• Anonym (uppgiven)

Behöver hjälp innan jag går under

För att göra en väldigt lång historia lite kortare så har jag o mitt X varit separerade i ett par år nu. Vi har aldrig varit oense eller direkt bråkat under den tiden vi levde ihop men uppbrottet blev tufft. Jag lämnade honom och han blev mycket sårad och besviken över detta. Det fanns ingen annan med i bilden. Till en början var samarbete ok. Vi hade barnen (2st nu 8 och 9 år) vv och bytte när det behövdes samt planerade sommaren osv. Vi lämnade och hämtade mestadels genom dagis men även hemma hos varandra. Jag träffade en ny man(men lever ensam nu) och efter något år träffade han en ny kvinna. Först var allt ok även med det men sedan blev de gravida ganska så snart. Då började vårt samarbete försämras och till slut bli obefintligt. De gjorde klart för mig att jag inte hade något med dem att göra och hämtning och lämning skulle endast ske via dagis och skulle det ske hemma hos dem fick jag stå på andra sidan gatan, jag hade inte där och snoka enligt dem. Fick ibland tom lämna på dagis när jag var ledig för att de skulle hämta en kvart senare. Allt var enligt deras krav och önskningar. Passade det inte så kunde de hota med att då får barnen stanna hos dem hela helgen(när jag inte kunde hämta exakt när de tyckte och jag jobbade på dagen) eller tvärt om att då får barnen stanna hos dig hela helgen(när de visste att jag skulle jobba och inte kunde lösa det). Ganska så snart började barnen att kalla hans nya kvinna för mamma. Jag ifrågasatte det och barnen menade att annars blir hon ledsen, att hon inte kunde bli kallad för låtsasmamma el dyl, för då finns hon ju inte!? Barnen började bli mer och mer aviga till att komma till mig, många ggr fick jag höra att de skulle ju göra ngt roligt hos sin pappa "min helg" och kom ofta med detta på samma dag som jag skulle hämta och själv redan hade planer för oss. Varje gång vi skulle kommunicera så blev det bråk, ja varje gång som jag sa emot och inte samtyckte med mitt X. Fick höra saker som att jag varit en dålig mamma från dag 1, att barnen hellre ville att hans nya skulle vara deras mamma och att han tyckte synd om barnen som behövde vara hos mig. Till slut började barnen mer och mer uttrycka att de inte ville vara hos mig alls. Jag fick inte längre krama dem eller säga att jag älskar dem. Tom den yngsta som alltid varit riktigt mammig och försvarat mig inför sitt syskon tog avstånd. Fick höra saker som att fanns inte jag så spelade det ingen roll för då har de redan en annan mamma. Det värsta var när det var skolavsl el dyl, då är jag som luft. Barnen hälsar inte ens på mig. Jag tog kontakt med fam rätten och vi gick dit för samarbetssamtal och erbjöds flera eftersom de klart såg våra samarbetsproblem med X ville inte. Tog kontakt med en advokat men drog det inte längre än ytterligare ett samarbetssamtal som inte gav något då han inte ville fortsätta. En tid till gick och mitt äldsta barn började få mer och mer problem i skolan. Var utåtagerande och det fungerade inte varken under lektioner eller på raster. Var elak både mot lärare och andra barn. Skolkuratorn kopplades in men sen hände det inte så mycket där heller. Tog kontakt med min advokat igen och stämde X på boendet. Mestadels för att få allt mer strukturerat då det enda som det fanns struktur på var att vi hade vv och inget annat. Inga bestämmelser för lov eller högtider. Men även för att han intalade barnen att de själva får bestämma om allt vilket jag ansåg att de är för små för och att man inte skulle lägga ansvaret på barnen, att det inte var bra för dem att känna att de skulle behöva välja bort någon. Det blev TR, samarbetssamtal, TR, boende/umgängesutredning och TR igen..Efter utredningen så såg det inte så ljust ut för min del o min advokat föreslog förlikning. Vi förlikade och jag trodde att det kanske kunde leda till att samarbetet skulle bli bättre o barnen få lugn o ro. Så han blev boendeförälder o jag umgängesförälder fre- ons.  

Det blev det inte. De skulle nu byta skola också. Jag bor kvar i den orten nuvarande skolan finns och han har flyttat en bit iväg, dock inom samma kommun. O när jag inte samtyckte blev det liv igen. Barnen som alltid haft sin trygga punkt i skolan tycker nu skolan är dålig, fröknarna dumma o att de inte har några vänner här. Vilket inte är sant. Vill även poängtera att barnen mest varit med sina kompisar när de varit hos mig. Nu har vi barnen i lite längre perioder under sommaren o när barnen nu kom till mig så är de åter igen väldigt vända emot mig. Ingenting är bra o de vill endast vara inne på sitt rum. Inte bada, inte vara med kompisar eller ens följa med till äventyrsland. Min äldsta säger att jag inte älskar henne, att hon inte är mitt barn. Den minsta är mest tyst. När jag frågar vad de vill göra så är svaret endast att de vill till sin pappa.

Jag vet inte vad jag ska göra?! Jag är en helt normal mamma som bara vill att mina barn ska få må väl. Jag tycker inte om att bråka, är inte av den typen alls. Har ett ansvarsfullt jobb. Har försökt att aldrig baktala deras pappa oavsett vad jag tycker. Även försökt att inte visa för dem att jag blivit ledsen för att inte tynga dem med skuldkänslor. Sökt hjälp via öppenvården, BUP, kriscentrum, ja det mesta för att få rätsida på allt. Försökt samarbeta o hitta vägar för det OCH försökt hålla mig stark i allt detta. MEN nu är gränsen nådd för vad jag orkar. Jag vet inte vad jag ska göra. Oavsett hur mycket jag anstränger mig eller strider för mina barn så kommer de bara längre ifrån mig. 
    Så jag är tacksam för råd, tips och om ngn varit i samma situation?  
    Vill även tillägga att det finns mycket, mycket mer situationer att skriva om men det blev redan väldigt för långt så hoppas att ni förstår innebörden av mitt problem.
    Mvh  

• Svar på tråden Behöver hjälp innan jag går under
  • h8him
    Anonym (uppgiven) skrev 2013-07-04 12:04:43 följande:
    Jag betvivlar inte att hon är en bra mamma. Jag har som sagt försökt att aldrig baktala mitt X o hans nya. Jag får bara känslan av att de inte vill att jag ska finnas med i bilden. Jag har försökt att prata med mina barn väldigt många ggr, om o om igen. I fall de sagt hur de känner det, att de inte vill ha mig som mamma, att de vill bo hos sin pappa mm så har jag svarat att jag älskar dem oavsett vad de säger o gör. O att jag blir ledsen om de inte vill vara hos mig. Under utredningen var det lite lugnare o inte så mkt diskussioner. Men nu är det som sagt värre igen o barnen vill ingenting. Frågar som sajt DEM vad de vill göra men de vill ingenting. Bara vara hemma o titta på tv. Ja eller till sin pappa då. Jag känner mig som sagt helt maktlös. Jag har varit för snäll många ggr o vet att jag borde markerat för länge sedan vad som var ok eller inte. Men nu är det nog för sent tyvärr:(
    Vad säger pappan om det hela? Jag tycker det låter som om barnen har behov av att prata med någon utomstående.
  • Anonym (uppgiven)

Ja det låter som ett bra förslag att inte säga var exakt man ska iväg, bara det att jag inte får ut dem ur hemmet. Tvärvägrar. Isf får jag bära ut dem, spec. den äldsta. Pappan säger att problemet är hos mig. Allt fungerar utmärkt hos dem o han tycker att då är det där de ska vara. Han har inga problem. Ja jag tror också de skulle behöva ngn utomstående att prata med. Ngn som verkl kan det här. Men vem?

• tessylin

Det låter väl ganska osunt attbonusmammam vill bli kallad för mamma av bonusbarnen. Fy så egoistiskt. Minns när jag var liten då min styvmoder så gärna ville att jag skulle kalla henne mamma. jag gjorde det en gång som femåring. men det tog emot så mycket så det hände aldrig mer. Hur kan man ens begära något sådant av ett litet barn. Klart barn vet vem som är ens mamma. Något är osunt i det hela, verkar som styvmamman vill radera dig helt från barnens liv. Vem vet vad hon sagt till barnen om dig. Hon kanske har knutit barnen till sig Genom att vara generös med presenter , att vara den goda tanten. Men med ett enda syfte att de ska tycka mindre om dig. Mitt tips till dig är att skriva ett långt brev till ditt ex om hur du känner om din förtvivlan över situationen. Brev kan vara väldigt effektfulla .påNågon typ av empati eller samvete måste väl finnas någonstans därinne. Hos honom.

• Anonym (uppgiven)

Ja jag vet inte men jag får ju också känslan av att hon inte vill att jag ska ha ngn plats hos barnen. Hon är alltid med när det ska hämtas o lämnas. Tom när vi skulle berätta om domen från TR gemensamt så skulle hon vara med. Utveckl samtal är hon inte med på då jag tycker att det räcker med mig o pappan men hon sitter alltid utanför. Ja ett brev är inte så dum idé men tror dessvärre inte att det hade lett någon vart. Så som han har betett sig, sagt inför barnen tom så har han inget samvete alls. Det är som om det är raderat. Den enda ggn han kan vara trevlig mot mig är inför lärare, fam rätt o dyl.

• Anonym (insatt)

Dina barn fungerar som skolboken, ts. Om mamma o pappa inte har någon kommunikation alls så måste barnen överleva i det och ofta handlar det om att tvingas ta ställning. För - emot resp förälder. Så länge inte du och pappan kan prata med varandra så kommer barnen att agera ut o må dåligt. Inte för att de inte gillar dig, utan för att de förstår det som det enda sättet att må bra ... och kanske för att de tror att pappa förväntar sig det (han behöver inte ha uttryckt det så!)

Visa barnen att du vill bli vän med pappa. Bjud hem honom, träffas på stan försök att se glad o positiv ut då du pratar om honom .... då kommer flickorna snart att förstå ....oich dra andra slutsatser!

• tessylin
    Anonym (uppgiven) skrev 2013-07-04 18:38:49 följande:
    Ja jag vet inte men jag får ju också känslan av att hon inte vill att jag ska ha ngn plats hos barnen. Hon är alltid med när det ska hämtas o lämnas. Tom när vi skulle berätta om domen från TR gemensamt så skulle hon vara med. Utveckl samtal är hon inte med på då jag tycker att det räcker med mig o pappan men hon sitter alltid utanför. Ja ett brev är inte så dum idé men tror dessvärre inte att det hade lett någon vart. Så som han har betett sig, sagt inför barnen tom så har han inget samvete alls. Det är som om det är raderat. Den enda ggn han kan vara trevlig mot mig är inför lärare, fam rätt o dyl.

Det låter som hon vill ha kontroll över ditt ex . Tycker som sagt det hela verkar mycket osunt. Nästan lite sekteristiskt. Troligtvis är han så förblindad av kärlek till henne att hon tillåts säga och göra vad som helst. Ja tyvärr Förekommer detta då jag själv har erfarenhet. Min egen far var så betuttad i min styvmoder att han inte märkte hur illa hon gjorde mig.
  • h8him
    Anonym (uppgiven) skrev 2013-07-04 14:08:35 följande:
    Ja det låter som ett bra förslag att inte säga var exakt man ska iväg, bara det att jag inte får ut dem ur hemmet. Tvärvägrar. Isf får jag bära ut dem, spec. den äldsta. Pappan säger att problemet är hos mig. Allt fungerar utmärkt hos dem o han tycker att då är det där de ska vara. Han har inga problem. Ja jag tror också de skulle behöva ngn utomstående att prata med. Ngn som verkl kan det här. Men vem?
    BUP? Skolkurator? Någon måste de kunna få prata med som ev. kan nå dem.
  • Anonym (uppgiven)

Jag har försökt att visa mig tillmötesgående o positiv om deras pappa. Kan säga att han aldrig skulle komma o fika el över huvud taget komma upp till dörren till mitt hem. O barnen blir väldigt stressade över att vi ens befinner oss på samma ställe. Tyvärr. Men personligen så skulle jag inte ha några problem med det o som sagt så fungerade det tidigare. Tills jag inte skulle ha ngt med dem att göra. Jag tror också att barnen känt sig tvingade att välja sida för att försöka må bra. Sen om det är utan eller med påverkan är ju svårt att säga. Jag vet bara att de inte mår bra o att deras beteende är tecken på att de inte gör det. O jag skulle göra allt bara de får må bra o lugn o ro. Jag är så rädd för att detta ska påverka deras utveckling o deras liv i framtiden. Har iaf bestämt mig för att kontakta BUP på måndag o höra deras åsikt o om de kan hjälpa oss på ngt sätt. Även fått en tid till fam rätten nästa vecka. För hur som helst så måste jag klara detta, vara stark, för det är min skyldighet som mamma. Tack för råd o tips!

• Anonym (uppgiven)

Tänkte även hakuna matata att du får gärna inboxa mig om du vill. Kan kanske stötta varandra på ngt vis. Iom vi verkar ha en liknande situation.

Svar på tråden Behöver hjälp innan jag går under