• bullenochgrisen

är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?

Hej. jag har ganska nyligen blivit styvmamma, eller vad man nu ska kalla det. för bara 9 månader sedan flyttade jag och min sambo ihop, han har en dotter på snart tre år. de flyttade hem till mig, dock bor bara dottern hos oss varannan helg men det ska bli lite mer nu framöver. vi har inte så bra relation till dotterns mamma, det är mycket tjaffs där som jag gärna håller mig utanför. dock påpekade jag redan i början till min sambo om inte hans dotter är mogen för att sova i egen säng, ledsnade ganska snabbt på att ligga tre stycken i min 140 säng där jag svävade på kanten med oron för att ramla ner, ja så trångt var det, för barn brer ut sig lite efter ett antar olyckor i sängen så ledsnade jag. han tog då upp det med dotterns mamma men hon tyckte att han skulle överlåta allt sånt till henne ( makt antar jag) några veckor senare så berättade mamman att dottern fått en egen säng vid deras sida av sängen. fine tänkte jag, så nu sover hon i sin säng här även hos oss, dock är det fortfarande en spjälsäng som hon kan krypa ut ifrån på kätterna om så skulle behövas. men jag tänker att snart är det väl dags för en växa säng och det får verkligen inte plats i vårt lilla sovrum. hon har fått ett rum i lägenheten till sina leksaker. hon fyller faktist tre snart, är detinte läge att sova i eget rum snart?

• Svar på tråden är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?
  • Alexi

Skulle aldrig komma på tanken att sova tre pers på 140 cm säng! Men hur ni sks lösa det måste du ju diskutera med pappan, det har väl inte mammsn med att göra?

• Lilje

Men hur tänkte du där med att låta dom flytta hem till dig där sovrummet tydligen är i ministyrstorlek, när du visste att dottern inte sov ensam?

• cloudberry79

Kanske, men det är väl inte din ensak? Fixar du inte att samsova med henne så kanske ni ska vara särbos under de perioder då han har barnet tills dottern vill och är redo för att sova själv.

(M)amma till V -07 och E -12
  • La Lola
    bullenochgrisen skrev 2013-10-08 17:48:21 följande:
    Det hör inte till. det jag undrar är när man låter barnen sova i eget rum.
    Det beror ju på barnet. Det går inte att sätta en ålder ju.....

Hedda är 4½ år o sover hos mig.
    Räknar med att hon kommer göra det ett bra tag till.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Erizajo

Det är ju jätte olika, en del har barnen i eget rum från att de är bebisar. Men är hon van att få sova med förälder kan det ta lång tid att vänja sig av med det, men man kan ju börja med att försöka iaf!

• cloudberry79
    Det går inte att svara på, det är individuellt. En del barn fixar det där tidigt, men speciellt efter en separation så blir barnet mer beroende av närheten och tryggheten även nattetid. Det finns ingen regel som säger NÄR ett barn ska sova självt, en del tar det längre tid för. En treåring är ett litet barn och kan mycket väl ha stort behov av fysisk närhet nattetid. När hon är redo flyttar hon ut.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Mercurialis
    När barnet är moget för det.

Mitt äldsta barn var någonstans mellan fem och sex år när han började sova i sitt eget rum hela nätterna. Han somnade ofta i sin egen säng men kom in till oss under tidig natt.

Andra barnet fyller snart fyra år och sover i vår säng hela natten. 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lilje

Min killes son var 10 innan han flyttade ut från föräldrarnas säng, så ibland kan det ta riktigt lång tid.

Svar på tråden är inte treåringe mogen för att sova i eget rum snart?