• Alexi

Ordna julmiddag nyförlöst

Jag var en sån som mådde sjukt dåligt psykiskt efter förlossningen, amningen strulade och allt var bara kaos inombords. Dottern är född 6/12 och jag som är stor julfantast tappade fullständigt intresset för julen. Tyckte det var skitjobbigt att ens behöva julpynta. Mina föräldrar fick köpa sista julklappen åt min man då jag inte kom ur huset innan jul. Men julafton blev jättebra, vi var hemma hos mina föräldrar 15 min härifrån och behövde inte göra någonting.

Men, föder du barn redan 14 november så är det flera veckor till innan jul och ni borde ha hunnit stabilisera er lite. Det jag verkligen kan rekommendera är att inte bestämma för mycket innan bebisen föds. bjud in till julen men säg att ni återkommer i början på december eller något med hur mycket hjälp  ni kommer behöva osv.

25 mil är väl inga problem att ta med sig mat om de åker bil. Jag tycker att ni kan fixa dukning, sängar för övernattande osv men de får ta med sig maten förutom kanske potatis och sånt som bara är att köpa. Lägg dig inte på för hög nivå nu innan!

• Alexi

Ts, jättekonstig inställning av din sambo att ska man bjuda så ska man bjuda. För en del är omställningen att få sitt första barn (för både mamma och pappa!) jättestor. Och att då sätta en stor press på sig själv att bjuda på allt osv är helt vansinnigt. Jag tror det är jättemysigt för er att få samla alla släktingar runt er nyfödda bebis, skönt att slippa ge sig iväg osv. Men ni måste delegera jobbet, får ni en bebis som vill tokamma just den perioden (vilket inte vore konstigt då det brukar vara en ökningsperiod efter några veckor) så står din sambo där själv och ska fixa mat till alla, vill han verkligen det?

Och att du ska sköta handlingen? Många som helammar kan inte lämna en bebis med pappan i 1-2 timmar när de är så små för de vill periodvis amma hela tiden. Och man vill kanske inte släpa med en nyfödd till mataffären om man inte måste precis i julruschen och värsta sjukdomstiderna.

Svar på tråden Ordna julmiddag nyförlöst