Sillö skrev 2013-09-04 17:00:28 följande:
Veckans läxa för de barn som har A-boken lyder "*Mille! sa Jack. Ja, sa Mille. Hej, sa Moa. Hej Moa sa Mille. Jag är fin, sa Moa.
Barnen med B-boken får följande: Mille byggde lego när telefonen ringde. Hans storebror Jack svarade. Mille, skrek Jack. Ja, sa Mille. Det är till dig! Mille tog telefonen. Hålla? Hej , det är Moa. Hej sa Mille och log. Han blev alltid glad av Moa.
+ en hel sida till med 11 rader, orkar inte skriva ut allt.
Nu har jag bett att få även B-boken så vi övar även i den, och det går jättebra. Eftersom skillnaden är så stor så kan A-boksbarnen aldrig komma ikapp, tror jag. Vad tror ni andra? Det känns som det är bestämt från början vilka som ska få bli duktiga på att läsa. Det känns fruktansvärt att inte alla ska få samma förutsättningar.
Har du själv fler barn än ett?
I så fall:
Sitter det äldsta tålmodigt och tyst och väntar när du försöker lära det yngsta något som det äldsta redan kan?
Sitter det yngsta tålmodigt och tyst och när du förklarar något för den äldsta som den yngsta inte kan ta till sig?
Läraren har kanske 20-25 barn och ska på något vis och vänster få alla att sitta lugnt och koncentrerat i samma rum, samtidigt. Ger man barn för lätt material blir de uttråkade och börjar busa. Ger man dem för svårt material blir de frustrerade och börjar busa.
Din dotter kommer lära sig MER om de duktiga stimuleras och utmanas på rätt nivå. För då håller de sig sysselsatta när läraren förklarar och hjälper ditt barn. Får alla barn A-boken kommer läraren få lägga hälften av all tid på att jaga uttråkade barn och på konfliktlösning. Får alla barn B-boken kommer ett antal gråta hemma för att skolan är för svår och de kommer jaga läraren som en svans på lektionerna och kräva ständig hjälp. Och i inget av fallen kommer din dotter få vettig hjälp att knäcka läskoden, för några lugna pedagogiska förklaringar finns det inte tid och lugn och ro för.