• Anonym (Orolig)

Borde vi ha delad vårdnad? Hjälp och tips?

Hej alla på familjeliv!

Det är såhär. Jag har haft kontakt med en kille under ca 2 års tid (lite fram och tillbaka). Vi har aldrig haft en relation eller vänskap, utan bara träffats på efterfester eller träffats för sex. Han är en jättetrevlig kille och har det ordnat för sig med jobb och bostad. Men vi har aldrig haft någon riktigt bra personkemi eller funkat ihop så mer än sex har det inte blivit, vi har tjaffsat/bråkat och sagt upp kontakten ett x antal gånger under dessa två år. Bråken har varit onödiga men vi har missförstått varandra och gräl har uppstått.
    Senast vi hade sex, så misstänkte jag att han kom i mig (han har gjort det förut och ljugit om det nämligen), och eftersom han vet om att jag inte går på preventivmedel så har han inte vågat erkänna innan utan jag har fått "tvinga det" ur honom.. Så sist misstänkte jag samma sak men han sa att han verkligen inte kom i mig. Så jag tog inget dagen-efter-piller.. Dumt av mig, för jag misstänkte  innerst inne att han ljög.
    Nu är jag iallafall gravid och jag är jätteglad även om det har vart väldigt tufft med tanke på att jag och pappan inte känner varandra så bra. Men jag är väldigt glad att han vill finnas i barnets liv, så barnet kommer aldrig vara utan pappa! Vi har tjaffsat om saker med det kommande barnet redan och det har inte alls vart kul, men saker kanske faller naturligt när bebisen kommer hoppas jag.
    Jag har fått tips från anhöriga och nära och en familjeadvokat att inte ta delad vårdnad, för att vi inte kan ta beslut tillsammans och konflikter kan uppstå som barnet kommer lida av. Alltså - barnet ska fortfarande umgås med både mamma och pappa, men vi ska inte besluta juridiska saker som vårdcentral och skola tillsammans för vi har så svårt att kommunicera. Men han blev så upprörd när jag sa detta, och jag mår superdåligt över detta nu. Vad ska jag göra? Tänkte ringa familjerätten imorgon. Jag föreslog till pappan att vi går dit och pratar med dem så slipper vi tjaffsa om det. Men det känns så tungt, alltihop! Är redan sjukskriven pga stress och detta är så himla jobbigt att oroa sig för hela tiden. Vill inte att vi ska diskutera om allt hela tiden, men nu är det som det är och jag kan inte ta mig från denna situationen. Behöver hjälp!
    Har någon av er erfarenhet? Blivit gravid med någon ni inte känner osv?
    Snälla hjälp! <3

• Svar på tråden Borde vi ha delad vårdnad? Hjälp och tips?
  • Anonym (gv)

Så att ligga med han är okej att behålla ungen är okej men juridiskt ansvar får han inte ha? Varför skall inte han få vara pappaledig om han vill och framförallt om det är okej för dig att du ska ha ensamvårdnad då är det inget som hindrar att han får det heller eller hur? Inget säger att du är bäst lämpad för det. Du Ian inte förutsätta att det blir problem och du kan inte utgå från att du ska bestämma allt och pappan dansa efter din pipa så jag hoppas för ungens skull han söker gemensamvårdnad om du vidhåller annat för är han okej kommer han få det mot din vilja ändå

• Litet My

Jag skulle väntat med gemensam vårdnad till barnet kommit och jag sett att allt fungerade kring barnet, däremot bara för att man har enskild vårdnad så innebär det ju inte att man måste utestänga den andre föräldern, jag har tex enskild vårdnad om min älste men pappan får komma på möten, ringa skolan, ringa resursen osv osv och prata om barnet precis som jag gör.Jag hoppades att vi skulle kunna ha gemensam vårdnad när tiden gått men idag 8 år senare är jag glad att jag inte har det med tanke på hur allt blev med denna pappa, däremot som sagt kan du ju oavsett om du har enskild vårdnad hålla honom uppdaterad kring barnet och låta honom vara så delaktig det går i besluten även om du har "sista ordet".

Kolla också så både du och pappan vet exakt vad vårdnad innebär, många tror idag att det innebär varannan veckas boende  eller att den med enskild vårdnad ensam bestämmer umgänget med all rätt och riktigt så fungerar det ju inte. 

• Anonym (...)

Älskar alla mammor som säger att de ska ha enskild vårdnad och att det fungerar så bra och blir så mycket lättare. Att man ändå kan fråga pappan och göra honom delaktig men att ni har sista ordet. Det blir lättare för er ja.

Skulle ni inte lika gärna kunna ge pappan ensam vårdnad då? Nej förstås inte, det är bara bra och rättvist när ni har den. Förstår ni inte att ett medvetet beslut om ensam vårdnad skapar knepiga situationer.  

• Furstinna

Klart ni ska ha delad vårdnad. Barnet är lika mkt hans som ditt.

• h8him

Enda skillnaden med gemensam vårdnad, mot ensam, är att ni båda har samma skyldigheter gällande barnet. Barnet har samma rätt till umgänge, oavsett vårdnadsform. Och när en förälder (även om denne är utan vårdnad) har umgänge så bestämmer den föräldern över mat, sovtider och vad som ska göras. Det dagliga ansvaret har den som har barnet hos sig. Visst, vill du inte låta pappan vara föräldraledig så måste du nog behålla ensam vårdnad.

• Anonym (mm)

Behåll vårdnaden, men för över föräldradagar till honom den dag han vill vara föräldraledig.
    På så sätt riskerar du inte att stå där utan dagar kvar när barnet är för liten för dagis. 

Det verkar som om folk inte fattat att man inte har några skyldigheter när man är förälder - bara rättigheter.
    Har man gemensam vårdnad så får man alltså automatiskt halva föräldraledigheten, MEN man kan behålla dagarna utan att ta ut dem och på så sätt tvinga barnets andra förälder (oftast mamman) till att söka socialbidrag. (Och inte alla kommuner verkar betala ut socialbidrag pga att bebisen är för liten. Det blir ett moment 22 av det hela).  

• hymafr
    Anonym (...) skrev 2013-06-11 08:51:34 följande:
    Älskar alla mammor som säger att de ska ha enskild vårdnad och att det fungerar så bra och blir så mycket lättare. Att man ändå kan fråga pappan och göra honom delaktig men att ni har sista ordet. Det blir lättare för er ja.

Skulle ni inte lika gärna kunna ge pappan ensam vårdnad då? Nej förstås inte, det är bara bra och rättvist när ni har den. Förstår ni inte att ett medvetet beslut om ensam vårdnad skapar knepiga situationer.  

Vad roligt det skulle varit för mig och min dotter om jag suttit i en stad och ammat henne, medan pappan jobbat och bott i en annan stad samtidigt som han hade ensam vårdnad.

Men visst - sluta amma och räck över barnet till pappan omedelbart efter förlossningen. Det blir ju mest rättvist. Vad är väl 9 månaders plåga och en smärtfylld förlossning - bara pappan får barnet med sig hem till sitt och flaskmatar.
    Det blir ju mindre jobbigt för mamman också med tanke på hennes trasiga underliv. Det läker ju snabbare när hon inte har något barn att ta hand om. Att man har mens i 6 månader i sträck kanske pappan kan hjälpa till att bekosta -  "bindorbidrag".
  • Anonym (mm)
    Furstinna skrev 2013-06-11 08:55:04 följande:
    Klart ni ska ha delad vårdnad. Barnet är lika mkt hans som ditt.

Självklart är det lika mycket hans som hennes, men vårdnaden har ju inget med umgänget att göra.
    Jag har själv haft ensam vårdnad och slapp då tjafs om namn (han ville ändra de namn vi gemensamt bestämt för han kom helt plötsligt på att han ville att flickan skulle ha hans mammas namn också). Han vägrade skriva på dagisplacering, skolplacering, pass, bankkonto, etc. Det roliga är att jag haft ensam vårdnad hela tiden men han har inte fattat att han inte haft rätt att bestämma över varje detalj. 
    Han klagade t o m på att jag flyttade med dottern. Vi flyttade 2 km bort - från trång lägenhet till stort hus med barnvänlig trädgård - men eftersom han under ett par år som liten bott i lägenhet så skulle hans barn också bo i lägenhet. Det var bara pga hans underhåll vi hade råd att flytta till hus - enligt honom...visst - 1173 kronor (som det var på den tiden) räckte till att köpa hus   Kan tillägga att dagisavgiften på den tiden, före maxtaxan, låg på 3500 i månaden för mig - något som han inte betalade ett öre av.
    Det finns alltså gott om folk som har så svårt att samarbeta att det helt enkelt blir mycket enklare när det är EN förälder som bestämmer. Mindre bråk brukar det också bli, vilket gagnar barnen.  
  • h8him
    Anonym (mm) skrev 2013-06-12 17:46:43 följande:

Självklart är det lika mycket hans som hennes, men vårdnaden har ju inget med umgänget att göra.
    Jag har själv haft ensam vårdnad och slapp då tjafs om namn (han ville ändra de namn vi gemensamt bestämt för han kom helt plötsligt på att han ville att flickan skulle ha hans mammas namn också). Han vägrade skriva på dagisplacering, skolplacering, pass, bankkonto, etc. Det roliga är att jag haft ensam vårdnad hela tiden men han har inte fattat att han inte haft rätt att bestämma över varje detalj. 
    Han klagade t o m på att jag flyttade med dottern. Vi flyttade 2 km bort - från trång lägenhet till stort hus med barnvänlig trädgård - men eftersom han under ett par år som liten bott i lägenhet så skulle hans barn också bo i lägenhet. Det var bara pga hans underhåll vi hade råd att flytta till hus - enligt honom...visst - 1173 kronor (som det var på den tiden) räckte till att köpa hus   Kan tillägga att dagisavgiften på den tiden, före maxtaxan, låg på 3500 i månaden för mig - något som han inte betalade ett öre av.
    Det finns alltså gott om folk som har så svårt att samarbeta att det helt enkelt blir mycket enklare när det är EN förälder som bestämmer. Mindre bråk brukar det också bli, vilket gagnar barnen.  
    Fast köper du argumentet om jag vänder på det? Att du inte behöver ha vårdnad om ditt barn för du har ju samma rätt att träffa ditt barn ändå?

Så du har inte velat lyssna på hans argument för att barnet inte ska ha viss barnomsorg eller skola utan du har kört på ändå? Visst blir det mindre bråk men hade du tyckt samma sak om du hade varit han och inte haft något att säga till om?
Svar på tråden Borde vi ha delad vårdnad? Hjälp och tips?