• Cabron

Ordna julmiddag nyförlöst

Svårt att hitta ett bra ställe att lägga denna tråd men här får det bli :)

Jag har BF 14/11 och funderar på julen.
    Jag vill bjuda min sambos närmsta släkt och min. Sammanlagt blir vi 12 personer(6st "hushåll"). Alla är vuxna människor över 30.
    Varav 4 st (min släkt) kommer att behöva sova över här.
    Tänkte inte göra någon stor grej av det hela, utan med inbjudan kommer jag skriva att jag önskar veta 5 saker/"hushåll" de vill helst finna på julbordet och sedan se om man kan göra alla de saker eller välja att göra lite mindre av de saker som inte fick så många "röster". Ev funderar jag även på att låta de ta med sig en maträtt/hushåll, både för att underlätta för oss ang tiden att laga maten och pengamässigt.
    Kommer även att inte bjuda på något alkoholhaltigt utan vill de får de ta med eget.

Det jag undrar, kommer man orka med det som nyförlöst? Julpyntandet får jag säkert hjälp av någon av mina två svärmödrar om vi vill.
    Ni som nyligen fått barn, eller minns hur det var ;) skulle ni ha orkat med att fixa en julmiddag ca 6 v efter förlossningen?

Har inte pratat med sambon än om min idé då jag drömde om julen i natt o ha legat o funderat halva morgonen :) 

• Svar på tråden Ordna julmiddag nyförlöst
  • Cabron

Tänkte att det kunde vara roligare med en skriftlig inbjudan. Sen hur dom väljer att svara det spelar ingen roll.
    Min sambo lagar gärna mat och kommer vara hemma innan jul så laga lite mat kan vi göra. Jag har som sagt inte tänkt göra ett jättekalas av det hela.
    Min släkt har lite problem att ta med sig för mkt mat o så av den anledningen att det är 25 mil för dem att ta sig hit medans sambons släkt har max 3 mil. 
    Ifjol hade vi endast sambons släkt av olika anledningar och då gjorde vi all mat själv. Det gick bra men detta blir helt nytt med första barnet :)
    Julpyntet brukar jag inte heller ha så mkt utav, gardiner, några tomtar o en julgran typ. 

Men det jag funderar mest på är hur ni som nyförlöst kände er. Orkade ni med en kväll med mycket folk? Eller vill man bara hålla i barnet o aldrig släppa det? ;) Hade ni mkt ont?

• Cabron

Pratat lite med min sambo o han verkar tycka att ska man bjuda så ska man bjuda... Förklarade för honom då att då blir det han som får stå för mesta matlagningen den här gången. Handladet kan jag göra då det inte är hans starka sida... Så det är inte helt upp till mig att bestämma :/

Känns bättre när ni säger att man iaf fysiskt kommer att klara det. :) Jag har nog varit väldigt bortskämd i min lätta graviditet, då inga direkta komplikationer har funnits, lite ont i svanken men det sa sjukgymnasten berodde på en förskjutning, så inga direkta foglossningar osv :) Så jag håller fingrarna att förlossningen är densamma :)

Ingen i våran släkt förväntar sig nå speciellt tror jag. Då det är blivande mor o farföräldrarnas första barnbarn :)

Att fira julen hos någon annan i släkten fungerar inte för då blir det splittrat, hela släkten blir inte samlad.

Och jag såg det som en fin start på en ny tradition att alla samlas hos oss, då jag älskar släktträffar osv :) 

• Cabron

Hej igen! Jag har läst allting och jag vet att framtiden är ovis.

Sambon är väldigt bra på att laga mat o tycker om det. Med handlingen menade jag att han inte alltid tar de billigaste osv, alltså inge större problem

Men "bio"svärmor löste det åt oss då hon ringde o bjöd oss på julafton. Hela släkten blir inte samlas och vi måste köra tre mil men det löste sig. :)

Vi bjuder min släkt nån dag senare och de kräver absolut ingenting av mig som "värd".

Tack för era synpunkter!

Svar på tråden Ordna julmiddag nyförlöst