Anonym (.) skrev 2013-09-04 23:33:33 följande:
Min erfarenhet av läkare är inte bra och inte heller min sambos. De ställer snabba frågor och skriver ut nått. Min sambo har sömnproblem och olika typer av värk i kroppen sedan många år tillbaka. De skriver ut muskelavslappnande, sömntabletter och allergitabletter vars biverkning ger sövande effekt (??). Detta tar ju inte direkt tag i problemet "Varför har han ont och kan inte sova?" eller "Hur ska vi motverka detta"? Efter att ha skickat hårprover till USA visar det sig att det kan bero på hög halt tungmetaller och kvicksilver i kroppen. Detta ville läkare motverka genom att söva honom med tabletter. Det är inte kunskap, det är ignorerande bara för att han inte ligger på dödsbädden...Nej antigen förstår man inte vad de säger riktigt pga brytning eller så har de bråttom och därför otrevliga bara för att man är ung och därför frisk...Enda läkarna vi har varit nöjda med är de som vårt barn har haft. De har varit underbara. Ofta är sköterskorna kanonduktiga och varit trevliga trots deras minst lika pressande schema!
Detta är erfarenhet, inte en anklagelse mot alla läkare.
Fast tror du en sköterska hade kunnat göra annorlunda för din sambo? Kanske utföra en håranalys på honom?
Jag säger inte att sköterskor inte är kanonduktiga i många fall, och ofta trevliga, men de kan nog inte heller i de flesta diffusa fall ställa en korrekt diagnos.