• Sillö

En vecka i första klass, och redan...

får en del barn A-boken i läsning och en del B-boken. I fredags fick barnen läsa ett stycke för fröken, och baserat på detta får barnen olika böcker beroende på hur det gick. Min dotter var kanske lite ringrostig efter sommaren, och fick A-boken medan kompisarna B-boken. Hon blev lite ledsen och kände sig lite "sämre" än kompisarna som fick den svårare. Är detta en bra början i skolan? Är detta vanligt?

• Svar på tråden En vecka i första klass, och redan...
  • EllisBell

Det är väl helt naturligt att barnen får den bok som passar dem? Skolan ska se till barnets individuella behov och nivå.

• UngOchGift

Försök att hitta böcker som intresserar henne och uppmuntra henne till att läsa så mycket som möjligt hemma med. Så kommer hon nog snart vara i samma bok som dem andra!

Har själv dyslexi och så hittade jag böcker som verkligen intresserade mig och blev bättre av det :)

Kram

• DandelionDust

Jag tycker att det är bra. Tänk på att läsnivån kan vara otroligt olika i 1an, det finns de barn som precis börjat knäcka läskoden, och de som kan läsa flytande sedan flera år och sedan allt däremellan.

• Milagros

Mina elever har samma läsebok oavsett nivå. Vi använder den som ett diskussions underlag och gör olika övningar ur den varje vecka. Då alla är olika långt i läsningen får en del även en extrabok med sig hem i läxa ( ex vingböckerna). Om de har en A och en B bok så kanske de har olika läsgrupper? Måste säga att À och B bok låter inget vidare :(

• Dr Mupp

Ja det är så det går till. Barnen får en bok anpassad efter deras läsförmåga. Det är samma bok fast med olika mycket text, 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • myway

Så är det på våt skola också. Har en son som alltid haft den lite lättare boken. Inget han blivit ledsen för. Sen tyckte jag att han inte utvecklades i sin läsning en runda. Tog upp det. Dom bytte bok och han utvecklades i raketfart.

Nu har dotter börjat förskoleklass. Hon kan redan läsa och skriva. Så chansen/risken är stor att hon får hoppa över någon bok och gå på dom svårare direkt.

Så på vår skola delar man upp dom. Jag som har ett barn av var sort så att säga. Ser detta som mycket positivt.

• tilj75

Lär sig alla barn läsa i förskoleklassen? Jag menar, kan alla mer eller mindre läsa när de börjar skolan?

• hellokill3r
    tilj75 skrev 2013-08-27 07:48:14 följande:
    Lär sig alla barn läsa i förskoleklassen? Jag menar, kan alla mer eller mindre läsa när de börjar skolan?

Jaa det övas stenhårt på det i förskoleklassen.. Hurså?
  • hellokill3r
    tilj75 skrev 2013-08-27 07:48:14 följande:

Jaa det övas stenhårt på det i förskoleklassen.. Hurså?
  • Tuffen

Men vad är alternativet? Ska de barn som ligger lite längre fram motas i i sin utveckling för att inget barn ska känna sig efter? Nä, alla barn måste ju få utmaningar på just DERAS nivå. 

Svar på tråden En vecka i första klass, och redan...