Inlägg från: iafia20 |Visa alla inlägg
  • iafia20

Dödsångesten över barnvagnsköpet

Ska ha mitt första barn i november och jag och min kära sambo bara häpnar över alla märken, modeller och typer som finns av barnvagnar. Vi vill nog iaf ha någon typ av combivagn, så vi inte behöver köpa yttligare en när barnet kan sitta upp. Vi köper inget nytt, finns sinnesjukt mycket bättre begagnat på annonssidorna. 
    Men vad ska man köpa? Emmaljunga har vi tittat mycket på, är det rejäla vagnar?
    Vi bor på landet, en del grusväg och sånt. den bör palla med att åka ner till stallet ett par rundor varje dag osv.
    Har inga jobbiga trappor och stor bil så storlek har inte så jättestor betydelse för oss.

Snälla, tips?

• Svar på tråden Dödsångesten över barnvagnsköpet
  • iafia20
    Karpalo skrev 2013-06-08 14:57:51 följande:
    Skippa att kolla märken nu först o stirra er definitivt inte blinda på ett visst märke! Sätt er ner o fundera, vad är viktigt för ER när det gäller vagn.

Några saker ni kan fundera på:
    - Var ska ni använda den (grus, snö, asfalt, skog..)?
    - Helgummi- (punkteringsfria), plast- eller lufthjul?
    - kombi-, duo- eller skild ligg- o. sittvagn?
    - Prisklass?
    - Behöver den rymmas i en bil?

Sen annat som vi hade på vår lista var ex. att den skulle vara stadig, lättmanövrerad, lättskött (rengöring av tyg o så), enkel att fälla ihop/upp.

När ni har listan att utgå från kan ni lätt sortera bort mycket. Många märken har bara det ena eller det andra. Såklart är det inte det lättaste att få allt man vill, men när man är nere på 2-3 vagnar så är det betydligt lättare o då kan man börja fundera i vilken ände man kan kompromissa.
    Vi kollade mest på märkena efter ett tag. Kollade rena "fakta" tester där dessa två märken och kronan skulle vara rejäla och bra vagnar. Är absolut ingen märkesnörd och kommer köpa allt utom bilbarnstol begagnat.
    Men som sagt, vi bor på landet, barnet kommer i november, snö, grus, sand, skog, asflat, ja allt finns inom 800 meters radie. Helgummi däck är att rekomendera om man vill köra lite överallt? Vi använda samma vagn till så mycket som möjligt och så länge som möjligt. Och vi har stor volvo så in kommer den i bilen.

Har tittat på just emmaljunga city cross och olika brio vagnar. men lätt är det inte.
  • iafia20
    KramKalas skrev 2013-06-08 14:59:40 följande:
    Bor också på landet och vi har beställt en brio happy. Hade en begagnad happy till första barnet också. En kanon vagn med världsbäst gung och smidigare än emmaljunga tycker jag.. Och lufthjul! Så mycket skönare att gå med

Vad betalade du för en begagnad happy? körde du också med mjuklift istället för liggdel som "vinterankan"?
  • iafia20

just nu lutar det starkt åt en Brio Happy, måste ha en som går att dra fram på alla underlag och de flesta verkar väldigt nöjda med sin.

• iafia20
    Rebban skrev 2013-06-09 14:51:29 följande:
    Lite lustigt att du säger att det finns bättre begagnat TS. Jag satt precis och sa att det är exakt vad folk med dålig självkänsla som inte har råd med nytt, säger för att "försvara" sig. Förstår inte varför bara, varför skämmas för att man inte har råd? Du kommer ju aldrig hitta någon med obegränsat med pengar som säger att de har panik inför barnvagnsköp. De kan gå in och ut ur butiker (få garanti på varorna), plocka på sig vad de vill, ta de bästa och aldrig oroa sig över priset. Så hade man ju inte velat ha det ;) Säger inte att vi inte kan hitta bra på begagnatmarknaden men fram med ärligheten lite nu. Blir bara pinsamt annars!

Med "bättre begagnat" menas att det finns saker som är begagnade i väldigt gott skick. Inget annat. Det är ett uttryck.
    Vi har faktiskt råd att köpa nytt (2 övermedel inkomster), men känns fruktansvärt onödigt på flera sätt. Dels för att vädet på vagnen sjunker sjukligt mycket, värre än att plocka ut en ny bil från fabriken. Men kanske främst för att det egentligen inte finns någon bra anledning att köpa helt nytt när man kan köpa en vagn som gått knappt alls vissa gånger för hälften av ordinarie pris och dessutom sparar vi på miljön.
    Varför denna hysteri med att allt ska vara nytt? Vi köper barnstol till bilen ny, annars blir det begagnat för hela slanten. Har fått en superfin spjällsäng med madrass och sängkläder av våra grannar. Köper nya påslakarn sen har vi en komplett säng för inga pengar alls.

Din attytid är lite skev. Varför skulle jag "erkänna" min ekonomiska situation för att jag vill handla begagnat?
  • iafia20
    Natulcien skrev 2013-06-09 16:05:50 följande:
    Nu tolkar inte jag TS som om paniken beror på dåligt med pengar, utan mer på det stora utbudet och vad man ska välja...

Och varför skulle man "inte ha råd" bara för att man väljer begagnat?
    Vi hade gott och väl haft råd att välja en riktigt svindyr, splitterny vagn. Men det kändes otroligt onödigt, så vi köpte en billig på Blocket. Och något som är "bättre begagnat" är något som är i bra skick fastän det är begagnat. Menar du att du aldrig har hört det uttrycket?

Dessutom är det bättre ur miljösynpunkt att köpa begagnat och sedan återföra vagnen till begagnatmarknaden när den är använd, istället för att köpa nytt, nytt, nytt och slänga. Tänk om fler kunde tänka så istället för bara på status och den privata sfären...för DET är pinsamt!

Precis! Utbudet är ju också ett tecken lite på att vi shoppar för mycket. Det finns allt till nyblivna föräldrar, värsta djungeln och en otrolig marknad för affärer och tillverkare. För igentligen behöver man inte allt som industrin och reklamen påstår. Det grundläggande som vagn, säng, bilstol (om man har bil) och ett startpaket med lite kläder räcker långt. Givetvis får man shoppa loss totalt om man vill men de små växer så fruktansvärt fort ur allt så nej, vi satsar på begagnat och sen låter vi någon annan miljömedveten köpa våra saker i framtiden.
  • iafia20

Var på varuhus igår och tittade på de olika modellerna. Klämde, kände och körde. Min sambo som inte har vetat vilka två jag riktat in mig på valde den ena av dem direkt efter vi kollat igenom, Brio Happy. Så nu letar vi efter en bättre begagnad på blocket Flört

• iafia20
    jashrinah skrev 2013-06-11 11:20:27 följande:
    om ingen köper nytt kan ingen köpa begagnat ;)

Sant! Men finns alltid folk som köper nytt och andra som låter sitt begagnade saker ärvas.
Svar på tråden Dödsångesten över barnvagnsköpet