• Nyfiken gul

Ordna julmiddag nyförlöst

Julpynta kan du ju göra lite då o då under hela december ,  det kan man enkelt göra avkall på om du känner att du vill ha pyntet på ett särskilt sätt.  Istället för att rafsa fram allt två dagar före jul så ta ett rum i taget och ta hela december på dig så känner du ju vad du orkar.  

Varför inte ordna knytkalas på julen?   Koka potatis, duka fint och kanske bara bjuda på julgodis och ett par burkar sill kanske räcker för er del? sen får resten av släkten ta med det andra.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

Jag håller med listo här, det är nog ingen större fara rent  kroppsligt 

Frågan är ju hur bebisen är vid 6 veckors ålder och hur du mår av det.  Sömnbrist , kolikbebis?  Det kan man aldrig veta.

Frågan kanske snarare ska ställas: Måste ni ha julfirandet hemma hos er?  Kanske det är lättare att åka bort slippa laga all mat och istället gå undan och lägga sig när allt är som jobbigast. Sover bebis så kan ju du göra det. 

Allt är inte enklare bara för att man är hemma. Det blir mer press på en själv än vad man tror och att gå o lägga sig som värdinna o ha huset fullt med gäster kanske inte är så lätt för alla personer. Alla är vi olika o många skulle nog pressa sig själv och vara sällskaplig o glad fast man helst vill stänga in sig o böla 2 timmar för att man är så slut. 

• Nyfiken gul

Jag tycker fortfarande ni behöver en plan B.

Du o sambon utgår ifrån att allt är som vanligt fast ni har bebis, men ibland är det inte så enkelt.  Även om bebis är snäll o sover så kan ni ändå inte göra precis som ni tänkt er.

amningshormoner o sömnbrist kan göra vem som helst vresig och icke-tänkande.

Ni måste se till att ni kan lösa logistik, handling och det som behövs fast ni har en skrikbebis som sitter fast i dina tuttar.

Är det så klokt att handla med en 6-veckors bebis mitt i julruschen?  Tänk på RS-virus och andra typer av virsu som kan drabba bebis just då.   Det tar inte precis 20 min att julhandla - det kan ta flera timmar och hur löser du det med blöjbyten amning osv?
    Där måste ni nog tänka om o inse att ni behöver vara två , medan du springer ut o ammar på fiket utanfnör får din sambo gå efter inköpslista o fortsätta amma.

Är du trött av bebisen , omställning , du kanske ännu blöder efter förlossningen o känner dig ur gängorna så innebär det att sambon måste sköta nästan allt kring matlagningen.  Vill han verkligen det?  

Ni måste verkligen tänka på hur ni ska lägga upp det hela. Vem gör vad och vem gör vad när du inte kan göra det du tänkt?

Får ni någon hjälp med matlagning? Kan svärmor tänka sig laga mat istället för att julpynta?

Ni behöver prioritera rätt saker helt enkelt o verkligen förbereda er för det värsta.

Glöm inte bort att en ny bebis även påverkar pappan. Ni kanske BÅDA två är lika trötta med en liten bebis.  Vad gör ni om din sambo inte orkar med all matlagning o du faktiskt inte kan göra något?  

Svar på tråden Ordna julmiddag nyförlöst