• Anonym (HJÄLP)

Barn farit illa men få vara kvar...gemensam vårdnad

Någon som vet vilken rätt man har när det gäller barn.... alltså bakgrund...'
    Jag och barnets far har gemensam vårdnad...
    barnet är skrivet hos fadern
    barnet har vistats mest hos fadern
    jag har blivit nekad viss umgänge av fadern  TROTS vi har gemensam vårdnad
    Jag har inte fått vara med och bestämma tex skola,klippning etc...

Nu..
    Pappan soc anmäld av psykiatri och hemhjälp
    tydligen har fadern problem med starkt läkemedel och även blandat med alkohol någon gång och kört påverkad enligt vittnen och psykolog
    Han har öppen tid och plats för psykvård...
    han har nu folk hos sig som hjälper honom med barnen

Förstår inte....varför få jag inte ha mitt barn hos mig? vad har jag för rättigheter i detta..
    Jag är orolig för mitt barn men enligt soc så lämnas detta öppet så barnen får vara hos sin far pga han har familjemedlem där som hjälper till

Har jag som mor inga rättigheter alls?

• Svar på tråden Barn farit illa men få vara kvar...gemensam vårdnad
  • Anonym (cc)

Varför är du nekad viss umgänge? Något måste ju vara allvarligt fel eftersom du har det.

Även om han har problem, som har får hjälp med så att barnet inte lider, så det kanske är bättre än att barnet skulle lämnas till dig?

• Anonym (HJÄLP)

De (fadern+frun *de ska skiljas* påstår att varje gång barnet har varit hos mig så har barnet bråkat i skolan...och det har han som grund för att jag inte få ha mitt barn varannan vecka utan bara varannan helg...nu under sommaren skulle det minsann gå bra att jag hade varannan v men inte när skolstart börja..Jag har haft barnet i ca 3 mån streck nu i våras och har fungerat  relativt bra varit några insidenter men inte som det varit innan när barnet inte fick vara så mycket hos mig ..då var det mer bråkigt...och då skylldes det på att det var när det var varannan helg att de då alltid var bråk efter barnet varit hos mig...men herregud..det tar ett tag innan ett barn ställer om sig när det är umgänge och förmodligen har barnet  visat siin smärta på det här sättet då jämtemot skolan  och så har det samtidigt varit mycket bråk och orimmliga bestraffningar hemmma hos barnet pappa och frun..
    De har från första början bestämt allt omkring barnet ..jag som mor och andra vårdnadshavande har inte ens fått ta henne till en frisör för det skulle vara en speciell frisör som faderns fru gått till...har inte fått ta del om skolval.fritids och massa annat..har inte  orkat kämpa i mot då jag bara fått höra hur jävla kass jag är som mor..haft andra motgångar precis som alla andra som jag fått takla med samtidigt så nej tyvärr har jag inte varit tillräckligt stark och har inte haft skinn på näsan att kämpa emot--
    Fick läsa all soc anmälan mot barnets far och fru och jag finner inga ord hur det varit där..
    varit mycket psykiskt och även våld har förekommit mot och framför barnen mest mot mitt och hans gemensamma men varit även mot de andra barnen..har varit vittnen som sett allt detta 

blev väldigt långt det här men är så mycket hemskt som hänt

• Anonym (HJÄLP)

åhhh jag vill det så gärna men vad kan han då göra?är det lagligt? m.m med tanke på att barnet är skrivet där..och släktingar är där hos honom och hjälper till med barnen...
    jag är rädd och vet inte vad jag ska ta mig till vad kan jag göra?vad får jag göra?--
    ska ta kontakt med familjerätt i morgon och kolla upp rättigheter och berätta om soc anmälningarna för dom och att  jag är verkligen orolig..ska inte jag som vårdnadshavande ha rätt att ha barnet boeende hos mig istället för hos en trasig far som får hjälp av släktingar och hemtjänst-- 

• Anonym (cc)
    h8him skrev 2013-07-10 21:17:20 följande:
    Varför hämtar du inte hem barnet?
    Att hämta barnet skulle bara bli fel eftersom barnet inte "får" vara hos henne, man skulle kunna se det som kidnappning.

Ts, det bästa du kan göra är som du tänkt, ring fam. rätten och prata med dom. Säg att du tidigare inte orkat bråka och det är en stor anledning till att du inte har barnet. Men att du nu måste "växa upp" och stå på dig för barnet bästa.
    Det är inte meningen att släktingar ska ta hand om ett barn när det finns en mamma som kan. 
  • Anonym (HJÄLP)
    Anonym (cc) skrev 2013-07-10 21:27:00 följande:
    Att hämta barnet skulle bara bli fel eftersom barnet inte "får" vara hos henne, man skulle kunna se det som kidnappning.

Ts, det bästa du kan göra är som du tänkt, ring fam. rätten och prata med dom. Säg att du tidigare inte orkat bråka och det är en stor anledning till att du inte har barnet. Men att du nu måste "växa upp" och stå på dig för barnet bästa.
    Det är inte meningen att släktingar ska ta hand om ett barn när det finns en mamma som kan. 
    jag har velat ta hand om barnet länge och påpekat det till familjerätten tidigare.jag har ju för tusan 3 andra hemmavarande barn som jag ta hand om.Vårt gemensamma har eget rum här. men fadern bromsa mina och banets rättigheter ändå kanske pga ekonomin oxå vad vet jag ..bor barnet hos mig mer så förlorar han väl underhållsstödet  ...barnbidraget har han ju med-mitt barn vill vara här med det har h'n sagt....
  • Anonym (cc)
    Anonym (HJÄLP) skrev 2013-07-10 21:33:50 följande:
    jag har velat ta hand om barnet länge och påpekat det till familjerätten tidigare.jag har ju för tusan 3 andra hemmavarande barn som jag ta hand om.Vårt gemensamma har eget rum här. men fadern bromsa mina och banets rättigheter ändå kanske pga ekonomin oxå vad vet jag ..bor barnet hos mig mer så förlorar han väl underhållsstödet  ...barnbidraget har han ju med-mitt barn vill vara här med det har h'n sagt....
    ok. tyvärr så är ju allt sånt här svårt och man kan inte göra mycket mer än att kämpa. hur gammal är barnet, har dom frågat barnet var h*n vill bo?
  • Anonym (HJÄLP)

nej de har inte frågat men vad jag förstått så ska även barnet dit och prata men jag är inte säker...

• Grappa

Alltså finns det nån dom? Eller pratar du bara om vad pappan eller soc tycker?

• h8him
    Anonym (HJÄLP) skrev 2013-07-10 21:22:04 följande:
    åhhh jag vill det så gärna men vad kan han då göra?är det lagligt? m.m med tanke på att barnet är skrivet där..och släktingar är där hos honom och hjälper till med barnen...
    jag är rädd och vet inte vad jag ska ta mig till vad kan jag göra?vad får jag göra?--
    ska ta kontakt med familjerätt i morgon och kolla upp rättigheter och berätta om soc anmälningarna för dom och att  jag är verkligen orolig..ska inte jag som vårdnadshavande ha rätt att ha barnet boeende hos mig istället för hos en trasig far som får hjälp av släktingar och hemtjänst-- 
    Eftersom barnen enligt din beskrivning far riktigt illa så är du som vårdnadshavare skyldig att skydda dem.
Svar på tråden Barn farit illa men få vara kvar...gemensam vårdnad