• Anonym (HJÄLP)

Barn farit illa men få vara kvar...gemensam vårdnad

Någon som vet vilken rätt man har när det gäller barn.... alltså bakgrund...'
    Jag och barnets far har gemensam vårdnad...
    barnet är skrivet hos fadern
    barnet har vistats mest hos fadern
    jag har blivit nekad viss umgänge av fadern  TROTS vi har gemensam vårdnad
    Jag har inte fått vara med och bestämma tex skola,klippning etc...

Nu..
    Pappan soc anmäld av psykiatri och hemhjälp
    tydligen har fadern problem med starkt läkemedel och även blandat med alkohol någon gång och kört påverkad enligt vittnen och psykolog
    Han har öppen tid och plats för psykvård...
    han har nu folk hos sig som hjälper honom med barnen

Förstår inte....varför få jag inte ha mitt barn hos mig? vad har jag för rättigheter i detta..
    Jag är orolig för mitt barn men enligt soc så lämnas detta öppet så barnen får vara hos sin far pga han har familjemedlem där som hjälper till

Har jag som mor inga rättigheter alls?

• Svar på tråden Barn farit illa men få vara kvar...gemensam vårdnad
  • h8him
    Grappa skrev 2013-07-10 22:14:24 följande:
    Men lägg av nu! MISSTANKE om att ett barn far illa är inte samma som att ett barn far illa, det är nummer ett. Nummer två, det är fan bara anonyma postare på familjeliv som tror att världen är svartvit och att dom  minsann skulle göra allt rätt. Varken TS eller andra föräldrar kan alltid veta hur ens barn har det hos den andra föräldern, du är mer än lovligt dum om du tror det. Tror du att TS och alla andra föräldrar i konflikt får skriftliga rapporter varje kväll om hur barnet missköts?? Inte ens soc lyckas alltid bevisa i domstol hur barn far illa, hur sjutton ska en random mamma kunna veta då?

Fy fan vad jag ser ner på såna som dig som slänger ur dig osanningar och låtsas veta bättre, inför en TS som söker stöd och hjälp.
    Fast anmälan från psykiatrin om oro för barnen för att pappan blandar läkemedel med alkohol och kör bil visar väl ganska tydligt att han inte är en lämplig boendeförälder just nu?
  • Anonym (HJÄLP)

hmm tydligen enligt soc så är han det nu pga han har en nära släkting boeende där  just nu...som hjälper med barnen...tydligen få jag inte säga till om någonting..fast  jag har möblerat rum till barnet.de inte farit illa här m.m och jag har delad vårdnad...nej det blir att ringa imorgon..

• h8him
    Anonym (HJÄLP) skrev 2013-07-10 23:17:40 följande:
    hmm tydligen enligt soc så är han det nu pga han har en nära släkting boeende där  just nu...som hjälper med barnen...tydligen få jag inte säga till om någonting..fast  jag har möblerat rum till barnet.de inte farit illa här m.m och jag har delad vårdnad...nej det blir att ringa imorgon..
    Men varken soc eller pappan bestämmer ensamma. Du har också en talan. Ring ett juridiskt ombud imorgon tycker jag.
  • Starkast
    Grappa skrev 2013-07-10 22:14:24 följande:
    Men lägg av nu! MISSTANKE om att ett barn far illa är inte samma som att ett barn far illa, det är nummer ett. Nummer två, det är fan bara anonyma postare på familjeliv som tror att världen är svartvit och att dom  minsann skulle göra allt rätt. Varken TS eller andra föräldrar kan alltid veta hur ens barn har det hos den andra föräldern, du är mer än lovligt dum om du tror det. Tror du att TS och alla andra föräldrar i konflikt får skriftliga rapporter varje kväll om hur barnet missköts?? Inte ens soc lyckas alltid bevisa i domstol hur barn far illa, hur sjutton ska en random mamma kunna veta då? Fy fan vad jag ser ner på såna som dig som slänger ur dig osanningar och låtsas veta bättre, inför en TS som söker stöd och hjälp.

Misstänker gör man om barnet pratar om det. Vet gör man om man själv ser det. I båda fallen han man SKYLDIGHET att skydda barnet. Misstänker man ex. att pappan misshandlar sitt barn, så ska man skydda barnet genom att behålla det hemma och inte sända det tillbaka. Skilj på begreppen! Som vårdnadshavare har man ett stort ansvar för sitt barns hälsa. Brister ansvaret kan man visst bli fråntagen vårdnaden (ej umgänge) i en rättssal. Om du ex. Misstänker att pappan utsätter sitt barn för sexuella övergrepp oxh skickar tillbaka det ändå, har du brustit i ditt ansvar som vårdnadshavare. Brister man i ansvaret kan man bli av med vårdnaden. I TS fall är det inte ens misstanke. Hon VET att barnet far illa. Men hon agerar inte! Hon tillåter, och med det godkänner, att barnet far illa hos sin psykisk sjuka far. Men självklart krävs det en rättssal. Ingen kommer säga ett dugg om vårdnaden annars då det är där det avgörs.
  • Starkast
    Anonym (HJÄLP) skrev 2013-07-10 23:01:02 följande:
    Jag har inte haft en aning vad som försigått i deras hem..jag har aldrig fått komma nära på det viset då hans fru hatat mig från dag 1... jag vill inte ge barnet mer drama än vad h'n gått igenom..jag ska ringa familjerätten imorgon och be om råd..ev ringa soc med och anmäla oro..jag är inte 100% säker på mina rättigheter i detta och heller inte 100% säker på OM det finns en dom eller inte..Jag hoppas på att barnet få den hjälp det behöver av myndigheterna och att h'n få vara hos mig...Jag vill inte göra några fel och vill vara försiktig..sånt kan alltid annars slå tillbaka... 

Om en dom finns så har du varit i tingsrätten. Du har exakt lika stora rättigheter som pappan. Viktigast är att du skyddar ditt barn.
  • Starkast
    Anonym (HJÄLP) skrev 2013-07-10 23:17:40 följande:

Soc är inte alltid bra hjälp. De måste vara opartiska i sina bedömningar och utredningar tar tid. Men OM det kommer vidare till tr, är det viktigt attdu har skyddat ditt barn. Jag har varit i en liknande sitts som du.
  • Lindsey Egot the only one

Mår fadern dåligt kanske det är bättre att barnet tillfälligt bor hos dig till han blivit bättre och att barnet bara är hos pappa på helgerna. Kanske tre av fem helger fredag em till måndag morgon till att börja med. Så att överlämningen sker på förskolan/skolan.
    Han måste väl ändå se till barnets bästa.
    Missbrukar han är det inte barnets bästa att bo i den miljön.

• Grappa
    h8him skrev 2013-07-10 23:13:41 följande:
    Fast anmälan från psykiatrin om oro för barnen för att pappan blandar läkemedel med alkohol och kör bil visar väl ganska tydligt att han inte är en lämplig boendeförälder just nu?
    Jag vet inte varför du citerar mig? Har jag öht uttalat mig varken för eller emot pappans lämplighet?
  • Grappa
    Starkast skrev 2013-07-10 23:45:16 följande:

Misstänker gör man om barnet pratar om det. Vet gör man om man själv ser det. I båda fallen han man SKYLDIGHET att skydda barnet. Misstänker man ex. att pappan misshandlar sitt barn, så ska man skydda barnet genom att behålla det hemma och inte sända det tillbaka. Skilj på begreppen! Som vårdnadshavare har man ett stort ansvar för sitt barns hälsa. Brister ansvaret kan man visst bli fråntagen vårdnaden (ej umgänge) i en rättssal. Om du ex. Misstänker att pappan utsätter sitt barn för sexuella övergrepp oxh skickar tillbaka det ändå, har du brustit i ditt ansvar som vårdnadshavare. Brister man i ansvaret kan man bli av med vårdnaden. I TS fall är det inte ens misstanke. Hon VET att barnet far illa. Men hon agerar inte! Hon tillåter, och med det godkänner, att barnet far illa hos sin psykisk sjuka far. Men självklart krävs det en rättssal. Ingen kommer säga ett dugg om vårdnaden annars då det är där det avgörs.
    Vad du svamlar. Enda gången TS kan bli av med vårdnaden är vid bedömningen att hon framöver inte kan eller vill skydda sitt barn.
    Självklart måste man skydda sitt barn. Det har jag inte vänt mig mot, bara att du stter och hittar på saker. som tex:
    Starkast skrev 2013-07-10 22:06:43 följande:

Skyddar man inte sitt barn anses man som en ansvarslös förälder. Finns många som blivit av med vårdnaden av den orsaken. Man kan inte skylla ifrån sig att man inte vet hur ens barn har det heller för det vet en intresserad förälder.

• Anonym (insatt)
    Anonym (HJÄLP) skrev 2013-07-10 20:08:54 följande:
    Någon som vet vilken rätt man har när det gäller barn.... alltså bakgrund...'
    Jag och barnets far har gemensam vårdnad...
    barnet är skrivet hos fadern
    barnet har vistats mest hos fadern
    jag har blivit nekad viss umgänge av fadern  TROTS vi har gemensam vårdnad
    Jag har inte fått vara med och bestämma tex skola,klippning etc...

Nu..
    Pappan soc anmäld av psykiatri och hemhjälp
    tydligen har fadern problem med starkt läkemedel och även blandat med alkohol någon gång och kört påverkad enligt vittnen och psykolog
    Han har öppen tid och plats för psykvård...
    han har nu folk hos sig som hjälper honom med barnen

Förstår inte....varför få jag inte ha mitt barn hos mig? vad har jag för rättigheter i detta..
    Jag är orolig för mitt barn men enligt soc så lämnas detta öppet så barnen får vara hos sin far pga han har familjemedlem där som hjälper till

Har jag som mor inga rättigheter alls?

Men självklart - åk o hämta ditt barn!
  • h8him
    Grappa skrev 2013-07-11 09:27:15 följande:
    Jag vet inte varför du citerar mig? Har jag öht uttalat mig varken för eller emot pappans lämplighet?
    Jag citerade dig pga att Ts skriver att psykiatrin gjort en orosanäman.
  • Anonym (Kunnig)

Ta hem ditt barn och återlämna det inte. Finns ingen dom på hur boende och umgänge ska se ut så gör du inget fel. Tvärtom gör du fel nu som inte skyddar ditt barn från en olämplig förälder. Som mamma är man per automatik i underläge och soc kan komma att vända allt du gör och allt du inte gör emot dig. Men när/om den dagen kommer, ska de i vart fall inte kunna anklaga dig för att inte ha tagit ditt föräldraansvar.

• orolig81

en kompis fru har halv syskon vars pappa tömde ett magasin från en ak 47 i mammas bil, men hon fick ändå inte ändå ensam vårdnad... däremot fick han inte vara kvar i hemvärnet längre.. ibland är de sociala väldigt konstigt.. hoppas det löser för dig!

• Anonym (stäm)

Stäm pappan i tingsrätten på boendet (du vill vara boendeförälder o ha barnet skrivet hos dig) och enskild vårdnad (har han nekat dig umgänge och det får man inte som boendeförälder göra). Skaffa bevis på att han har kört berusad, har psyk problem osv. Ta kontakt med ett ombud.
    Stäm interimistiskt så kommer det upp inom några månader i tingsrätten. Lycka till

• Lindsey Egot the only one

orolig81

Han låter stabil?

Svar på tråden Barn farit illa men få vara kvar...gemensam vårdnad