Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Ordna julmiddag nyförlöst

Cabron skrev 2013-09-28 09:27:38 följande:
    Tänkte att det kunde vara roligare med en skriftlig inbjudan. Sen hur dom väljer att svara det spelar ingen roll.
    Min sambo lagar gärna mat och kommer vara hemma innan jul så laga lite mat kan vi göra. Jag har som sagt inte tänkt göra ett jättekalas av det hela.För mig hade 6 veckor kanns som rätt långt 
    Min släkt har lite problem att ta med sig för mkt mat o så av den anledningen att det är 25 mil för dem att ta sig hit medans sambons släkt har max 3 mil. 
    Ifjol hade vi endast sambons släkt av olika anledningar och då gjorde vi all mat själv. Det gick bra men detta blir helt nytt med första barnet :)
    Julpyntet brukar jag inte heller ha så mkt utav, gardiner, några tomtar o en julgran typ. 

Men det jag funderar mest på är hur ni som nyförlöst kände er. Orkade ni med en kväll med mycket folk? Eller vill man bara hålla i barnet o aldrig släppa det? ;) Hade ni mkt ont?
    Du har ju BF drygt en månad före jul, så du är ju inte direkt nyförlöst. Jag har haft tre okomplicerade, lätta förlossningar så ur det perspektivet hade jag inte tvekat. Släppa bebis hade jag nog knappast gjort. De ammar konstant och vill vara nära. Min yngsta är 3 månader nu och vid 6 veckor så sov han i sjal eller ammade. Det var liksom så hans tillvaro såg ut, men det hindrar inte heller från umgänge. Med tanke på säsong så hade jag mest bekymrat mig för diverse virus.
  • Flickan och kråkan
    Cabron skrev 2013-09-28 22:21:56 följande:
    Pratat lite med min sambo o han verkar tycka att ska man bjuda så ska man bjuda... Förklarade för honom då att då blir det han som får stå för mesta matlagningen den här gången. Handladet kan jag göra då det inte är hans starka sida... Så det är inte helt upp till mig att bestämma :/ Känns bättre när ni säger att man iaf fysiskt kommer att klara det. :) Jag har nog varit väldigt bortskämd i min lätta graviditet, då inga direkta komplikationer har funnits, lite ont i svanken men det sa sjukgymnasten berodde på en förskjutning, så inga direkta foglossningar osv :) Så jag håller fingrarna att förlossningen är densamma :) Ingen i våran släkt förväntar sig nå speciellt tror jag. Då det är blivande mor o farföräldrarnas första barnbarn :) Att fira julen hos någon annan i släkten fungerar inte för då blir det splittrat, hela släkten blir inte samlad. Och jag såg det som en fin start på en ny tradition att alla samlas hos oss, då jag älskar släktträffar osv :) 

Du lägger fokus på fel sak. På grund av din kropp rent fysiskt så kommer det inte att vara något problem efter en normal förlossning. Ur det perspektivet hade du kunnat ha bjudning långt efter. Jag har inte haft ont mer än något dygn efter (med undantag av sista förlossningen då jag fick hemorrojder från h*ll). Det som kan vara jobbigt är att förbereda och vara social då du kanske senaste månaden inte sovit så mycket på nätterna och fått jobba en del med amningen då det är ditt första barn. Och sedan beror det ju på gästerna. Någon megavärdinna hade jag inte varit och något festande hade jag nog inte tålt/velat ha. Folk som sover över hade jag tyckt var jobbigt men det beror ju också på hur många nätter vi pratar om. Tillvaron med spädas, inte din kropp.
Svar på tråden Ordna julmiddag nyförlöst