Inlägg från: Bebisfabriken |Visa alla inlägg
  • Bebisfabriken

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

Jag har beräknad bim den 3 februari. Inseminerade i måndags och jag letar redan tecken på att det tagit... Lite väl tidigt kanske! Men ena dagen är jag helt säker på att jag är gravid och sen kommer jag på att jag kommer bli så ledsen om jag har fel och dådörsöker jag intala mig att det är okej med ett negativt test också.. Fast det är det fan inte. Men om det är positivt så kommer ju oron för ännu ett missfall, fy tusan. Inte konstigt att man mår dåligt

• Bebisfabriken
    Solros78 skrev 2014-01-22 14:58:43 följande:
    Jag måste fråga, är det någon skillnad mellan insemination och samlag i gravidfrekvens, är det på något sätt högre eller lägre sannolikhet att bli gravid?

Nä jag tror inte det, det som höjer oddsen för insemination på sjukhus är ju att man gör det när man har ägglossning. Men ägglossningstest kan du göra hemma också och för er som kan göra det på vanligt vis ökar chansen om man har sex samma dag som ägglossning OCH dagen efter och dagen innan :)
  • Bebisfabriken
    mimmih skrev 2014-01-22 17:03:42 följande:
    Håller tummarna! Vilken känslomässig berg- och dalbana det måste vara.

Stämmer det att när man insemineras att man är lite längre i graviditeten för att ägget redan är befruktat? 

Nej det är vid ivf, då sätter man in ett befruktat ägg. Vid insemination sprutar dom bara in spermier i livmodern, lite samma som vid samlag, skillnaden är att spermierna är "rena" och dom dåliga simmarna är borta och att dom får skjuts enda upp i livmodern istället för att släppas av strax utanför :)
  • Bebisfabriken
    sowe81 skrev 2014-01-22 19:26:04 följande:
    En till nyfiken...

Hur är det när man inseminerar, ska ni också ligga kvar 20-30 min för att inte de ska "rinna" ut av gravitationen?

Man får ligga kvar ett litet tag, typ 10-15 min, på sköterskorna låter det lite som om man gör det lite mer "för säkerhets" skull. Alltså att det egentligen inte har så stor betydelse men man gör allt för att förbättra oddsen.
  • Bebisfabriken
    Solros78 skrev 2014-01-22 19:44:46 följande:
    Men behöver man göra det på sjukhus, kan man lika gärna ha en spruta hemma? Om man har spermierna alltså?

Du kan inte spruta upp i livmodern själv, men visst kan man använda något för att göra något som liknar en insemination hemma.
  • Bebisfabriken
    Kirsten skrev 2014-01-22 19:52:19 följande:
    Visst är det så att man tvättar spermierna vilket gör att det bara är dom bästa kvar, sen om det spelar någon roll vet jag inte. Men det borde det ju göra för annars verkar det onödigt tycker jag!;)

Japp dom tvättar dom och tar bort döda och dåliga simmare. Men det är nog mest för att ta bort så mycket onödigt som möjligt innan dom fryses. Ska ju vara så sterilt som möjligt. Tror inte det påverkar chansen att bli gravid.
  • Bebisfabriken

Verkar vara så vanligt med dålig bemötande när man har missfall, så fruktansvärt onödigt när man mår dåligt. Jag har nog haft tur. Åkte till gynakuten och fick så otroligt bra stöd och sen fick jag uppföljning där 2 v senare. Däremot på repruduktionskliniken där dom konstaterade att fostret var dött var bemötandet dåligt. Hon uppförde sig som om jag förlolämpade henne genom att vara ledsen.

• Bebisfabriken

Ah just idag verkar jag bara tänka på om det tagit eller ej, hela kroppen skriker efter ett göra ett gravtest. Men jag vet att det är bortkastat med tanke på att det bara gått 5 dagar sedan inseminationen. Vill bara spola fram tiden typ 3 månader och hoppas att kag någon gång under den tiden blivit med barn och fått sett ett litet hjärta slå på en skärm.

• Bebisfabriken

Okej.. Jag en tvångstanke att jag måste testa endast 6 dagar efter insemination. Men jag hade bara ägglossningstest hemma och den visade glad gubbe.. Alltså ägglossning. Men den hade jag ju för 6 dagar sedan. Fortsätter den visa gubben hela veckan, eller betyder det något? Vill så gärna att det ska betyda graviditet.

• Bebisfabriken

Blir så ledsen för alla er som har fått ännu ett missfall och oron gräver sig in. Livet kan verkligen kasta omkull en.

Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?