• iafia20

Dödsångesten över barnvagnsköpet

Ska ha mitt första barn i november och jag och min kära sambo bara häpnar över alla märken, modeller och typer som finns av barnvagnar. Vi vill nog iaf ha någon typ av combivagn, så vi inte behöver köpa yttligare en när barnet kan sitta upp. Vi köper inget nytt, finns sinnesjukt mycket bättre begagnat på annonssidorna. 
    Men vad ska man köpa? Emmaljunga har vi tittat mycket på, är det rejäla vagnar?
    Vi bor på landet, en del grusväg och sånt. den bör palla med att åka ner till stallet ett par rundor varje dag osv.
    Har inga jobbiga trappor och stor bil så storlek har inte så jättestor betydelse för oss.

Snälla, tips?

• Svar på tråden Dödsångesten över barnvagnsköpet
  • Solaika
    iafia20 skrev 2013-06-08 14:37:36 följande:
    Ska ha mitt första barn i november och jag och min kära sambo bara häpnar över alla märken, modeller och typer som finns av barnvagnar. Vi vill nog iaf ha någon typ av combivagn, så vi inte behöver köpa yttligare en när barnet kan sitta upp. Vi köper inget nytt, finns sinnesjukt mycket bättre begagnat på annonssidorna. 
    Men vad ska man köpa? Emmaljunga har vi tittat mycket på, är det rejäla vagnar?
    Vi bor på landet, en del grusväg och sånt. den bör palla med att åka ner till stallet ett par rundor varje dag osv.
    Har inga jobbiga trappor och stor bil så storlek har inte så jättestor betydelse för oss.

Snälla, tips?
    Vi köpte en Emmaljuna Edge duo. Älskar vagnen, den är stor, stadig o bekväm. Ville ha en rejäl vagn just för att kunna använda den hela "vagnperioden". Den har vändbart handtag men det är även väldigt lätt att vända på själva sittdelen så vändbara handtaget känns kanske lite overkill.. Idag är jag grymt glad att vi valde en så stor vagn då vi fick en stor bebis som växte fort. Redan vid 5 månader hade han vuxit ur liggdelen som ändå är STOR.. Hade vi valt en annan vagn hade vi fått byta till sittdel ännu tidigare o det hade inte känts bra. Tyckte 5 månader var för tidigt egentligen, men vi hade inget val. Det enda vi inte gillat med den.. Såg att ni har volvo.. vilken modell? Vi hade en V70 då.. och vagnen går knappt in i bagaget ihopfällt med liggdelen på. Det går med lite trix o knix men oftast plockade vi helt enkelt av liggdelen o ställde in den i baksätet.. Annars är vagnen grym!

Idag är sonen 10 månader och vi har just kompletterat med en Baby Jogger City Versa. Kär i svängbara framhjul kan jag säga! Så smidigt! Men största anledningen till att vi kompletterat med den är att jag åker mindre bil numera o Emmaljungan får inte plats i den. Men det är bara när jag åker själv med sonen som BJen används.. Emmaljungan är fortfarande vagn nr 1 och kommer så alltid att vara! 
    Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • kaffeamanda
    jashrinah skrev 2013-06-09 16:19:09 följande:
    4a år är ju rätt lång tid ändå ...

Hade en gammal liggvagn som jag köpte för 500 till min första och som jag använde till min andra nu. Den minsta är 7 mån så vi bytte till en sittvagn med fullt liggläge ( finn säkert nåt fint ord för den) för en månad sedan. Den vagnen fick vi av en granne och är säkert 20 år men fullt fungerande. Min äldsta satt i vagn tills hon fyllde 2, men från 1,5 års ålder så gick hon mest bredvid vagnen och jag använde den till att köra packning. Så ja, det tycker jag är sjukt kort tid
  • Alisa
    Karpalo skrev 2013-06-08 14:57:51 följande:
    Skippa att kolla märken nu först o stirra er definitivt inte blinda på ett visst märke! Sätt er ner o fundera, vad är viktigt för ER när det gäller vagn.

Några saker ni kan fundera på:
    - Var ska ni använda den (grus, snö, asfalt, skog..)?
    - Helgummi- (punkteringsfria), plast- eller lufthjul?
    - kombi-, duo- eller skild ligg- o. sittvagn?
    - Prisklass?
    - Behöver den rymmas i en bil?

Sen annat som vi hade på vår lista var ex. att den skulle vara stadig, lättmanövrerad, lättskött (rengöring av tyg o så), enkel att fälla ihop/upp.

När ni har listan att utgå från kan ni lätt sortera bort mycket. Många märken har bara det ena eller det andra. Såklart är det inte det lättaste att få allt man vill, men när man är nere på 2-3 vagnar så är det betydligt lättare o då kan man börja fundera i vilken ände man kan kompromissa.
  • Sajood

Jag håller själv på och letar barnvagn till mitt första barn. De två vagnarna som har jag tittat på mest är Brio Happy och Kronan City. Utifrån min egen känsla skulle jag rekommendera antingen en Brio Happy eller en Kronan Duo till dig som bor på landet (anledningen att jag överväger en Kronan City med svängbara hjul är för att jag bor inne i stan). Båda dessa vagnar känns prisvärda och rejäla och jag tycker att lufthjul känns som ett mycket bra val om man vill ha mjuk körning även i terräng och snö. Men i grund och botten så måste man ju gå på vad som känns bäst för en själv. Tror att det är viktigt att testa, klämma och känna.

Viseversa: Är det en Kronan City du har? Om det är det så är jag väldigt nyfiken på vad du tycker om den! 

• jenny7906

Jag hade "brio happy" som bevakning på blocket i ett par månader, men eftersom jag är en sån där som gör tokmycket research innan jag gör ett dyrt inköp så visste jag exakt vad jag ville ha, färg var minst viktigt men funktionsmässigt var det viktigt med rätt typ av chassi, handtag, hjul etc. Men så dök aldrig den där annonsen upp med exakt det jag ville ha, så då blev det en helt ny vagn istället.
    Eftersom jag nu har köpt exakt den jag ville ha så har jag inget behov som många andra att hänga på blocket och köpa på mig fler vagnar som värsta barnvagnsjunkien.

• k girl

Köper du en duovagn, se till att vara nöjd med sittdelen framför allt.

Vi har en Kronan och det bästa med den är den rymliga liggdelen, den har LÅNG användningstid. Mycket mysigare än sittdelen. Vi bytte när dottern var 7-8 månader (hon sov mest i vagnen) och jag har kompisar som tvingats byta till sittvagn för att ligginsatsen vuxits ur.

• Alexi
    k girl skrev 2013-06-10 20:37:48 följande:
    Köper du en duovagn, se till att vara nöjd med sittdelen framför allt.

Vi har en Kronan och det bästa med den är den rymliga liggdelen, den har LÅNG användningstid. Mycket mysigare än sittdelen. Vi bytte när dottern var 7-8 månader (hon sov mest i vagnen) och jag har kompisar som tvingats byta till sittvagn för att ligginsatsen vuxits ur.
    Fast för en del är det helt meningslöst med lång användningstid för liggdelen då man har bebisar som hatar att ligga i vagn på promenader om de inte sover men sen börjar älska att åka vagn när de får sitta upp. Då byter man ju gärna till halvliggande i liggdel så tidigt det går. 
  • k girl

Kronan har iofs en ryggplatta i sin sittdel, men ja, vi bytte av den anledningen med vår äldsta. Det är ju dock inte roligt att vara tvingad att byta till sittdel för att ungen växer ur liggdelen vid fyra månaders ålder.

• k girl

Sen tycker jag iofs inte att jag ska behöva argumentera för mina åsikter. Det är ju vad jag tycker är bäst med Kronans liggdel oavsett om andra tycker det är meningslöst eller ej.

• Alexi

Öh, jag måste väl få kommentera en grej om jag ser att ts kan ha intresse av att höra olika vinklar på en uppfattning. Väldigt mycket åsikter kring sånt här har väldigt mycket att göra med vilket barn man haft.

Förstår inte alls varför du ens "försvarar" dig eller verkar tycka att jag inte får tycka annorlunda, du vet väl lika väl som jag att det är ett diskussionsforum vi är på...

• Gladskit

Eftersom man använder vagnen som sittvagn klart mycket längre tid än vad man har den som liggvagn så tycker jag att du ska fokusera på den biten. Vilken typ av vagn vill du ha? Vad behöver du? Hur stor?

Vi körde med Emmaljunga City Cross  (som är en sittvagn) då vi ville ha en rejäl vagn med fyra hjul, och i alla fall då var det en av de lättare fyrhjuliga sittvagnarna på marknaden (-06). Sen hade vi en citykorg till vilket var perfekt. Den var snygg och smidig!

• k girl

Det är ju omöjligt att säga hur ens barn kommer att bli. Därför tycker jag att man ska fokusera på att vara nöjd med sittvagnen, vilket jag också skrev. Men att JAG tycker att Kronan är bra eftersom min dotter sover i vagnen och just den liggvagnen har lång användningstid till skillnad från många andra. Alla vill ju inte byta till sittvagn vid fyra månader, somliga måste av olika skäl. Vad är så svårt att förstå med det?

En diskussion ska ju för övrigt vara meningsfull. Att argumentera mot värdeomdömen är tämligen meningslöst, bättre då att lägga fram sin egen åsikt bara.

• Alexi

K girl: min kommentar var ju inte alls riktad till dig utan riktad till ts som en komplement till det du sagt. En annan vinkel helt enkelt.

Jag trodde man kunde göra så, vet inte hur jag skulle skrivit annorlunda.

• iafia20

Var på varuhus igår och tittade på de olika modellerna. Klämde, kände och körde. Min sambo som inte har vetat vilka två jag riktat in mig på valde den ena av dem direkt efter vi kollat igenom, Brio Happy. Så nu letar vi efter en bättre begagnad på blocket Flört

• iafia20
    jashrinah skrev 2013-06-11 11:20:27 följande:
    om ingen köper nytt kan ingen köpa begagnat ;)

Sant! Men finns alltid folk som köper nytt och andra som låter sitt begagnade saker ärvas.
  • Sajood
    iafia20 skrev 2013-06-12 09:06:01 följande:
    Var på varuhus igår och tittade på de olika modellerna. Klämde, kände och körde. Min sambo som inte har vetat vilka två jag riktat in mig på valde den ena av dem direkt efter vi kollat igenom, Brio Happy. Så nu letar vi efter en bättre begagnad på blocket Flört
    Låter som ett jättebra val och en väldigt bra vagn att hitta begagnad i gott skick! Lycka till med letandet!
Svar på tråden Dödsångesten över barnvagnsköpet