Inlägg från: Anonym (Funderar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Funderar)

Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?

Hur tänker du? Mkt erfaren sjuksköterska kontra nyfärdig läkare? Eller en mkt erfaren läkare inom ortopedi kontra en ganska oerfaren sjuksköterska på vårdcentralen när frågan gäller ett barn som har ont i halsen? Eller bara generellt, kan en sjuksköterska faktiskt veta bättre än en läkare i medicinska frågor?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?
  • Anonym (Funderar)

Tack för alla svar. Håller med om en del, kloka ord men köper inte detta med den strikta uppdelningen av medicin och omvårdnad. Det handlar mycket om i vilken specialitet sjuksköterskan befinner sig. Vissa är extremt medicinskt inriktade och får lära upp AT läkarna. Andra sjuksköterskor jobbar väldigt mkt med ren omvårdnad och nästan inget medicinskt. Det får inte gå troll i det här med att vårt huvudämne är omvårdnad, när vi faktiskt är himla duktiga i det rent medicinska och att bedömma patienter, även om vi inte få ställa diagnoser jobbar vi med det i huvudet, diff diagnoser mm.

• Anonym (Funderar)
    Anonym (pia) skrev 2013-09-04 23:21:02 följande:
    Vart vill du komma med den här tråden?

Är det ett sätt för dig att få bekräftelse ?

Vad driver dig att lägga energi på att fundera över det. Delta i en vettig diskussion eller låt bli.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (ibland) skrev 2013-09-05 22:56:09 följande:
    Ja, det skulle vara intressant att höra vad TS och andra tycker om man ställer frågan så här:

Kan en undersköterska veta bättre än en sjuksköterska?

Hur tänker du? Mkt erfaren undersköterska kontra nyfärdig sjuksköterska? Eller en mkt erfaren sjuksköterska inom ortopedi kontra en ganska oerfaren undersköterska på vårdcentralen när frågan gäller ett barn som har ont i halsen? Eller bara generellt, kan en undersköterska faktiskt veta bättre än en sjuksköterska i medicinska frågor?

TS är inte ett dugg intresserad av den frågeställningen, och iom att du är det så får du vara snäll och starta en ny tråd i ämnet.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (ibland) skrev 2013-09-05 23:24:54 följande:
    Där ser man. TS som ssk är alltså bara intresserad av sin relation till läkarna och inte till usk?

Ja, ja... ursäkta OT... SÅ mycket bryr jag mig inte att jag startar en tråd om det.

Det handlar inte om relationer...tvärtom! Dessutom...du läser till uska på gymnasienivå...ssk o läkare på en högre nivå. Jasså är jag ssk?
Svar på tråden Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?