• tessylin

Behöver hjälp innan jag går under

Det låter väl ganska osunt attbonusmammam vill bli kallad för mamma av bonusbarnen. Fy så egoistiskt. Minns när jag var liten då min styvmoder så gärna ville att jag skulle kalla henne mamma. jag gjorde det en gång som femåring. men det tog emot så mycket så det hände aldrig mer. Hur kan man ens begära något sådant av ett litet barn. Klart barn vet vem som är ens mamma. Något är osunt i det hela, verkar som styvmamman vill radera dig helt från barnens liv. Vem vet vad hon sagt till barnen om dig. Hon kanske har knutit barnen till sig Genom att vara generös med presenter , att vara den goda tanten. Men med ett enda syfte att de ska tycka mindre om dig. Mitt tips till dig är att skriva ett långt brev till ditt ex om hur du känner om din förtvivlan över situationen. Brev kan vara väldigt effektfulla .påNågon typ av empati eller samvete måste väl finnas någonstans därinne. Hos honom.

• tessylin
    Anonym (uppgiven) skrev 2013-07-04 18:38:49 följande:
    Ja jag vet inte men jag får ju också känslan av att hon inte vill att jag ska ha ngn plats hos barnen. Hon är alltid med när det ska hämtas o lämnas. Tom när vi skulle berätta om domen från TR gemensamt så skulle hon vara med. Utveckl samtal är hon inte med på då jag tycker att det räcker med mig o pappan men hon sitter alltid utanför. Ja ett brev är inte så dum idé men tror dessvärre inte att det hade lett någon vart. Så som han har betett sig, sagt inför barnen tom så har han inget samvete alls. Det är som om det är raderat. Den enda ggn han kan vara trevlig mot mig är inför lärare, fam rätt o dyl.

Det låter som hon vill ha kontroll över ditt ex . Tycker som sagt det hela verkar mycket osunt. Nästan lite sekteristiskt. Troligtvis är han så förblindad av kärlek till henne att hon tillåts säga och göra vad som helst. Ja tyvärr Förekommer detta då jag själv har erfarenhet. Min egen far var så betuttad i min styvmoder att han inte märkte hur illa hon gjorde mig.
  • tessylin
    Anonym (x) skrev 2013-07-06 01:37:00 följande:
    Samma fast tvärtom här Jag är den onde som "baktalar" pappan och nu hatar min dotter honom. Men hos honom är hon glad och lekande och älskar att vara med och hos sin far. Säger han och menar säkert med hela sitt hjärta. Jag tror att min dotter är rädd för att såra mig, eller över att jag blir ensam när hon är hos sin far. Tyvärr har hon lite rätt, jag är överorolig över att hon ska ha det dåligt hos sin far och har haft svårt att inte visa detta. Men... hon är även irriterad över att inte bli tagen på allvar hos honom. Och är sur över att han bara skrattar åt hennes protester. Nu verkar du inte vara som honom alls men jag tror att barnen är klart påverkade av sin far och dennes prat. Kan du kanske få ensamtid med barnen ett och ett? För att bara ta en fika, gå på bio eller något som tar lite tid och ger er utrymme att prata? Och för din del (främst) bara lyssna och vara medkännande.  Min dotter får prata med utomstående och är hyfsat uppriktig, men inte hälften av vad hon borde vara, tror jag. Men med två barn blir det så mycket svårare då dom håller varandra tillbaka och är varandras vakter. Så ge dom ensamtid med dig, inte bara en gång utan många och så lättsamt det kan bli, så tror jag att du kan vinna tillbaka förtroendet - sakta men säkert.

Men det verkar ju som att styvmamman är den som styr mest här. Mannen kan ju ha fallit i hennes tänkesätt och intalat barnen att det bästa är om de kallar styvmamman för deras mamma. Helt absurt. Det ska väl mycket till om ett barn ska kalla någon annan för mamma. TS verkar oerhört stark som överhuvudtaget inte brutit ihop. Kanske det som är felet. I bland är det nästan bättre att visa sig sårbar. Du verkar TS som en kärleksfull mor och läget för dig och barnen är fruktansvärt. Hoppas att någon från bup kan komma era barn nära så de kan öppna sig och få fram hur de verkligen mår.
Svar på tråden Behöver hjälp innan jag går under