Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

    En vecka i första klass, och redan...

    Sillö skrev 2013-09-04 17:00:28 följande:
    Veckans läxa för de barn som har A-boken lyder "*Mille! sa Jack. Ja, sa Mille. Hej, sa Moa. Hej Moa sa Mille. Jag är fin, sa Moa.

    Barnen med B-boken får följande: Mille byggde lego när telefonen ringde. Hans storebror Jack svarade. Mille, skrek Jack. Ja, sa Mille. Det är till dig! Mille tog telefonen. Hålla? Hej , det är Moa. Hej sa Mille och log. Han blev alltid glad av Moa.
    + en hel sida till med 11 rader, orkar inte skriva ut allt.

    Nu har jag bett att få även B-boken så vi övar även i den, och det går jättebra. Eftersom skillnaden är så stor så kan A-boksbarnen aldrig komma ikapp, tror jag. Vad tror ni andra? Det känns som det är bestämt från början vilka som ska få bli duktiga på att läsa. Det känns fruktansvärt att inte alla ska få samma förutsättningar.
    Det är helt tvärt om, ger man dem fel texter så stagnerar utvecklingen. En för svår text blir bara övermäktig och hopplösheten sprider sig och en för lätt text leder till uttråkning. Får de rätt utmaning i texterna kan läskoden knäckas fort. Det är ju inte meningen att de ska ha samma nivå på böckerna hela tiden, utan så fort som de är läskunniga nog får de byta bok.

    För att det ska kallas för läsning så krävs det att de kan koda av bokstäverna rätt och utläsa ord. Fast detta är bara avkodning och det krävs läsförståelse med. Först då avkodningen och förståelsen finns är det läsning. kolla därför så att din dotter verkligen förstår vad hon läser och inte bara säger en massa ord.
Svar på tråden En vecka i första klass, och redan...