• Lullabay

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Själv har jag BF 11 oktober, så är nu 32 fullgångna veckor. Det har varit intensivt de sista veckorna då jag fick åka in och stoppa värkarna redan i v31! Tog 2 doser av bricanyl och en nedrans massa tester för att hålla koll ordentligt. Kan tillägga att min förra graviditet slutade med akut kejsarsnitt i v36+6 (moderkaksavlossning) så dom har lite "extra koll" på mig denna gången.

Nu har jag i alla fall inga värkar längre, men foglossningen smärtar mig något kopiöst, bebisen har vänt sig och troligtvis redan fixerat sig då jag även känner smärtor ner i mellangärdet, känns som knivhugg. Det kommer bli tungt de sista veckorna har jag en känsla av och tänkte att det kanske är fler som känner som jag.

Tre läkarbesök väntar också, måndag blir det läkaren, tisdag UL och onsdag en vanlig gravkontroll hos BM. Mycket spring blir det :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-19 18:52
    Våra BF-datum!

Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Lillapyretsmamma - 27 oktboer
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 18:32
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-20 19:13
    Eija76 - 4 oktober
    Anna 2011 - 7 oktober
    Lullabay - 11 oktober
    Sania - 11 oktober
    Therese S - 12 oktober
    Sajood - 15 oktober
    NovemberMommy - 15 oktober
    Mami2013 - 25 oktober
    FridaE - 26 oktober
    Gladadagar - 26 oktober
    Erli - 27 oktober
    LinnElin - 30 oktober

• Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?
  • Mami2013

Förresten lullabay, har du skrivit förlossningsbrev? jag funderar på att sätta mig med det nu när jag är sjukskriven för att fördriva tiden lite...men vet inte riktigt vad man ska ha med!?

Nån annan som har skrivit förlossningsbrev och har bra tips på vad man kan ha med? Glad

• Lullabay
    Mami2013, jag fick faktiskt tips här inne på familjeliv om just förlossningsbrev. Här är mitt förlossningsbrev, hoppas det hjälper dig. Du kan använda det som "bas" om du vill så har du något att gå efter :)

"Mitt förlossningsbrev

Smärtlindring
    Jag är extremt nålrädd och ännu räddare för att få in läkemedel i kroppen som jag inte vet hur jag kommer reagera på. Jag vill därför inte har någon smärtlindring utöver ipren/alvedon och lustgas.

Barnmorskans roll under förlossningen
    Jag vill att barnmorskan hjälper mig och ger mig tips på hur jag ska göra för att få en bra förlossning. Jag vill även att hon håller mot mellangården och bebisen huvud under utdrivningsskedet för att minimera att jag spricker.

Tankar kring igångsättning
    Jag vägrar att bli igångsatt med cytotec. Jag är väl medveten om vad det är för något och har läst på om denna medicin och det är ingenting som jag kommer att ta.

Vad jag oroar mig för
    Jag oroar mig för att spricka, men framförallt är jag orolig/rädd för att något ska gå fel (detta på grund av min förra förlossning) och att jag hamnar i en situation där ingen hinner prata med mig.
    Jag oroar mig också för att mitt bäcken är för trångt då jag själv är så liten och "tanig" i övrigt."
  • anansie
    Mami2013 skrev 2013-08-31 20:16:33 följande:
    Förresten lullabay, har du skrivit förlossningsbrev? jag funderar på att sätta mig med det nu när jag är sjukskriven för att fördriva tiden lite...men vet inte riktigt vad man ska ha med!?

Nån annan som har skrivit förlossningsbrev och har bra tips på vad man kan ha med? Glad
    Jag skrev ett förlossningsbrev förra gången där jag förklarade hur jag vill ha det.. alltså att jag var öppen för all smärtlindring typ, ville vara delaktig och veta vad som hände och inte bli pratad över huvudet på mm mm.. Men väl på förlossningen glömde jag ge dom det. Haha.
  • TessTessan

Funderar oxå på att skriva ett förlossning brev, men jag klarade mig sist utan det.
    Då gick jag å bm igenom lite innan å hon skrev upp det i min journal som förlossningen hade tillgång till.
    Så vi får se hur jag gör.

• Mami2013

Tack Lullabay :) jättebra brev! Använder gärna vissa delar som bas ;)

Anansie, ja det där med att bli "pratad över huvudet" är något jag känner är jätteviktigt att ta upp! Jag vill vara med på vad som sägs och beslutas, likaså min sambo. Jag glömde också att ge mitt pyttelilla brev (hade typ bara skrivit nån rad) förra gången men det gick superbra ändå. Hade världens bästa bm, hon var såå underbar!

• Lullabay

Ja det är väl bland det värsta som kan hända. Själv har jag vääärldens kontrollbehov, och det är därför jag får panik av läkemedel bland annat. Tål inte att inte veta hur kroppen kommer reagera, och så får jag panikångest och svimmar bara av den anledningen liksom. Haha, som när jag var inne på fl i v31, när läkaren sa att jag skulle få en spruta med bricanyl, jag var tvungen att lägga mig ner på en gång bara för att hon sa det!!
    Sen är dom så korkade att dom talar om för mig att "du kanske får hjärtklappning av det här".
    Ja då får jag hjärtklappning kan jag lova, och vet ju egentligen inte om det är för att jag stirrar upp mig eller om det är pga bricanylen liksom. Hur som helst, om dom skulle börja prata över huvudet på mig så lär det gå åt skogen, jag kan inte vara i situationer där jag känner att jag inte har kontroll, skulle ta hus i helvete om dom började med något sånt :P

• FamMorrhår
    Mami2013 skrev 2013-08-31 19:15:28 följande:
    Lullabay, kanske nåt på gång snart? Man kan ju känna sig "konstig" ett tag innan men det kanske börjar närma sig för dig!?

FamMorrhår, jag känner mig som dig! Sammandragningar så fort jag reser mig från soffan...även den där jobbiga molande känslan nedtill. Jobbar din man långt bort? Trist om det skulle sätta igång när han inte är hemma!

Först å främst utgår han ca 30 mil ifrån oss.. sen kör han lastbil å hamnar ännu längre bortdå han kör.. så de är lite surt... men hoppas det ska gå vägen så han är hemma...... gulp....
  • anna 2011

Oj vad det skrivs här. Det var ett tag sen jag var här inne. Ja det här med namn är inte lätt. Vi vet att det är en flicka vi väntar men har inte bestämt oss för ett namn än. Jag tycker om Alva och Saga men har nog inte riktigt sambon med på det... :)

Skrev förlossningsbrev förra gången men tyckte inte de tog så mycket hänsyn till det. Får väl se om det går bättre denna gången.

Är nu i v. 34+4.

• FamMorrhår

Nå förlossningsbrev blir det nog inte för mig- tänkte nog ta det som det kommer.. men sen är jag inte nålrädd eller något sånt heller, hade jag varit de hade jag nog skrivit ett med sådan information! Tummen upp till er!

Bara en vecka kvar tills "domen" kommer- snitt eller ej, känns skönt ändå för då kan jag mentalt ställa in mig mera... Drar de igång innan detta UL så ska dom ju kolla med UL när jag kommer in och då bestämma om de ska akutsnittas- känns sååådär spännande...

Har ju nu packat min lilla väska- eller saknar lite nödproviant i den... hehe... Känner mig fånig men jag tar med den nu när vi åker på en dagstur på 30 mil.. fniss..

• Blobba

Hej! Jag väntar barn nr2, är i V 32+1, BF 25/10.
    Namn: träffade på en tjej i matbutiker och hörde att hennes son hette som min, ett rätt ovanligt namn. Hon hade en liten i vagnen och jag frågade vad bebisen hette. Lillasyster hette precis det lite ovanliga namn vi tänkt om det blir en tjej! Så var det med ovanligt ;)
    Jag har foglossning och har numera konstant ont i bäckenet. Börjar få svårt att sova, hittar ingen bra ställning och bebis sparkar så om nätterna. Sonen kom 37+2, nu hoppas jag verkligen på en repris!
    Jag ska jobba 4v till, räknar ner varje dag nu. Jag står och går mkt i mitt jobb, men det är inte tungt.
    Förlossningsbrev skrev jag inte sist och kommer inte att göra den här gången heller. Har inga rädslor eller kontrollbehov. Hade en mkt bra förlossning och BM sist. Maken vet vad som gäller om han behöver "ta över". Annars tar vi det som det kommer.

Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?