• Anonym (HJÄLP)

Barn farit illa men få vara kvar...gemensam vårdnad

Någon som vet vilken rätt man har när det gäller barn.... alltså bakgrund...'
    Jag och barnets far har gemensam vårdnad...
    barnet är skrivet hos fadern
    barnet har vistats mest hos fadern
    jag har blivit nekad viss umgänge av fadern  TROTS vi har gemensam vårdnad
    Jag har inte fått vara med och bestämma tex skola,klippning etc...

Nu..
    Pappan soc anmäld av psykiatri och hemhjälp
    tydligen har fadern problem med starkt läkemedel och även blandat med alkohol någon gång och kört påverkad enligt vittnen och psykolog
    Han har öppen tid och plats för psykvård...
    han har nu folk hos sig som hjälper honom med barnen

Förstår inte....varför få jag inte ha mitt barn hos mig? vad har jag för rättigheter i detta..
    Jag är orolig för mitt barn men enligt soc så lämnas detta öppet så barnen får vara hos sin far pga han har familjemedlem där som hjälper till

Har jag som mor inga rättigheter alls?

• Svar på tråden Barn farit illa men få vara kvar...gemensam vårdnad
  • Starkast

Har ni gemensam vårdnad är det såklart bara att hämta ditt barn. Finns inget lagligt hinder alls. Bara att hämta. Det är därimot din SKYLDIGHET att hämta ditt barn om du anser det fara illa nu.

• Anonym (HJÄLP)

Nej det finns ingen dom..det är var fadern tycker...soc sa bara ..*det får ni ta på familjerätten*...enligt soc så far inte barnet/barnen tillräckligt illa för att de ska ingripa här och nu..trots de båda har öppen plats på psykiatrin...förstår inte hur det går ihop....

• Starkast
    Anonym (cc) skrev 2013-07-10 21:27:00 följande:
    Att hämta barnet skulle bara bli fel eftersom barnet inte "får" vara hos henne, man skulle kunna se det som kidnappning. Ts, det bästa du kan göra är som du tänkt, ring fam. rätten och prata med dom. Säg att du tidigare inte orkat bråka och det är en stor anledning till att du inte har barnet. Men att du nu måste "växa upp" och stå på dig för barnet bästa. Det är inte meningen att släktingar ska ta hand om ett barn när det finns en mamma som kan. 

Dumheter! Ses inte alls som kidnappning när man är vårdnadshavare!! Därimot kan hon bli av med vårdnaden om hon inte skyddar sitt barn nu när hon misstänker det inte har det bra hos sin pappa
  • Grappa
    Anonym (HJÄLP) skrev 2013-07-10 21:55:02 följande:
    Nej det finns ingen dom..det är var fadern tycker...soc sa bara ..*det får ni ta på familjerätten*...enligt soc så far inte barnet/barnen tillräckligt illa för att de ska ingripa här och nu..trots de båda har öppen plats på psykiatrin...förstår inte hur det går ihop....
    Finns det ingen dom så finns det alltså inget att bryta mot, vem som helst av er kan hämta barnen när som helst. Se till att gör det då det är din vecka. Sen det där med hårklippning, välj dina strider.
  • Grappa
    Starkast skrev 2013-07-10 21:56:46 följande:

Dumheter! Ses inte alls som kidnappning när man är vårdnadshavare!! Därimot kan hon bli av med vårdnaden om hon inte skyddar sitt barn nu när hon misstänker det inte har det bra hos sin pappa
    Och det är också dumheter, TS kan inte bli av med vårdnaden för en misstanke om att barnet far illa. Sluta hitta på!
  • Starkast

Min största fundering är vad det är hos dig som mamma som gör att du inte redan hämtat ditt barn. En normal förälder låter inte sitt barn bo hos någon som inte kan ta hand om det. Det tillåter man ju bara inte. Finns ingen dom så är det ju inte ens sagt barnet ska bo där. Man kan försöka medla och så, men funkar inte det och man ser barnet inte har det bra där så får man ju faktiskt ta sitt föräldraansvar och ta hem sitt eget barn. Man kan inte säga att pappan inte vill det, när man ser barnet inte har det bra!

• Starkast
    Grappa skrev 2013-07-10 22:02:57 följande:
    Och det är också dumheter, TS kan inte bli av med vårdnaden för en misstanke om att barnet far illa. Sluta hitta på!

Skyddar man inte sitt barn anses man som en ansvarslös förälder. Finns många som blivit av med vårdnaden av den orsaken. Man kan inte skylla ifrån sig att man inte vet hur ens barn har det heller för det vet en intresserad förälder.
  • Starkast
    h8him skrev 2013-07-10 21:50:12 följande:
    Eftersom barnen enligt din beskrivning far riktigt illa så är du som vårdnadshavare skyldig att skydda dem.

Exakt! Det är en förälders skyldighet!
  • Grappa
    Starkast skrev 2013-07-10 22:06:43 följande:

Skyddar man inte sitt barn anses man som en ansvarslös förälder. Finns många som blivit av med vårdnaden av den orsaken. Man kan inte skylla ifrån sig att man inte vet hur ens barn har det heller för det vet en intresserad förälder.
    Men lägg av nu! MISSTANKE om att ett barn far illa är inte samma som att ett barn far illa, det är nummer ett. Nummer två, det är fan bara anonyma postare på familjeliv som tror att världen är svartvit och att dom  minsann skulle göra allt rätt. Varken TS eller andra föräldrar kan alltid veta hur ens barn har det hos den andra föräldern, du är mer än lovligt dum om du tror det. Tror du att TS och alla andra föräldrar i konflikt får skriftliga rapporter varje kväll om hur barnet missköts?? Inte ens soc lyckas alltid bevisa i domstol hur barn far illa, hur sjutton ska en random mamma kunna veta då?

Fy fan vad jag ser ner på såna som dig som slänger ur dig osanningar och låtsas veta bättre, inför en TS som söker stöd och hjälp.
  • Anonym (HJÄLP)

Jag har inte haft en aning vad som försigått i deras hem..jag har aldrig fått komma nära på det viset då hans fru hatat mig från dag 1...
    jag vill inte ge barnet mer drama än vad h'n gått igenom..jag ska ringa familjerätten imorgon och be om råd..ev ringa soc med och anmäla oro..jag är inte 100% säker på mina rättigheter i detta och heller inte 100% säker på OM det finns en dom eller inte..Jag hoppas på att barnet få den hjälp det behöver av myndigheterna och att h'n få vara hos mig...Jag vill inte göra några fel och vill vara försiktig..sånt kan alltid annars slå tillbaka... 

Svar på tråden Barn farit illa men få vara kvar...gemensam vårdnad