Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?

Kanske, men det är väl inte din ensak? Fixar du inte att samsova med henne så kanske ni ska vara särbos under de perioder då han har barnet tills dottern vill och är redo för att sova själv.

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    bullenochgrisen skrev 2013-10-08 17:48:21 följande:
    Det hör inte till. det jag undrar är när man låter barnen sova i eget rum.
    Det går inte att svara på, det är individuellt. En del barn fixar det där tidigt, men speciellt efter en separation så blir barnet mer beroende av närheten och tryggheten även nattetid. Det finns ingen regel som säger NÄR ett barn ska sova självt, en del tar det längre tid för. En treåring är ett litet barn och kan mycket väl ha stort behov av fysisk närhet nattetid. När hon är redo flyttar hon ut.
  • cloudberry79
    bullenochgrisen skrev 2013-10-08 19:40:16 följande:
    Jag förstår hur ni menar. vi går själv i barntankar och tänker börja försöka efter nyår, men hur gör ni med två barn? Har ni båda barnen i sovrummet då? Spädbarn vaknar ju ett par gånger varje natt och inte nog med att det i så fall skulle bli gaaaanska trångt led tre sängar i sovrummet. vi nattar treåringen i sin säng men vill hon komma upp på natten så får hon gärna göra det för min del, jag har absolit inget emot barn. och nej jag tänker inte sova på soffan för att hans dotter är här, jag har själv valt att bo tillsammans med en man som har en liten dotter så tro absolut inte att jag tycker det är pest och pina. hon får gärna sova hos oss i sänge men det blir som sagt väldigt tröngt och varmt så därför har vi introduserat hennes säng.
    Vi har femåringen på madrass på golvet och bebisen i sidovagn vid vår 180-säng. Ibland ligger vi allihopa i dubbelsängen också, men så länge lillasyster inte kunde ta sig runt för egen maskin fick inte barnen sova bredvid varandra. Nu tycker de att det är supermysigt att sova ihop, helst med oss också.. Sexåringen har en säng i sitt rum också, men är inte så sugen på sova där. Lilla ettåringen har inte ens ett eget rum, utan sin sidovagn i vårt rum.
  • cloudberry79
    bullenochgrisen skrev 2013-10-08 21:40:23 följande:

hehe jag blev medlem idag så nej det är jag inte. kan tänka mig att det är lätt att slänga ur sig opassande kommentarer här, det är lättare att missförstå via text. Ja tyvärr så är sovrummet så dåligt planerat, men vi letar ju efter större så fort jag får min fasta tjänst. Men innan vi får våran bebis så behövs det kanske planeras om lite. tre åringen sover hela nätterna, kan såklart vakna upp ibland på natten då hon haft en mardröm så därför kan jag inte se några problem med att hon sover fem meternifrån vårat slvrum i ett annat sovrum. sover man så sover man och skulle hon vakna så hör vi ju henne. jag är väl ingen elak " styvmor" för det?
    Men om hon inte vill det, då är du en elak styvmor. Alltså, barnet behöver få sina behov tillgodosedda och du som vuxen får då acceptera att det är så. 
Svar på tråden är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?