• Anonym (Funderar)

Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?

Hur tänker du? Mkt erfaren sjuksköterska kontra nyfärdig läkare? Eller en mkt erfaren läkare inom ortopedi kontra en ganska oerfaren sjuksköterska på vårdcentralen när frågan gäller ett barn som har ont i halsen? Eller bara generellt, kan en sjuksköterska faktiskt veta bättre än en läkare i medicinska frågor?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?
  • Anonym (exakt!)

Tumme upp förstås! Inte ner.

• svarta

Vilken konstig fråga? Att vara läkare innebär ju inte att man vet allt? Naturligtvis kan en sjuksköterska ibland "veta bättre" än en läkare i en enskild fråga/situation beroende på erfarenheter, specialintressen och tillfälligheter. Däremot har läkare i sin andra kunskaper att underbygga sitt beslut med och ta hänsyn till, varför sjuksköterskans perspektiv ibland blir för snävt. Men i ett fungerande team behöver det väl inte ses som att någon vet bäst, utan som att man använder sin samlade kompetens?

• Anonym (ibland)
    Anonym (exakt!) skrev 2013-09-04 21:13:12 följande:
    Tumme upp förstås! Inte ner.
    Glad (hade tänkt fråga dig vad det var du vände dig emot tills jag såg detta inlägg)
  • Anonym (ibland)
    svarta skrev 2013-09-04 21:14:45 följande:
    Vilken konstig fråga? Att vara läkare innebär ju inte att man vet allt? Naturligtvis kan en sjuksköterska ibland "veta bättre" än en läkare i en enskild fråga/situation beroende på erfarenheter, specialintressen och tillfälligheter. Däremot har läkare i sin andra kunskaper att underbygga sitt beslut med och ta hänsyn till, varför sjuksköterskans perspektiv ibland blir för snävt. Men i ett fungerande team behöver det väl inte ses som att någon vet bäst, utan som att man använder sin samlade kompetens?
    Precis. Att arbeta inom sjukvården är ett ständigt teamwork där man har nytta av varandras kunskaper. Som läkare har man ofta stor glädje av många sköterskors erfarenheter som man väger in i de beslut man fattar.
  • Anonym (pia)

Ser att det är många sköterskor som röstat

• S 81
    Anonym (pia) skrev 2013-09-04 21:23:31 följande:
    Ser att det är många sköterskor som röstat
    Hur ser du det? 
  • Sthlmtjej24

Det viktigaste man lär sig när man läser medicin är nog att kunna avgöra vad man vet och inte... Är inte säker på att det är lika tydligt på ssk-utb.

• mammabitch

Oh ja och det vet de flesta nybakade läkare också : ) Allt går inte att läsa sig till i kurslitteraturen
    Ja jag är sjuksköterska och erfaren sådan dessutom.
    Ibland vet jag bättre än läkare, ibland är t.ex. en undersköterska som arbetat i trettio år bäst av alla - det beror ju helt på vad det gäller.

• Anonym (roskjov)

Läkare är experter på medicin och ssk är experter på omvårdnad. Det är inte en ssk uppgift att diagnostisera men kan för den delen genom erfarenhet ha goda kunskaper om diagnosen och vad man inom omvårdnadens perspektiv kan göra. Men det är fortfarande läkaren som ordinerar åtgärder/läkemedel osv. Jag vill bara påtala skillnaden och att din fråga är beroende på vad det hela gäller.

• Anonym (roskjov)

Läkare är experter på medicin och ssk är experter på omvårdnad. Det är inte en ssk uppgift att diagnostisera men kan för den delen genom erfarenhet ha goda kunskaper om diagnosen och vad man inom omvårdnadens perspektiv kan göra. Men det är fortfarande läkaren som ordinerar åtgärder/läkemedel osv. Jag vill bara påtala skillnaden och att din fråga är beroende på vad det hela gäller.

Svar på tråden Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?