• anansie

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Mami2013 skrev 2013-11-11 06:53:56 följande:
    Anansie,vi har kommit upp i 60 ml vatten per mål. Nu suger han ju pyttelite ibland också, men inte varje gång. Han äter ungefär med 2-3 timmars mellanrum. Längre på natten dock - tack å lov!! Hur går era nätter, sover hon bra?

Idag ä första dagen hemma med alla tre barnen utan sambon. Han börjar jobba idag, men jag tror det kommer att gå fint!
    De sista nätterna har faktiskt vart mycket bättre (PEPPAR PEPPAR) Hon har flyttat skrikfesten från natten till kvällen vilket är mycket uppskattat Glad dock får hon gärna skippa den helt.
    Hon åt ca 22.00 igår, somnade1,5 timme senare.. sov till 03.00 och åt och somnade om relativt snabbt, efter 40 min. Sov och åt vid 06.30 igen.. då var hon lite svårare att söva men då var det ju morgon så jag skulle ju ändå upp.  Nu ligger hon ju i sitt babynest mellan oss på natten så jag kan klappa lite på henne eller ta upp henne snabbt om det behövs. Men tanken är ju att hon ska sova i sin säng snarast.
    Hennes storasyster somnade alltid med flaskan i munnen på natten vilket jag önskar att denna lilla dam oxå kunde göra. Men jag ska inte klaga... hon är väldigt snäll tycker jag Glad
  • anansie
    LinnElin skrev 2013-11-12 10:43:38 följande:
    Nu på morgonen har vi varit på hörselkontroll, vägning och amningsuppföljning. Hon är bara 25 gram från sin födelsevikt vilket var bra. Hörseltestet gick bra trots att hon är täppt i näsan. Sen var det amningen... Barnmorskan satt som en fågelholk när hon såg mina bröstvårtor. Hon gjorde rent och tog prover för att hålla lite koll. Fick order om att köpa större amningsnapp, sånna där plastkupor och amma Elvira oftare för att hon inte ska ligga och nöta på dem så länge som hon gör. Hon kan ligga i två timmar utan problem. Dessutom tyckte hon att jag skulle överge pumpen eftersom att den stimulerar mjölkproduktionen och mer mjölk vill jag inte ha då jag har mjölkstockning. Låg under tre täcken och skakade imorse. Hon visade oxå hur jag skulle lägga henne för att tömma där det stockat sig. Fick en ny tid på fredag för uppföljning.
    Men fy din stackare.. Jag har ju aldrig ammat själv och därav sluppit mjölkstockning och såriga bröstvårtor men har vänner som haft otroliga problem med det. Fy lider verkligen med dej.
    Vi ska till BVC på torsdag.. ska bli intressant o se om Liv snart är uppe i sin födelsevikt igen.. hon är ju trots allt 3 veckor på lördag. Men hon har kanske sprungit förbi den nu, vem vet.

Här har vi sovit riktigt bra i natt.. och jag är tröttare än nånsin, haha. Det är lustigt. När man väl "får sova" så blir man tröttare. Men nu sover Liv.. jag har lagat lunch, storasyster är på dagis så nu ska jag slänga mej på soffan.
    Blir första hämtningen på dagis med lillasyster för mej idag.. tråkigt att det ösregnar & blåser som attan bara. 
  • anansie

Måste bara fråga er... Vad kan detta vara ? Har så galet ont i vänstra ljumsken till o från. När jag reser mej upp så vill hela benet vika sej. Det liksom hugger till. Sketont ! Nån som vill gissa ? 
    Sen har jag ju min förbannade svanskota. Både under denna och förra förlossningen SMALL det till, vilket visat sej vara svanskotan. Vet inte om den typ fått en spricka i sej. Tydligen väldigt vanligt, men det gör ju ont så jäkla länge. Vet att det satt i hur länge som helst med storasyster. 

Idag har jag haft första dagen själv med båda barnen. Har gått bra... hittills. Kom iväg till & matade ankorna och gick i skogen så storasyster fick rasta sej lite. Heja mej.
    Imon blir det en jäkla prövning med att lämna & hämta på dagis PLUS komma i tid till Bvc. Kan sluta hur som helst. haha. 

• anansie
    LinnElin skrev 2013-11-13 13:37:15 följande:

Min foglossning har gett med sig! Har andra problem nu. Sitter på sjukan och väntar på läkare pga mjölkstockningen. Gråter mest hela tiden för det gör så ont. Sköterskan ville ta ett mjölkprov men hon fick inte ut en enda droppe ut bröstet. Febern är inte lika illa idag som den var igår. Jag överväger starkt att ge upp amningen nu.
    Gör det som känns bäst för dej. DU måste må bra, du måste tänka på DEJ !
    Hoppas verkligen du mår bättre snart.  
  • anansie
    LinnElin skrev 2013-11-14 16:57:53 följande:

Okej. Min moderkaka kom oxå ut hel men det var tydligen en del hinnor kvar. Det kom en del klumpar de första dagarna men inte längre.

Jag hänger kvar här på sjukan. Har precis fått två påsar blod, mitt Hb hade sjunkit till 85. Mitt crp har stigit och ligger över 400 nu. Det låg på 345 igår. Var ju en bm som tänkte skicka hem mig igår och hon jobbar just nu. Tror hon har lite dåligt samvete för det för hon har sagt flera gånger att hon inte trodde det var så allvarligt eftersom att jag faktiskt fick ut lite mjölk med hjälp av pumpen och att den SÅG bra ut. Hon sprang på sambon i korridoren och då hade hon sagt att det var beklagligt att jag blev så dålig så fort... Jaja, nu får jag iaf antibiotika var sjätte timme och tre olika smärtstillande samt isförband.
    Fy.. att det kan bli så illa av mjölkstockning. Kör ni på ersättning nu ? 
    Hoppas du mår bättre snart så du kan hem och mysa med din familj.
    Kram på dej !! 
  • anansie
    tickelina - Bor lååångt ifrån Stockholm dessvärre så kan inte hjälpa dej där. Vi har inte heller nån mammagrupp andra gången, men har fortfarande kontakt med första mammagruppen. 
    Hoppas du hittar vad du söker Glad 
  • anansie
    LinnElin - Skönt att du fått åka hem igen. Hoppas nu du blir återställd & mår bra snabbt. 

• anansie
    eli77 skrev 2013-11-18 10:31:34 följande:
    Pojknamn efterlyses! ! Idag fyller lillgrabben 3 veckor och vi har fortfarande inte lyckats enas om ett namn ! Storebror heter Fred så kanske något som passar med det , eller inte spelar ju inte så stor roll :). Är det förresten någon här som är duktig på att sy? Har börjat sy för första gången i mitt liv och började med mössor fick gick förvånansvärt lätt så nu tänkte jag kanske våga mig på body eller tröja har tyvärr bara en billig symaskin utan vare sig overlock eller elastisk söm så d får improviseras lite grann
    Haha, ja det där med namn är inte alltid så lätt. Hoppas ni hittar nåt ni alla gillar snart.
    Jag tycker ju att Ebbot är för jäkla gulligt, hade passat bra med Fred oxå. Men de flesta jag nämner det för att skeptiska. Vi hade ju det som förslag ifall Liv hade vart en pojke.
    Annars tycker jag Lee & Vide är fina med... Louie kanske ? Ah jag vet inte.. som sagt hoppas ni hittar ett snart. 
  • anansie

Vad tiden springer iväg.. I lördags vart Liv 3 veckor redan.. snart fyller hon väl 15 år !!
    Hon har börjat sova bättre på nätterna nu (peppar peppar)
    Men man märker att hon har ont i magen under kvällarna Skäms tycker så synd om henne. Gallskriker & pruttar & somnar till & vaknar för att skrika mer.. Man känner sej så hjälplös. 

Jag har börjat komma ut på promenader, så jäkla gott ! Svanskotan gör fortfarande ont men det funkar ändå att gå en ganska bra bit. Längtar som en jäkla dåre till jag kan börja springa & gymma.. Jag hade liksom glömt det här med kroppens läkning EFTER förlossningen, haha.

Hoppas ni andra mår fantastiskt fint med era små. 

• anansie
    anns skrev 2013-11-18 20:23:42 följande:

Han har lite avvikande prover på blodstatus så nu följer de mest hur det utvecklas och fortsätter det så ska han utredas för blodsjukdomar. Vilka kan läkarna inte ange utan det kan tydligen vara flera som ger det utslagen på proverna som är avvikande. Kan även vara normal rubbning efter födseln, innan allt kommit till rätta i den lilla kroppen. Så håller tummar och tår för att allt e ok. Vi har tagit prover och haft läkarbesök nästan dagligen i 2 veckors tid.

Men fy.. hoppas verkligen att det inte är nåt utan bara en rubbning. 
  • anansie
    eli77 skrev 2013-11-18 23:02:45 följande:
    Sicken sötnos! Jo Ebbot har jag haft som förslag men min sambo hängde inte riktigt med på det vi bor i Göteborg o det kändes väl för nära ebbot i soundtrack :) Måste fråga alla här som har storasyskon . Hur har ni gjort för att de inte sk21499061a känna sig utanför? Min "stor" kille visar tydliga tecken på avundsjuka , framförallt när jag ammar, har blivit lite av en pärs faktiskt, om han kommer in i rummet när jag ammar ska han genast upp o klättra på mig och har försökt att ta tag i lillebror eller klappa fast alldeles för hårt eller klämma hårt runt foten etc. Känns jätte jobbigt o jag märker själv hur jag spänner mig varje gång vi hamnar i den här situationen. Någon som har några råd?

Här är storasyster oxå ganska avundsjuk. Hon är väldigt snäll och kärleksfull mot Liv, som tur är men tar ut det mesta på mej. Blir väldigt arg och mer trotsig än vanligt. Nu ammar ju inte jag så vi delar på matningen så att det inte bara blir jag som sitter med bebisen hela tiden. Sen sover ju Liv mycket och då försöker jag leka och gosa en massa med storasyster. Hon får följa med och handla. Kanske inte den roligaste egentiden med mamma men tills jag är helt återställd och kan leka järnet på lekplatsen så får det duga, och Älva tycker oftast det är jätteroligt att handla med mej :) Sen frågar jag henne hela tiden om hon vill hjälpa till på nåt sätt. Hämta en snutte till lillasyster, eller hjälpa till att byta blöja, om hon vill hjälpa till att hålla flaskan vid matning mm.. Ibland funkar det ibland inte. Sen spelar det nog ingen roll vad man gör och inte gör.. avundsjukan finns alltid där för syskon. Om inte nu så kommer det sen..

Skrev jag väldigt snurrigt nu? Haha, kändes så. Men ja jag hoppas du fattar :)
  • anansie
    LinnElin skrev 2013-11-19 14:54:25 följande:
    En stolt storasyster.

Så fint. Visst blir man helt tårögd av syskonkärleken som redan finns
  • anansie

Tjo vad det skriks här. Igår hade vi riktigt kul med gallskrik till o från mellan 17-23. Idag var det "bara" mellan 18.30-23. Jo men det blir kul med första ensamma kvällen med barnen på torsdag om Liv ska fortsätta såhär? Älva kommer förmodligen aldrig komma i säng isåfall eftersom vi måste lägga oss och natta henne.. Får nog ringa in förstärkning av barnens farmor. LinnElin - Här är storasyster oxå vääääldigt rastlös. Jag försöker komma ut till lekplatsen eller ankdammen tex. Hemma så blir det lite pärlplatta, måla, bygga koja och lite bak. Som tur är har jag hjälp av mamma och mannens mamma som kommer och underhåller storasyster ibland. I onsdags tog tex mamma med henne till öppna förskolan. Hennes farmor brukar komma och ta med henne till nån lekplats eller ut o cykla. Nää nu måste jag passa på att lägga mej och hoppas på att Liv somnat ordentligt så man får några timmars sömn efter allt skrik.

• anansie
    NovemberMommy skrev 2013-11-24 21:29:53 följande:
    Har alla fått tillbaka sin mens? Här vill inte tant röd komma än

Jag har fortfarande lite avslag så mensen har inte kommit. Liv blev 4 veckor i lördags. Förra gången kom mensen tillbaka efter 8 veckor.
  • anansie
    TessTessan skrev 2013-11-26 03:02:43 följande:
    En annan du fråga är det någon som försökt sig på sex nu efteråt?
    Vi försökte igår å det va ju ingen höjdare :-/
    sved å kunde inte slappna av. Vart ju snittad för 6 veckor sen så svidande borde inte komma efter förlossningen.
    Jag har ju fortfarande liiite avslag kvar så känner mej ganska ofräsch... så nej vi har inte försökt.
    Sen har vi en bebis som gärna är vaken länge på kvällarna & på dagarna har man ju en till vaken så vet inte riktigt när vi ska få till det sen, haha. Förhoppningsvis börjar hon somna lite tidigare snart :)
  • anansie
    FridaE skrev 2013-11-25 23:16:00 följande:
    Jag har inte varit här på ett tag. Inte sedan Alma föddes 3/11. En "helt normal förlossning". Underbara Alma kom ut med handen först 15.06. Hon hade tyvärr en infektion och problem att syresätta sig. Blev därför inlagd på neonatal med syrgas och fick antibiotika i en vecka.
    Nu mår hon super och hon fyllde 3 veckor igår! Hon är snäll och skriker inte särskilt mycket. Äter var tredje timma. Imorgon besök på BVC och vi hoppas då att hon ska ha gått över sin födelsevikt. Håller tummarna...
    Grattis till lilla Alma ! 
    Skönt att allt är bra nu :) 
  • anansie
    LinnElin skrev 2013-11-26 11:22:16 följande:
    Woho! Fick meddelade av svågern som jobbar på posten, den nya vagnen vi har beställt har dykt upp hos honom. Får den hemkörd av honom lite senare idag. Härligt! Måste köpa ett lås till den oxå så att man kan låsa fast den vid BVC- och sjukhusbesök. I den här stan får man inte ha något ifred...
    Kul med ny vagn. Vad blev det för nån ? 

• anansie

Idag blir Liv 1 månad. Hej vad tiden går !!
    Och äntligen har hon börjat ta nappen... TACK för det säger hela familjen. Nu är det inte alls lika mycket skrik längre.
    Från o med igår är det massa långpromenader som gäller till jag kan börjar gymma & springa igen.
    Står emellan att inte få knäppt mina byxor & jäkligt trött på mammakläderna. Leggins vill jag helst inte leva i heller. Ska bara lyckas hålla mej borta från allt jäkla socker med. Får se hur det går.. Börja dåligt iallafall då jag precis tryckte i mej en kexchoklad till efterrätt.. haha. 

Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?