caliningrad skrev 2013-09-16 22:39:11 följande:
Det finns många olika sorters flerspråkighet.
Generellt kan man säga att det finns en stor chans att hemmaspråket blir passivt (dvs att barnet förstår men vägrar svara på det språket) om det är ett minoritetspråk.
Alltså en rysk familj i Sverige där barnet går i en svenskspråkig skola.
Det motsatta har mycket större chans att lyckas. Alltså svenska familj i Sverige där barnet går i en engelskspråkig skola.
Skolans språk är nämligen oftast dominerande, i synnerhet om det råkar vara samma språk som landets språk.
Om det finns dessutom syskon i familjen, eller om det är bara pappan som talar ett minoritetspråk finns det en väldigt liten chans att barnet blir tvåspråkig.
Sist, det hjälper flerspråkighet om språken inte introduceras samtidigt.
Min dotter är 6 år och aktiv trespråkig. Utöver de 3 språken har hon haft mycket exponering till 3 andra språk (helt olika), vilket gör att hon kan härma väldigt många språk helt brytningsfritt.
Det som underlättade i vårt fall är att: hon var väldigt tidig i talet med modersmålet (pratade hela meningar vid 18 månader), hon har haft bara 1 enda språk de 3 första åren, och sen att vi bodde i ett land där undervisningspråket inte var samma språk som landets språk.
Dvs, skolansspråk blev aldrig dominerande i hemmet. Inga syskon dessutom underlättar.
Nu verkar det vara extremt lätt för min dotter att snappa upp vilket språk som helst. Det senaste språket lärde hon sig extremt snabbt flytande, i par med sina jämnåriga eller t o m bättre än några pojkar som inte är verbala.
Jag är väldigt intresserad av flerspråkighet och har även läst ganska mycket på området. Det är väl egentligen bara här i Europa som vi har den här idén om att enspråkighet är någon sorts norm, på grund av den ganska långt gångna språkpolitiken som har förts i många av Europas länder där språket har blivit en sammanhållande faktor.
Det du nämner i början om att hemspråket kan bli passivt handlar ju i så fall om man har en situation närmast liknade diglossi? Speciellt om det talade språket hemmet har hög status i det samhälle där barnet växer upp så finns det gott om undersökningar som visar att barnet har stor nytta av att vara tvåspråkig, och ju bättre man talar sina båda språk, desto bättre resultat får man även i andra ämnen.
Men att det är en fördel att "inte introducera språken samtidigt" det får du gärna tala om vad du har för källa på, för det har jag inte läst någonstans där man tar upp flerspråkighet. Tvärt om är oftast en definition på tvåspråkighet att man har lärt sig mer än ett språk redan "från början" så att säga (även om den definitionen ifrågasätts av b la Grosjean), så enligt den mesta forskningen på området så skulle tex inte din dotter vara flerspråkig utan parallellspråkig (vill jag minnas att det kallas?). Men om du har läst andra undersökningar än jag så skulle det vara intressant att veta vad du har för källor? Det är inte för att ifrågasätta dig personligen, utan för att jag är intresserad av området som sagt.