• Cabron

Ordna julmiddag nyförlöst

Svårt att hitta ett bra ställe att lägga denna tråd men här får det bli :)

Jag har BF 14/11 och funderar på julen.
    Jag vill bjuda min sambos närmsta släkt och min. Sammanlagt blir vi 12 personer(6st "hushåll"). Alla är vuxna människor över 30.
    Varav 4 st (min släkt) kommer att behöva sova över här.
    Tänkte inte göra någon stor grej av det hela, utan med inbjudan kommer jag skriva att jag önskar veta 5 saker/"hushåll" de vill helst finna på julbordet och sedan se om man kan göra alla de saker eller välja att göra lite mindre av de saker som inte fick så många "röster". Ev funderar jag även på att låta de ta med sig en maträtt/hushåll, både för att underlätta för oss ang tiden att laga maten och pengamässigt.
    Kommer även att inte bjuda på något alkoholhaltigt utan vill de får de ta med eget.

Det jag undrar, kommer man orka med det som nyförlöst? Julpyntandet får jag säkert hjälp av någon av mina två svärmödrar om vi vill.
    Ni som nyligen fått barn, eller minns hur det var ;) skulle ni ha orkat med att fixa en julmiddag ca 6 v efter förlossningen?

Har inte pratat med sambon än om min idé då jag drömde om julen i natt o ha legat o funderat halva morgonen :) 

• Svar på tråden Ordna julmiddag nyförlöst
  • Nyfiken gul

Jag håller med listo här, det är nog ingen större fara rent  kroppsligt 

Frågan är ju hur bebisen är vid 6 veckors ålder och hur du mår av det.  Sömnbrist , kolikbebis?  Det kan man aldrig veta.

Frågan kanske snarare ska ställas: Måste ni ha julfirandet hemma hos er?  Kanske det är lättare att åka bort slippa laga all mat och istället gå undan och lägga sig när allt är som jobbigast. Sover bebis så kan ju du göra det. 

Allt är inte enklare bara för att man är hemma. Det blir mer press på en själv än vad man tror och att gå o lägga sig som värdinna o ha huset fullt med gäster kanske inte är så lätt för alla personer. Alla är vi olika o många skulle nog pressa sig själv och vara sällskaplig o glad fast man helst vill stänga in sig o böla 2 timmar för att man är så slut. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Harmagedon

Fysiskt, under förutsättning att du inte fått någon väldigt allvarlig komplikation, så går det nog bra. Och psykiskt går det också bra om det är något du tycker är roligt och ser fram emot att göra.

• TaSe

Med bf så långt innan hade jag kört på "som vanligt". Vi fick vår fjärde i december förra året, med bf 13:e. Jag som har en benägenhet att gå över en del lejde bort maten till mina svärföräldrar, men firandet hade vi hos oss som vanligt. Bebis kom 18:e dec och julafton blev precis som vanligt, förutom att jag ammade titt som tätt.

• summerhunter

Vår son är född 8 dec.

Mitt tips till dig, strunta i julen! Bjud inte in! Åk iväg så kan ni åka hem när ni vill...

Och OM ni bjuder in, låt gästerna ta med sig all mat så fixat ni dukning o dricka...

• Cabron

Pratat lite med min sambo o han verkar tycka att ska man bjuda så ska man bjuda... Förklarade för honom då att då blir det han som får stå för mesta matlagningen den här gången. Handladet kan jag göra då det inte är hans starka sida... Så det är inte helt upp till mig att bestämma :/

Känns bättre när ni säger att man iaf fysiskt kommer att klara det. :) Jag har nog varit väldigt bortskämd i min lätta graviditet, då inga direkta komplikationer har funnits, lite ont i svanken men det sa sjukgymnasten berodde på en förskjutning, så inga direkta foglossningar osv :) Så jag håller fingrarna att förlossningen är densamma :)

Ingen i våran släkt förväntar sig nå speciellt tror jag. Då det är blivande mor o farföräldrarnas första barnbarn :)

Att fira julen hos någon annan i släkten fungerar inte för då blir det splittrat, hela släkten blir inte samlad.

Och jag såg det som en fin start på en ny tradition att alla samlas hos oss, då jag älskar släktträffar osv :) 

• Tröttjul

Det är svårt att säga hur det kommer vara för just dig efter förlossningen, alla mår ju väldigt olika och har olika barn

Men för mig som fick barn 17 november förra året så var julen det året jobbig, detta trots att vi inte behövde förbereda något alls själva eftersom vi var hemma hos mina föräldrar och jag som i vanliga fall brukar laga mat innan och fixa mycket överlät allt ansvaret åt mamma och systrar. På julafton ville vår dotter ammas nästan konstant och jag satt mest inne i mina föräldrars sovrum och ammade eller med henne sovandes i famnen. Lade jag ner henne vaknade hon och tog jag med henne ut till släkten vaknade hon också. Jag hann knappt äta av julmaten och fick hjälp att öppna mina julklappar eftersom jag inte hann själv. Lämnade över dottern till hennes pappa några gånger men då skrek hon konstant ända tills jag tog henne igen. Tror vi hade maximal otur, dottern hade ont i magen och samtidigt ville hon äta mer än jag hade mjölk till - tror hon var inne i en tillväxtfas och min mjölkproduktion hade inte hängt med. Dessutom var jag utmattad efter många nätter med dålig sömn och kände att julafton 2012 var den värsta jag varit med om.

Men bli inte avskräckt ert barn kan ju precis lika gärna sova sig igenom större delen av julen och sedan bara ligga förnöjt och titta på ljusen när det är vaket. Man vet ju aldrig som sagt! 

• FOA

Fick 3:e barnet med KS i mitten av november och firade jul som vanligt utan att det kändes jobbigt. Alla julklappar och julmaten beställdes på internet så att vi slapp att ge oss ut i trängseln.

Nu är vår släkt inte speciellt krävande - ingen förväntar sig att bli uppassad på eller blir sur om man skulle behöva gå undan.

Mitt råd är att du fixar så mycket du bara kan innan - köp alla julklapparna innan BF och baka och frysa in.

• Flickan och kråkan
    Cabron skrev 2013-09-28 22:21:56 följande:
    Pratat lite med min sambo o han verkar tycka att ska man bjuda så ska man bjuda... Förklarade för honom då att då blir det han som får stå för mesta matlagningen den här gången. Handladet kan jag göra då det inte är hans starka sida... Så det är inte helt upp till mig att bestämma :/ Känns bättre när ni säger att man iaf fysiskt kommer att klara det. :) Jag har nog varit väldigt bortskämd i min lätta graviditet, då inga direkta komplikationer har funnits, lite ont i svanken men det sa sjukgymnasten berodde på en förskjutning, så inga direkta foglossningar osv :) Så jag håller fingrarna att förlossningen är densamma :) Ingen i våran släkt förväntar sig nå speciellt tror jag. Då det är blivande mor o farföräldrarnas första barnbarn :) Att fira julen hos någon annan i släkten fungerar inte för då blir det splittrat, hela släkten blir inte samlad. Och jag såg det som en fin start på en ny tradition att alla samlas hos oss, då jag älskar släktträffar osv :) 

Du lägger fokus på fel sak. På grund av din kropp rent fysiskt så kommer det inte att vara något problem efter en normal förlossning. Ur det perspektivet hade du kunnat ha bjudning långt efter. Jag har inte haft ont mer än något dygn efter (med undantag av sista förlossningen då jag fick hemorrojder från h*ll). Det som kan vara jobbigt är att förbereda och vara social då du kanske senaste månaden inte sovit så mycket på nätterna och fått jobba en del med amningen då det är ditt första barn. Och sedan beror det ju på gästerna. Någon megavärdinna hade jag inte varit och något festande hade jag nog inte tålt/velat ha. Folk som sover över hade jag tyckt var jobbigt men det beror ju också på hur många nätter vi pratar om. Tillvaron med spädas, inte din kropp.
  • Little Mrs Li

Det beror ju på hur förlossningen går och du mår efter den.
    Min son föddes 21 oktober förra året och vi hade julen hos oss. Vi hade lite knytkalas, men vi fixade mycket utöver det som våra familjer tog med.
    Jag tyckte inte att det var några problem eller jobbigt på något vis. Men sen å andra sidan mådde jag bra efteråt och satt och väntade på att få åka hem 3 tim efter förlossningen ( var tvungna att stanna kvar 6 tim efter).

Känner du att du vill ha det hemma hos dig, men inte orkat ordna så mycket ställer de säkert upp och hjälper dig!
    Lycka till!

• Alexi

Ts, jättekonstig inställning av din sambo att ska man bjuda så ska man bjuda. För en del är omställningen att få sitt första barn (för både mamma och pappa!) jättestor. Och att då sätta en stor press på sig själv att bjuda på allt osv är helt vansinnigt. Jag tror det är jättemysigt för er att få samla alla släktingar runt er nyfödda bebis, skönt att slippa ge sig iväg osv. Men ni måste delegera jobbet, får ni en bebis som vill tokamma just den perioden (vilket inte vore konstigt då det brukar vara en ökningsperiod efter några veckor) så står din sambo där själv och ska fixa mat till alla, vill han verkligen det?

Och att du ska sköta handlingen? Många som helammar kan inte lämna en bebis med pappan i 1-2 timmar när de är så små för de vill periodvis amma hela tiden. Och man vill kanske inte släpa med en nyfödd till mataffären om man inte måste precis i julruschen och värsta sjukdomstiderna.

Svar på tråden Ordna julmiddag nyförlöst