Inlägg från: Tuffen |Visa alla inlägg
  • Tuffen

    En vecka i första klass, och redan...

    Men vad är alternativet? Ska de barn som ligger lite längre fram motas i i sin utveckling för att inget barn ska känna sig efter? Nä, alla barn måste ju få utmaningar på just DERAS nivå. 

  • Tuffen
    Sillö skrev 2013-09-04 17:00:28 följande:
    Veckans läxa för de barn som har A-boken lyder "*Mille! sa Jack. Ja, sa Mille. Hej, sa Moa. Hej Moa sa Mille. Jag är fin, sa Moa.

    Barnen med B-boken får följande: Mille byggde lego när telefonen ringde. Hans storebror Jack svarade. Mille, skrek Jack. Ja, sa Mille. Det är till dig! Mille tog telefonen. Hålla? Hej , det är Moa. Hej sa Mille och log. Han blev alltid glad av Moa.
    + en hel sida till med 11 rader, orkar inte skriva ut allt.

    Nu har jag bett att få även B-boken så vi övar även i den, och det går jättebra. Eftersom skillnaden är så stor så kan A-boksbarnen aldrig komma ikapp, tror jag. Vad tror ni andra? Det känns som det är bestämt från början vilka som ska få bli duktiga på att läsa. Det känns fruktansvärt att inte alla ska få samma förutsättningar.
    Men man kan ju öva hemma själv, med eget material. Man är inte enbart hänvisad till läraren. 
Svar på tråden En vecka i första klass, och redan...