ligga tre stycken i min 140 säng där jag svävade på kanten med oron för att ramla ner, ja så trångt var det, för barn brer ut sig lite efter ett antar olyckor i sängen så ledsnade jag. han tog då upp det med dotterns mamma men hon tyckte att han skulle överlåta allt sånt till henne ( makt antar jag) några veckor senare så berättade mamman att dottern fått en egen säng vid deras sida av sängen. fine tänkte jag, så nu sover hon i sin säng här även hos oss, dock är det fortfarande en spjälsäng som hon kan krypa ut ifrån på kätterna om så skulle behövas. men jag tänker att snart är det väl dags för en växa säng och det får verkligen inte plats i vårt lilla sovrum. hon har fått ett rum i lägenheten till sina leksaker. hon fyller faktist tre snart, är detinte läge att sova i eget rum snart?

• Svar på tråden är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?
  • Litet My

Med tanke på tidigare tråd av dig låter det lite som att flickan behöver all trygghet hon kan få, ni har precis flyttat ihop. ni har konflikter kring hundarna såpass att ni kör in henne på rummet och hon är bara 3 år och ni har varannan helg.

Låter väldigt jobbigt och mycket för ett så litet barn. Vad gör det om hon sover mer er när ni ändå har henne så sällan? Hade det varit varannan vecka hade det kanske varit idé att börja med rutiner men VH blir det inte så mycket rutiner med.

• daxförnästa
    bullenochgrisen skrev 2013-10-30 11:14:20 följande:
    Jag skulle aldrig kunna neka ett barn trygghet. om hon vaknar på natten så finns jag självklart där och då får hon slva hos oss, precis som hon gör nu även fast hon sover i vårat sovrum. Jag ska ta upp det med min sambo, att vi kanske redan nu kan köpa en säng till henne och stölla in den i hennes sovrum med fina lakan, favorit mjukdjuren i så hon blir van att sängen står där iallafall och sen när det blir aktuellt så ska vi börja låta henne sova där, kanske när jag blivit gravid så det inte blir för mucket med syskon och sen börja sova i egen säng, så hon inte könner sig utslängd. men sängval? Ska det vara en barnsäng eller en vanlig säng som man kan ligga breve henne tills hon somnat? Tänkte på kantakudd och så. går det att montera på vanlog säng? Det måste vara en sängram då väl för att drt ska gå?

Köp en barnsäng på Ikea. De har måtten 70*160 o har en planka på ena sidan. Man kan ta bort den när barnet blir äldre. Det är ett litet barn o ingen bebis, hon behöver få en egen plats i erat hem tror jag. ni kan läsa sagor o sen säga godnatt. Är det en vanlig kväll ska ni inte behöva vara i rummet tills hon somnat utan gör en kvällsrutin så känner hon sig trygg med hur det är hos er oavsett hur de gör hos mamman.
  • puss

Tre år är litet.

Är inte du stor nog att sova egen säng?

• bullenochgrisen

Jo hon har stort behov av trygghet och närhet. och det är precis som du säger, det är redan problem med hundarna här hemma, det blir ibland för mycket så hon själv inte kan kontrolera sig själv, särskilt när hon blir trött. jag ber om råd inte vad som är rätt eller fel. jag vet ju inte när det är läge att flytta till ett eget rum. det måste vara jätte svårt att avgöra. jag vill heller inte att hon ska behöva väckas varje natt när bebis kommer men inte heller slänga ut henne från sovrummet när bebis precis kommit. tänkte att om man iallafall ställer en fin söng i hennes rum så kanske man kan testa? För när vet man om barnet är mogen för det eller ej? Alla barn behöver väl trygghet och närhet, även tonåringar ocj dom har man väl häller inte i sovrummet? Har inga problem med att lilltjejen sover i vårat sovrum, alla gör så olika så därför vill jag ha lite råd. hoppas ni förstår mog rätt.

• bullenochgrisen
    puss skrev 2013-10-30 22:44:27 följande:
    Tre år är litet. Är inte du stor nog att sova egen säng?

oj så dryg kommentar. och helt onödig. Kände inte riktigt att jag fick något råd genom ditt svar. det handlar inte om att sova i egen säng. det handlar om att ge flickan trygghet. och kan hon få den tryggheten ändå fadt hon sover i egen säng så är det uu en bra utveckling för barnet.
  • bullenochgrisen

Frågan är om det inte också är völdigt viktigt att barnet känner trygghet i sig själv? Att mycket trygghet från föräldrarna ( al bonusföräldrar) är såklart otroligt viktigt för alla barn, men i en utvecklande ålder där allt kan vara upp och ner, kanske man kan ge barnet chansen att finna trygghet i sig själv? Nu för tiden finns det så många föräldrar som curlar sina barn. varför väljer man tex. att samsova alla i en säng? Är det för barnets skull eller för att föräldrarna tycker det är mysigt? Vi hadebju som sagt flickan i vår säng förut men det går lika bra för henne att sova i sänge nere i fotändan, så länge hon känner kontakten från oss. jag kan aldrig minnas att jag var speciellt orolig när jag sov på mellanvåningen och mina föräldrar på övervåningen, vaknade jag gick jag upp till mina föräldrars sovrum och fick krypa ner där. det viktigaste är ju att barnen VET att de får trygghet hos föräldrarna. särskilt på kvällen eller natten då det är mycket som spökar i ett barns huvud. man daltar mer idag än vad man gjorde då. men frågan är om det hjälper barnet?

• Frontline
    bullenochgrisen skrev 2013-10-08 17:48:21 följande:
    Det hör inte till. det jag undrar är när man låter barnen sova i eget rum.
    Våra 3 barn fick eget sovrum när dom var 6 månader och det var bara positivt då som nu...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • puss
    bullenochgrisen skrev 2013-10-31 05:32:26 följande:

oj så dryg kommentar. och helt onödig. Kände inte riktigt att jag fick något råd genom ditt svar. det handlar inte om att sova i egen säng. det handlar om att ge flickan trygghet. och kan hon få den tryggheten ändå fadt hon sover i egen säng så är det uu en bra utveckling för barnet.
    Verkligen inte avsett som dryg och trist att du inte ser poängen.

Poängen var att tillföra perspektiv. Tråkigt att du inte känner dig hjälpt.
  • Dr Mupp

Köp en 120 säng till hennes rum. Så kan hon och pappan sova tillsammans och du får plats i din säng. Hon har trots allt inte ett behov av att sova med dig utan endast sin pappa. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Eena

Oj. Mina barn har sovit i eget rum sedan under året. Mycket spring för oss föräldrar blir det på nätterna men för oss som sover dåligt med barn i sängen är det värt det. Och att sova i spjälsäng när man är 3 år... varför?

• Spana

min sjuåring kommer in till oss på natten.. Somnar i sin egen säng visserligen, men kommer alltid tassande på natten. Kanske är det vad man gör det till. Men vi har inte haft några problem med det. Jag själv tycker det är obehagligt att sova ensam när mannen är borta, så jag tänker att de måste känna samma sak..

Är kanske en mesmamma när man hör hur andra i min närhet resonerar. Men att barnen känner sig trygga är ju a och o. Oavsett de är det i sin egen säng eller i någon annans.

Anser inte att barnets mamma bör ha med detta att göra kanske. Det är något du och din sambo måste diskutera. 
    Hoppas det löser sig så ni alla tre får sova gott om natten. :)     

• puss
    Dr Mupp skrev 2013-10-31 07:03:51 följande:

Köp en 120 säng till hennes rum. Så kan hon och pappan sova tillsammans och du får plats i din säng. Hon har trots allt inte ett behov av att sova med dig utan endast sin pappa. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Bra lösning.
  • bullenochgrisen
    Dr Mupp skrev 2013-10-31 07:03:51 följande:

Det hade varit en lösning, dock går varken sambon eller flickan med på det. Sambon kanbinte sova utan mig och heller inte flickan.
  • bullenochgrisen

När du skriver sådär så undrar mab ju hur du tänker. det finns fler än mamma och pappa i barnens liv. hon tyr sig mycket till lig och har alltid gjort. när jag inte kan vara med vid nattning iblsnd så gråter hon och skriker. för henne är jag en i familjen. men visst kan jag sova själv, det har jag inga problem med, det är bara skönt. men det gör inte flickan glad eller trygg så då undrar jag hur du tänker. styvmammor kan också ha stor betydelse för barnen. är det så att du själv är skiljd och din ex man har ny som du inte kan havi tankevens att hans nya betyder mycket gör ditt barn? Eller får bara tanken dig att bli irriterad?

• puss
    bullenochgrisen skrev 2013-10-31 09:20:59 följande:

När du skriver sådär så undrar mab ju hur du tänker. det finns fler än mamma och pappa i barnens liv. hon tyr sig mycket till lig och har alltid gjort. när jag inte kan vara med vid nattning iblsnd så gråter hon och skriker. för henne är jag en i familjen. men visst kan jag sova själv, det har jag inga problem med, det är bara skönt. men det gör inte flickan glad eller trygg så då undrar jag hur du tänker. styvmammor kan också ha stor betydelse för barnen. är det så att du själv är skiljd och din ex man har ny som du inte kan havi tankevens att hans nya betyder mycket gör ditt barn? Eller får bara tanken dig att bli irriterad?

Hon tänker väl så som förslaget löd? Att dottern och pappan sover så som hon skrev.
  • bullenochgrisen

Men om dottern vill sova med sin pappa och sin bonus mamma så ska man ju inte ta det ifrån henne, det är ju hennes trygghet. man ska inte dra alla barn över en och samma kam. dottern lever med mig och min sambo varannan helg, förhoppningsvis lite oftare snart. ska då jag och sambon dela på oss den helgen när hon vill ha oss båda. tänk på vad ni skriver, var inte så destruktiva mot bonusmammor.

• mrbackaryd

hmm mycket att ta in för en treåring, seperation med mamma o pappa sen flytta ihop med dig.
    som sagt låter som att hon behöver all trygghet som hon kan få som någon skrev...
    Min minsta flicka brukar komma vid 5 tiden på morgonen in till oss och vill gosa ner sig.
    men hon har sovit i eget rum sen hon föddes typ... förutom de första året i spjälsäng..
    sen fick hon ferarri säng! men men... varannan helg, ja vad säger man.... hade min minsta flicka som är pappa pappa pappa pappa, kommit varannan helg, så kan jag lova dig att hon hade fan då inte släppt mig ur sikte.. kallas för kärlek... närhet.. lite gos o mys! trygghet..... hon kanske e van vid att få sova hela natten sen bebisben i mammas o pappas säng... visst kan det vara lite smådrygt men det går över.... tro mig! ta den helgen o gosa o mys så mycke ni kan för det får ni dubbelt av sen tillbaka!

Svar på tråden är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?