• Anonym (Funderar)

Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?

Hur tänker du? Mkt erfaren sjuksköterska kontra nyfärdig läkare? Eller en mkt erfaren läkare inom ortopedi kontra en ganska oerfaren sjuksköterska på vårdcentralen när frågan gäller ett barn som har ont i halsen? Eller bara generellt, kan en sjuksköterska faktiskt veta bättre än en läkare i medicinska frågor?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?
  • S 81
    Anonym (roskjov) skrev 2013-09-04 21:48:39 följande:
    Läkare är experter på medicin och ssk är experter på omvårdnad. Det är inte en ssk uppgift att diagnostisera men kan för den delen genom erfarenhet ha goda kunskaper om diagnosen och vad man inom omvårdnadens perspektiv kan göra. Men det är fortfarande läkaren som ordinerar åtgärder/läkemedel osv. Jag vill bara påtala skillnaden och att din fråga är beroende på vad det hela gäller.
  • Anonym (ibland)
    S 81 skrev 2013-09-04 21:26:37 följande:
    Hur ser du det? 
    Läkare skulle inte rösta på "ja självklart" (rätta mig om jag har fel... har någon läkare röstat på detta alternativ?).
    En sköterska skulle nog kunna tänka sig det alternativet, men det skulle säkerligen de flesta andra som inte är utbildade inom medicin också.
  • Anonym (ibland)
    mammabitch skrev 2013-09-04 21:33:54 följande:
    Oh ja och det vet de flesta nybakade läkare också : ) Allt går inte att läsa sig till i kurslitteraturen
    Ja jag är sjuksköterska och erfaren sådan dessutom.
    Ibland vet jag bättre än läkare, ibland är t.ex. en undersköterska som arbetat i trettio år bäst av alla - det beror ju helt på vad det gäller.
  • Anonym (Funderar)

Tack för alla svar. Håller med om en del, kloka ord men köper inte detta med den strikta uppdelningen av medicin och omvårdnad. Det handlar mycket om i vilken specialitet sjuksköterskan befinner sig. Vissa är extremt medicinskt inriktade och får lära upp AT läkarna. Andra sjuksköterskor jobbar väldigt mkt med ren omvårdnad och nästan inget medicinskt. Det får inte gå troll i det här med att vårt huvudämne är omvårdnad, när vi faktiskt är himla duktiga i det rent medicinska och att bedömma patienter, även om vi inte få ställa diagnoser jobbar vi med det i huvudet, diff diagnoser mm.

• Anonym (pia)

Vart vill du komma med den här tråden?
    Är det ett sätt för dig att få bekräftelse ?

• Anonym (Funderar)
    Anonym (pia) skrev 2013-09-04 23:21:02 följande:
    Vart vill du komma med den här tråden?

Är det ett sätt för dig att få bekräftelse ?

Vad driver dig att lägga energi på att fundera över det. Delta i en vettig diskussion eller låt bli.
  • Anonym (.)

Min erfarenhet av läkare är inte bra och inte heller min sambos. De ställer snabba frågor och skriver ut nått. Min sambo har sömnproblem och olika typer av värk i kroppen sedan många år tillbaka. De skriver ut muskelavslappnande, sömntabletter och allergitabletter vars biverkning ger sövande effekt (??). Detta tar ju inte direkt tag i problemet "Varför har han ont och kan inte sova?" eller "Hur ska vi motverka detta"? Efter att ha skickat hårprover till USA visar det sig att det kan bero på hög halt tungmetaller och kvicksilver i kroppen. Detta ville läkare motverka genom att söva honom med tabletter. Det är inte kunskap, det är ignorerande bara för att han inte ligger på dödsbädden...Nej antigen förstår man inte vad de säger riktigt pga brytning eller så har de bråttom och därför otrevliga bara för att man är ung och därför frisk...Enda läkarna vi har varit nöjda med är de som vårt barn har haft. De har varit underbara. Ofta är sköterskorna kanonduktiga och varit trevliga trots deras minst lika pressande schema!

Detta är erfarenhet, inte en anklagelse mot alla läkare.

• Themis

Jag har vetat bättre än säkert ett dussin läkare under årens lopp, så visst borde även andra människor ha en chans att upptäcka när de har otur när de tänker.

Inte minst har vi ju fördelen att veta vad vi känner i vår kropp, vilket ger en edge...Flört

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Anonym (ibland)
    Anonym (.) skrev 2013-09-04 23:33:33 följande:
    Min erfarenhet av läkare är inte bra och inte heller min sambos. De ställer snabba frågor och skriver ut nått. Min sambo har sömnproblem och olika typer av värk i kroppen sedan många år tillbaka. De skriver ut muskelavslappnande, sömntabletter och allergitabletter vars biverkning ger sövande effekt (??). Detta tar ju inte direkt tag i problemet "Varför har han ont och kan inte sova?" eller "Hur ska vi motverka detta"? Efter att ha skickat hårprover till USA visar det sig att det kan bero på hög halt tungmetaller och kvicksilver i kroppen. Detta ville läkare motverka genom att söva honom med tabletter. Det är inte kunskap, det är ignorerande bara för att han inte ligger på dödsbädden...Nej antigen förstår man inte vad de säger riktigt pga brytning eller så har de bråttom och därför otrevliga bara för att man är ung och därför frisk...Enda läkarna vi har varit nöjda med är de som vårt barn har haft. De har varit underbara. Ofta är sköterskorna kanonduktiga och varit trevliga trots deras minst lika pressande schema!
    Detta är erfarenhet, inte en anklagelse mot alla läkare.
    Fast tror du en sköterska hade kunnat göra annorlunda för din sambo? Kanske utföra en håranalys på honom?

Jag säger inte att sköterskor inte är kanonduktiga i många fall, och ofta trevliga, men de kan nog inte heller i de flesta diffusa fall ställa en korrekt diagnos.
  • Anonym (pia)
    Themis skrev 2013-09-05 00:08:08 följande:
    Jag har vetat bättre än säkert ett dussin läkare under årens lopp, så visst borde även andra människor ha en chans att upptäcka när de har otur när de tänker.

Inte minst har vi ju fördelen att veta vad vi känner i vår kropp, vilket ger en edge...Flört
    Brukar du tipsa läkaren vilken diagnos och behandling som ska sättas in.
Svar på tråden Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?