• Cabron

Ordna julmiddag nyförlöst

Svårt att hitta ett bra ställe att lägga denna tråd men här får det bli :)

Jag har BF 14/11 och funderar på julen.
    Jag vill bjuda min sambos närmsta släkt och min. Sammanlagt blir vi 12 personer(6st "hushåll"). Alla är vuxna människor över 30.
    Varav 4 st (min släkt) kommer att behöva sova över här.
    Tänkte inte göra någon stor grej av det hela, utan med inbjudan kommer jag skriva att jag önskar veta 5 saker/"hushåll" de vill helst finna på julbordet och sedan se om man kan göra alla de saker eller välja att göra lite mindre av de saker som inte fick så många "röster". Ev funderar jag även på att låta de ta med sig en maträtt/hushåll, både för att underlätta för oss ang tiden att laga maten och pengamässigt.
    Kommer även att inte bjuda på något alkoholhaltigt utan vill de får de ta med eget.

Det jag undrar, kommer man orka med det som nyförlöst? Julpyntandet får jag säkert hjälp av någon av mina två svärmödrar om vi vill.
    Ni som nyligen fått barn, eller minns hur det var ;) skulle ni ha orkat med att fixa en julmiddag ca 6 v efter förlossningen?

Har inte pratat med sambon än om min idé då jag drömde om julen i natt o ha legat o funderat halva morgonen :) 

• Svar på tråden Ordna julmiddag nyförlöst
  • Midsommarblomster

Det enklaste är ju att be alla ta med sig en varsin rätt. Behöver du göra det så formellt med skriftlig inbjudan? Varför inte ringa istället? Du pratar med din släkt, sambon med sin. Ni bjuder väl in som ett par?

• Nyfiken gul

Julpynta kan du ju göra lite då o då under hela december ,  det kan man enkelt göra avkall på om du känner att du vill ha pyntet på ett särskilt sätt.  Istället för att rafsa fram allt två dagar före jul så ta ett rum i taget och ta hela december på dig så känner du ju vad du orkar.  

Varför inte ordna knytkalas på julen?   Koka potatis, duka fint och kanske bara bjuda på julgodis och ett par burkar sill kanske räcker för er del? sen får resten av släkten ta med det andra.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Cabron

Tänkte att det kunde vara roligare med en skriftlig inbjudan. Sen hur dom väljer att svara det spelar ingen roll.
    Min sambo lagar gärna mat och kommer vara hemma innan jul så laga lite mat kan vi göra. Jag har som sagt inte tänkt göra ett jättekalas av det hela.
    Min släkt har lite problem att ta med sig för mkt mat o så av den anledningen att det är 25 mil för dem att ta sig hit medans sambons släkt har max 3 mil. 
    Ifjol hade vi endast sambons släkt av olika anledningar och då gjorde vi all mat själv. Det gick bra men detta blir helt nytt med första barnet :)
    Julpyntet brukar jag inte heller ha så mkt utav, gardiner, några tomtar o en julgran typ. 

Men det jag funderar mest på är hur ni som nyförlöst kände er. Orkade ni med en kväll med mycket folk? Eller vill man bara hålla i barnet o aldrig släppa det? ;) Hade ni mkt ont?

• Lena

Jag hade orkat det men kört på knytkalas. Jag hade sagt vad jag fixade tex skinka, sill, potatis och julmust och sen sagt till alla att saknar de något får de ta med det till alla.

• Tjohalia

Det går säkert bra under förutsättning att andra hjälper till. Knytkalas tycker jag låter som en bra ide. Du vet ju inte hur ditt barn kommer vara, vissa sitter ju fastknutna vid bröstet dom första månaderna och då är det svårt att vara värd på en sån tillställning. Men om du har möjlighet att sitta i soffan och se på medan svärmor och man fixar fram allt så funkar ju det med .

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Tjohalia
    Cabron skrev 2013-09-28 09:27:38 följande:
    Tänkte att det kunde vara roligare med en skriftlig inbjudan. Sen hur dom väljer att svara det spelar ingen roll. Min sambo lagar gärna mat och kommer vara hemma innan jul så laga lite mat kan vi göra. Jag har som sagt inte tänkt göra ett jättekalas av det hela. Min släkt har lite problem att ta med sig för mkt mat o så av den anledningen att det är 25 mil för dem att ta sig hit medans sambons släkt har max 3 mil.  Ifjol hade vi endast sambons släkt av olika anledningar och då gjorde vi all mat själv. Det gick bra men detta blir helt nytt med första barnet :) Julpyntet brukar jag inte heller ha så mkt utav, gardiner, några tomtar o en julgran typ.  Men det jag funderar mest på är hur ni som nyförlöst kände er. Orkade ni med en kväll med mycket folk? Eller vill man bara hålla i barnet o aldrig släppa det? ;) Hade ni mkt ont?

Haha, jag ville hålla i barnet och inte släppa det . Men orkat med det rent fysiskt hade jag absolut gjort, älskar att vara bland folk!
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Alexi

Jag var en sån som mådde sjukt dåligt psykiskt efter förlossningen, amningen strulade och allt var bara kaos inombords. Dottern är född 6/12 och jag som är stor julfantast tappade fullständigt intresset för julen. Tyckte det var skitjobbigt att ens behöva julpynta. Mina föräldrar fick köpa sista julklappen åt min man då jag inte kom ur huset innan jul. Men julafton blev jättebra, vi var hemma hos mina föräldrar 15 min härifrån och behövde inte göra någonting.

Men, föder du barn redan 14 november så är det flera veckor till innan jul och ni borde ha hunnit stabilisera er lite. Det jag verkligen kan rekommendera är att inte bestämma för mycket innan bebisen föds. bjud in till julen men säg att ni återkommer i början på december eller något med hur mycket hjälp  ni kommer behöva osv.

25 mil är väl inga problem att ta med sig mat om de åker bil. Jag tycker att ni kan fixa dukning, sängar för övernattande osv men de får ta med sig maten förutom kanske potatis och sånt som bara är att köpa. Lägg dig inte på för hög nivå nu innan!

• Dixie

Nyförlöst hade jag nog inte orkat, men efter 6 veckor hade det inte varit något problem, särskilt om ni delar på matlagningen.

• Flickan och kråkan
    Cabron skrev 2013-09-28 09:27:38 följande:
    Tänkte att det kunde vara roligare med en skriftlig inbjudan. Sen hur dom väljer att svara det spelar ingen roll.
    Min sambo lagar gärna mat och kommer vara hemma innan jul så laga lite mat kan vi göra. Jag har som sagt inte tänkt göra ett jättekalas av det hela.För mig hade 6 veckor kanns som rätt långt 
    Min släkt har lite problem att ta med sig för mkt mat o så av den anledningen att det är 25 mil för dem att ta sig hit medans sambons släkt har max 3 mil. 
    Ifjol hade vi endast sambons släkt av olika anledningar och då gjorde vi all mat själv. Det gick bra men detta blir helt nytt med första barnet :)
    Julpyntet brukar jag inte heller ha så mkt utav, gardiner, några tomtar o en julgran typ. 

Men det jag funderar mest på är hur ni som nyförlöst kände er. Orkade ni med en kväll med mycket folk? Eller vill man bara hålla i barnet o aldrig släppa det? ;) Hade ni mkt ont?
    Du har ju BF drygt en månad före jul, så du är ju inte direkt nyförlöst. Jag har haft tre okomplicerade, lätta förlossningar så ur det perspektivet hade jag inte tvekat. Släppa bebis hade jag nog knappast gjort. De ammar konstant och vill vara nära. Min yngsta är 3 månader nu och vid 6 veckor så sov han i sjal eller ammade. Det var liksom så hans tillvaro såg ut, men det hindrar inte heller från umgänge. Med tanke på säsong så hade jag mest bekymrat mig för diverse virus.
  • listo

Om man bara ser till förlossningen och utgår från att du föder vaginalt och komplikationsfritt så är det nog rent fysiskt inga som helst problem 6 veckor efteråt.
    Föder du med kejsarsnitt är det troligen jobbigare, men förmodligen inte omöjligt.

Det som däremot påverkar mer och som du inte har någon aning om förrän du är mitt i det, är ju hur barnet är. Mina tvillingar fick t.ex. kolik vid fem veckors ålder, då hade det inte varit så lattjo att fixa julmiddag mitt i sömnbrist och allmän panik.  

Det är väldigt många "om" och "ifall" i ekvationen. Om jag var du skulle jag snarare bjuda in till knytkalas. Samla gärna in idéer på vad folk vill ha på julbordet och dela sedan ut matlagningen så att alla tar med sig något av det som önskas. 

Svar på tråden Ordna julmiddag nyförlöst