• SockerStinn

5:2-dieten

Jag har testat 5:2-dieten/fastan under semestern, och det har fungerat bra. Vissa dagar har det varit riktigt jobbigt (med humöret eller orken), andra dagar har det fungerat kanon att fasta. Men hur kommer det gå att jobb när man fastar? 

Ni som jobbar och fastar, vilka tider har ni lagt era måltider på?

Nu har jag skippat frukost (tagit en kopp te), ev. ätit sen lunch men oftast ist ätit ett mellanmål och sen en tidig middag och sen ett nattamål eftersom jag inte ka somna hungrig. Känner dock att jag inte kan planera utan bara "göra" dessa dagar. Vissa dagar med en massa energi dock- Och övriga dagar har jag också mer energi tror jag (svårt att avgöra, jag har ju semester också) 

Har dieten någon effekt om jag skulle öka till 600 kcal per dag? Det är väl bara män som ska äta det och kvinnor 500?

• Svar på tråden 5:2-dieten
  • Ienmammasliv

Jag är också nyfiken på denna diet. Själv skulle jag bara behöva gå ner ca 6-7 kg men funderar på hur det fungerar om man vill fortsätta med dieten men har nått sin målvikt.

Sen undrar jag om det är viktigt att det är samma dagar i veckan t.ex. Måndag o torsdag som fastan inträffar eller om man kan anpassa efter jobb och övriga livet (jag jobbar oregelbundna tider). Hur fungerar det om jag vill träna samma dag som fastan är? Och den dag man fastar vilka tider ska man fasta? Kväll-kväll? Eller lunch-lunch? Vad är bäst? Och vid vilken tidpunkt är bäst att inta sina 500 kalorier?

• Kelsson1

Finns en tråd om 5:2 dieten (eller varianter på den):
    www.familjeliv.se/Forum-24-95/m70299177.html

Men för att svara på frågan så tycker jag att det fungerar nästan bättre för mig att fasta under veckorna när jag jobbar (har kontorsjobb). Jag äter flera små mål om dagen (helt ok det med enligt Michael Mosley) och har inte haft några problem.
    Jag har personligen inga problem med att somna utan att ha ätit (det är så olika), jag dricker bubbelvatten istället men kan inte skippa frukost .
    Ja kvinnor bör hålla sig till max 500 kalorier fastedagarna.

Ienmammasliv:  När man nått målvikten kan man ta o fasta bara en dag i veckan för att behålla vikten o få hälsofördelar av fastan.
    Nej inte viktigt att ta samma dagar i veckan, men Michael Mosley rekomenderar att ha minst en ätardag mellan fastedagarna.
    Fastan ska gärna vara 36 timmar, så till exempel så äter du middag idag och börjar fastan imorgon o fastar hela dagen så kan du bryta fastan igen torsdag morgon (bara exempel).
    Träning under fasta ska inte vara några problem.
    finns mer att läsa på:
     thefastdiet.co.uk 
    eller köpa boken the fast diet
    Som sagt var o en äter de tider som passar bäst. Vissa vill äta bara ett stort mål om dagen när andra vill ha två mindre eller till o med tre små mål. Jag tillhör de som vill äta tre små mål, viktigast är att man väljer det som passar en själv bäst och som man kan hålla sig till i längden. 

• SockerStinn

Tack för trådtipset, ska fortsätta läsa i den lite senare. 

Har du något tips på frukostmat? Jag tog lite fruktsoppa och en knäckemacka en dag - big mistake! Socker-starten gjorde hela dagen nära outhärdlig (kanske inte så förvånande, men skafferiet var utplocket...) Bästa dagarna har varit med bara te eller te och ett kokt ägg. Men tjatigt med bara ägg helat tiden. Jag tål inte mjölkprodukter så fil, keso och dyl går bort.  

• Kelsson1

SockerStinn: Under fastan äter jag havregrynsgröt (fiber varianten) utan någonting till, dricker bara vatten. Eller ja försöker äta det under veckorna o "unnar mig" en macka under helgerna. Jag tål inte heller mjölkprodukter och till min stora besvikelse blev jag allergisk mot ägg nästan 20 år sedan. Så varva med kokt ägg, stekt (scrambled utan mjölk eller vatten i bara röra om under stekning), gröt och knäckemacka så tror jag att det blir bra. Fruktsoppa är för mycket socker i så det kan du skippa

• SockerStinn
    Kelsson1 skrev 2013-08-06 12:14:46 följande:
    SockerStinn: Under fastan äter jag havregrynsgröt (fiber varianten) utan någonting till, dricker bara vatten. Eller ja försöker äta det under veckorna o "unnar mig" en macka under helgerna. Jag tål inte heller mjölkprodukter och till min stora besvikelse blev jag allergisk mot ägg nästan 20 år sedan. Så varva med kokt ägg, stekt (scrambled utan mjölk eller vatten i bara röra om under stekning), gröt och knäckemacka så tror jag att det blir bra. Fruktsoppa är för mycket socker i så det kan du skippa
    Tack. Tyvärr fixar jag inte smaken på gröt, men äggröra är gott. Brukar göra med lite vatten i bara. 
  • Duckan

Min vän som kör 5:2 äter kvarg till frukost, viktväktarnas soppor till lunch/middag och så några finncrisp.

• Aurora1979

Åt en VV Grönsakssoppa idag till lunch och det räckte gott och väl, 400ml och 100kcal, :) Väntar på min kokbok för att få inspiration. Hoppas att jag med tiden lär mig hur mycket kcal det är i de vanligaste livsmedlen. Är lite bökigt att väga precis allt och sen kolla upp antal kcal. ;)

• Duckan

VV's soppor är helt ok och kostar 19kr! Jag gillar nudelsoppan och linssoppan bäst.

• Aurora1979

VV-soppan hittade jag i skafferiet av en slump hehe... men ska kolla upp dem närmre när jag handlar nästa gång.

• SockerStinn
    Duckan skrev 2013-08-06 16:32:50 följande:
    VV's soppor är helt ok och kostar 19kr! Jag gillar nudelsoppan och linssoppan bäst.
    Kollade dem just, tack för tipset. Tyvärr var det jäsextrakt i flera och grädde i den utan, så de går bort. Får göra egen soppa. Matodextrin i också, känns väldigt onödigt. 
    Duckan skrev 2013-08-06 14:57:56 följande:
    Min vän som kör 5:2 äter kvarg till frukost, viktväktarnas soppor till lunch/middag och så några finncrisp.
    Låter lite knapert i mina öron. Jag har ätit taco, paella, lax med pasta mm som middag under fastedagarna. Så barnen kan äta samma. 
  • Duckan

Det är 500 kalorier hon stoppar i sig. Kanske är det ett ägg också.

• Kelsson1

Huvudsaken är att man själv håller koll på sina kalorier
    Själv är jag rätt tråkig o äter nästan bara ugnsstekt kycklig eller tonfisk o broccoli mina fastedagar. Tycker att det mättar bra o det är viktigast för mig, bryr mig inte om att det blir lite tråkigt  

• SockerStinn
    Kelsson1 skrev 2013-08-06 21:07:18 följande:
    Huvudsaken är att man själv håller koll på sina kalorier
    Själv är jag rätt tråkig o äter nästan bara ugnsstekt kycklig eller tonfisk o broccoli mina fastedagar. Tycker att det mättar bra o det är viktigast för mig, bryr mig inte om att det blir lite tråkigt  
    Det lät gott ju, och viktigt att et mättar. 
    Barnen behöver ju ändå riktigt mat så laga kommer jag inte undan och då kan jag ju laga mat som funkar för hela familjen. Men nu när jag ska börja jobba igen kan jag ta nått enkelt till lunch. Hur mycket kalorier är det i en burk tonfisk i vatten? 
  • Kelsson1

Sockerstinn: Minns inte direkt men minns att jag brukar ta  en halv burk tonfisk i vatten och 75g kokt (fryst) broccoli till.

• Aljoro

Hej, jag har nyss börjat med fasta, har bara gjort två gånger. Tycker de har funkat bra de gångerna jag fastat. Jag lägger in fastedagarna när jag jobbar kväll eftersom jag gör det ca 2 gånger i veckan och när jag jobbar hinner jag inte känna att jag är hungrig så de är perfekt. Sist gjorde jag iaf på min rast en "soppa" med buljong tomat och champinjoner, allt för 51 kcal, och jag blev jätte mätt, helt fantastiskt.

• Aurora1979
    Aljoro skrev 2013-08-08 08:10:31 följande:
    Hej, jag har nyss börjat med fasta, har bara gjort två gånger. Tycker de har funkat bra de gångerna jag fastat. Jag lägger in fastedagarna när jag jobbar kväll eftersom jag gör det ca 2 gånger i veckan och när jag jobbar hinner jag inte känna att jag är hungrig så de är perfekt. Sist gjorde jag iaf på min rast en "soppa" med buljong tomat och champinjoner, allt för 51 kcal, och jag blev jätte mätt, helt fantastiskt.
    Jag tänker nog lite som dig. Jag jobbar nätter och tänkte att jag skulle ta en fastdag i samband med jobbet. På jobbet hinner man inte tänka efter (iaf på mitt jobb) om man är hungrig och man ska ändå inte äta på nätterna. Och sen sover jag ju bort i princip hela dagen efter ett jobbpass. Och när jag vaknar väntar jag någon/några timmar och sen kan jag äta ett ganska ordentligt mål med mat innan det är dags att jobba en natt till och då kan jag bryta fastan med att äta frukost efter jobbet. :D Får se nästa vecka när jag börjar jobba igen om det funkar lika bra i praktiken som det gör i mitt huvud. ;)
Svar på tråden 5:2-dieten