Inlägg från: Kinya |Visa alla inlägg
  • Kinya

En vecka i första klass, och redan...

Tuffen skrev 2013-08-27 07:52:10 följande:
    Men vad är alternativet? Ska de barn som ligger lite längre fram motas i i sin utveckling för att inget barn ska känna sig efter? Nä, alla barn måste ju få utmaningar på just DERAS nivå. 
    +1

När jag började första klass kunde jag redan läsa flytande. Inte ens den svåraste boken de hade räckte. Så istället för att ge mig en riktig bok (såna jag läste hela tiden på fritiden) så fick jag vara extralärare och hjälpa mina klasskamrater att lära sig läsa... *suck*

Självklart ska alla få en bok som är anpassad efter förmåga och kunskap.Alla ska utmanas oavsett om man kan läsa bra eller lite sämre.

Gå med din dotter till biblioteket och låna några böcker som intresserar henne så kan hon läsa på fritiden också. Det är roligt att läsa!!
  • Kinya
    cosinus skrev 2013-08-27 09:33:24 följande:
    I mina barns skola har de 3 nivåer att välja mellan (Olas, Elsas och Leos läseböcker). Ola är enklast och där började min dotter i ettan medan hennes kompisar i många fall började på antingen Elsas eller t o m Leos.

Men vi kämpade på hemma och läste massor. Lånade hem den svårare nivån av bok och körde dubbelt hemma i några veckor och så fick dottern bestämma vilken hon ville läsa upp i skolan och till slut bytte hon upp en nivå så innan ettan var slut så hade hon den svåraste boken. Så bara för att man börjar på en enklare nivå betyder det inte att man är ohjälpligt efter.

Sonen börjar ettan nu och jag gissar att han kommer att få mittenboken, kanske att han skulle klara den svåraste men han är lat och lär välja den med minst text. Men jag tänker absolut träna med honom också så han fixar den med mest text innan han går ut ettan.
    Har de fortfarande Olas, Elsas och Leos böcker? Jag är 31 år och det var de vi hade när jag gick i ettan.
Svar på tråden En vecka i första klass, och redan...