• Anonym (.)

Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?

Min erfarenhet av läkare är inte bra och inte heller min sambos. De ställer snabba frågor och skriver ut nått. Min sambo har sömnproblem och olika typer av värk i kroppen sedan många år tillbaka. De skriver ut muskelavslappnande, sömntabletter och allergitabletter vars biverkning ger sövande effekt (??). Detta tar ju inte direkt tag i problemet "Varför har han ont och kan inte sova?" eller "Hur ska vi motverka detta"? Efter att ha skickat hårprover till USA visar det sig att det kan bero på hög halt tungmetaller och kvicksilver i kroppen. Detta ville läkare motverka genom att söva honom med tabletter. Det är inte kunskap, det är ignorerande bara för att han inte ligger på dödsbädden...Nej antigen förstår man inte vad de säger riktigt pga brytning eller så har de bråttom och därför otrevliga bara för att man är ung och därför frisk...Enda läkarna vi har varit nöjda med är de som vårt barn har haft. De har varit underbara. Ofta är sköterskorna kanonduktiga och varit trevliga trots deras minst lika pressande schema!

Detta är erfarenhet, inte en anklagelse mot alla läkare.

• Anonym (.)
    Anonym (ibland) skrev 2013-09-05 08:32:07 följande:
    Fast tror du en sköterska hade kunnat göra annorlunda för din sambo? Kanske utföra en håranalys på honom?

Jag säger inte att sköterskor inte är kanonduktiga i många fall, och ofta trevliga, men de kan nog inte heller i de flesta diffusa fall ställa en korrekt diagnos.
    Nej det tror jag inte men tvivlar inte på deras kunskap om de ger råd som inte har med att sälja olika smärtstillande eller sömntabletter att göra. Det är vad sjukvården och läkarna vill göra, sälja smärtstillande och slippa problemen. Ibland verkar det faktiskt så, detta innebär att man kommer tillbaka åter igen hela tiden med samma besvär.
  • Anonym (.)
    Anonym (ibland) skrev 2013-09-05 13:39:21 följande:
    Nu har ju dina kommentarer inte så mycket med trådstarten att göra men jag vill förtydliga att det inte på något vis är sjukvårdens uppgift att sälja olika tabletter. Ju mer recept man skriver, ju dyrare blir det för kliniken, vilket man försöker sträva emot. Ibland är tabletter allt man har att erbjuda, men ingen läkare eller sköterska får någon slags provision på detta.
    Jag hoppas det stämmer. Skriver mer om vad vi själva upplevt och läkare verkar alltid vilja skriva ut något. Nej det har inte mycket med trådstarten att göra. Förklarar mer varför vi inte riktigt litar på alla läkare och deras råd då de jämt skriver ut tabletter..
Svar på tråden Kan en sjuksköterska veta bättre än en läkare?