Inlägg från: Sillö |Visa alla inlägg
  • Sillö

    En vecka i första klass, och redan...

    får en del barn A-boken i läsning och en del B-boken. I fredags fick barnen läsa ett stycke för fröken, och baserat på detta får barnen olika böcker beroende på hur det gick. Min dotter var kanske lite ringrostig efter sommaren, och fick A-boken medan kompisarna B-boken. Hon blev lite ledsen och kände sig lite "sämre" än kompisarna som fick den svårare. Är detta en bra början i skolan? Är detta vanligt?

  • Svar på tråden En vecka i första klass, och redan...
  • Sillö

    Veckans läxa för de barn som har A-boken lyder "*Mille! sa Jack. Ja, sa Mille. Hej, sa Moa. Hej Moa sa Mille. Jag är fin, sa Moa.

    Barnen med B-boken får följande: Mille byggde lego när telefonen ringde. Hans storebror Jack svarade. Mille, skrek Jack. Ja, sa Mille. Det är till dig! Mille tog telefonen. Hålla? Hej , det är Moa. Hej sa Mille och log. Han blev alltid glad av Moa.
    + en hel sida till med 11 rader, orkar inte skriva ut allt.

    Nu har jag bett att få även B-boken så vi övar även i den, och det går jättebra. Eftersom skillnaden är så stor så kan A-boksbarnen aldrig komma ikapp, tror jag. Vad tror ni andra? Det känns som det är bestämt från början vilka som ska få bli duktiga på att läsa. Det känns fruktansvärt att inte alla ska få samma förutsättningar.

Svar på tråden En vecka i första klass, och redan...