S 81 skrev 2013-09-06 13:22:45 följande:
Fel är de inte, men det är upp till enskilda arbetsgivare alt kommunerna man söker jobb i som bestämmer vad som ska gälla.
Kommun A kan ha krav på att man ska ha gått omvårdandsprogrammet för att anställas som uska men kommun B har inte det kravet. Båda gör helt rätt.
Annat exemple:
Pelle som är enhetschef på Enrisgården i Kommun C har bestämt att hos honom ska det bara det som läst omvårdadsprogrammet som ska få anställas som usk. Andra vårdbiträden.
Anna som är enhetschef i Kallkällans hemtjänst i Kommun C anställer de som hon anser har relevant utbildning alt erfarenhet som undersköterskor.
Båda gör helt rätt.
Oftast är det inte ovanligt att man anställs som undersköterska utan omvårdadsprogrammet inom kommunen, beroende på vad kommmunen har för kvar.
Landstingen brukar kräva omvårdasdprogrammet alt några terminer på ssk eller läkarprogrammet.
Anonym (ibland) skrev 2013-09-06 13:16:24 följande:
Ok, då är all info jag hittat på nätet och hört av bekanta felaktig. Du får gärna länka till annan sida med korrekt info om du vet någon. Inte för att jag misstror dig, utan för att jag gärna vill lära mig mer.