• iafia20

Dödsångesten över barnvagnsköpet

Ska ha mitt första barn i november och jag och min kära sambo bara häpnar över alla märken, modeller och typer som finns av barnvagnar. Vi vill nog iaf ha någon typ av combivagn, så vi inte behöver köpa yttligare en när barnet kan sitta upp. Vi köper inget nytt, finns sinnesjukt mycket bättre begagnat på annonssidorna. 
    Men vad ska man köpa? Emmaljunga har vi tittat mycket på, är det rejäla vagnar?
    Vi bor på landet, en del grusväg och sånt. den bör palla med att åka ner till stallet ett par rundor varje dag osv.
    Har inga jobbiga trappor och stor bil så storlek har inte så jättestor betydelse för oss.

Snälla, tips?

• Svar på tråden Dödsångesten över barnvagnsköpet
  • Piano

Vi har en emmaljunga city cross och är jättenöjda med den. Lite otymplig i trånga affärer kanske men ändå väldigt lättmanövrerad för att vara så rejäl.

• Klycka

Hade samma ångest som du under graviditeten (och samma behov med mycket skogsvägar och dyl.) slutade med att vi köpte en begagnad brio. Nu är sonen strax 1 år och har fortfarande inte använt vagnen. Fr mig är det sjukt mycket smidigare och friare att bära

• Karpalo

Skippa att kolla märken nu först o stirra er definitivt inte blinda på ett visst märke! Sätt er ner o fundera, vad är viktigt för ER när det gäller vagn.

Några saker ni kan fundera på:
    - Var ska ni använda den (grus, snö, asfalt, skog..)?
    - Helgummi- (punkteringsfria), plast- eller lufthjul?
    - kombi-, duo- eller skild ligg- o. sittvagn?
    - Prisklass?
    - Behöver den rymmas i en bil?

Sen annat som vi hade på vår lista var ex. att den skulle vara stadig, lättmanövrerad, lättskött (rengöring av tyg o så), enkel att fälla ihop/upp.

När ni har listan att utgå från kan ni lätt sortera bort mycket. Många märken har bara det ena eller det andra. Såklart är det inte det lättaste att få allt man vill, men när man är nere på 2-3 vagnar så är det betydligt lättare o då kan man börja fundera i vilken ände man kan kompromissa.

• KramKalas

Bor också på landet och vi har beställt en brio happy. Hade en begagnad happy till första barnet också. En kanon vagn med världsbäst gung och smidigare än emmaljunga tycker jag.. Och lufthjul! Så mycket skönare att gå med

• Vinterankan

Skulle också rekommendera brio happy efter din beskrivning av vad ni behöver. Barnet kan lugga och gunga skönt medan ni kör över stenar och gropar. Strunta i speciella liggdelar, köp en mjuklift som ni bara ställer i sittdelen med nedfällt ryggstöd.

• iafia20
    Karpalo skrev 2013-06-08 14:57:51 följande:
    Skippa att kolla märken nu först o stirra er definitivt inte blinda på ett visst märke! Sätt er ner o fundera, vad är viktigt för ER när det gäller vagn.

Några saker ni kan fundera på:
    - Var ska ni använda den (grus, snö, asfalt, skog..)?
    - Helgummi- (punkteringsfria), plast- eller lufthjul?
    - kombi-, duo- eller skild ligg- o. sittvagn?
    - Prisklass?
    - Behöver den rymmas i en bil?

Sen annat som vi hade på vår lista var ex. att den skulle vara stadig, lättmanövrerad, lättskött (rengöring av tyg o så), enkel att fälla ihop/upp.

När ni har listan att utgå från kan ni lätt sortera bort mycket. Många märken har bara det ena eller det andra. Såklart är det inte det lättaste att få allt man vill, men när man är nere på 2-3 vagnar så är det betydligt lättare o då kan man börja fundera i vilken ände man kan kompromissa.
    Vi kollade mest på märkena efter ett tag. Kollade rena "fakta" tester där dessa två märken och kronan skulle vara rejäla och bra vagnar. Är absolut ingen märkesnörd och kommer köpa allt utom bilbarnstol begagnat.
    Men som sagt, vi bor på landet, barnet kommer i november, snö, grus, sand, skog, asflat, ja allt finns inom 800 meters radie. Helgummi däck är att rekomendera om man vill köra lite överallt? Vi använda samma vagn till så mycket som möjligt och så länge som möjligt. Och vi har stor volvo så in kommer den i bilen.

Har tittat på just emmaljunga city cross och olika brio vagnar. men lätt är det inte.
  • iafia20
    KramKalas skrev 2013-06-08 14:59:40 följande:
    Bor också på landet och vi har beställt en brio happy. Hade en begagnad happy till första barnet också. En kanon vagn med världsbäst gung och smidigare än emmaljunga tycker jag.. Och lufthjul! Så mycket skönare att gå med

Vad betalade du för en begagnad happy? körde du också med mjuklift istället för liggdel som "vinterankan"?
  • Karpalo
    iafia20 skrev 2013-06-08 15:22:02 följande:
    Vi kollade mest på märkena efter ett tag. Kollade rena "fakta" tester där dessa två märken och kronan skulle vara rejäla och bra vagnar. Är absolut ingen märkesnörd och kommer köpa allt utom bilbarnstol begagnat.
    Men som sagt, vi bor på landet, barnet kommer i november, snö, grus, sand, skog, asflat, ja allt finns inom 800 meters radie. Helgummi däck är att rekomendera om man vill köra lite överallt? Vi använda samma vagn till så mycket som möjligt och så länge som möjligt. Och vi har stor volvo så in kommer den i bilen.

Har tittat på just emmaljunga city cross och olika brio vagnar. men lätt är det inte.
    Nej lätt är det sannerligen inte! Speciellt inte med första barnet när man bara kan tänka sig vad man vill ha o behöver. Helgummi har vi på vår just för att vi har lite av allt där vi kommer använda vagnen, skulle vara lite snopet att få punktering mitt i skogen ;) Såklart är ju lufthjul allra mest komfort, men har ännu inte stött på nån som menat att det inte skulle vara bra för babyn även med helgummi.
    Vi köpte f.ö. en Gesslein F6 sist o slutligen då den uppfyllde våra kriterier bäst. Dessutom väldigt populär häromkring har jag märkt i efterhand så förhoppningsvis är den bra då också :)
  • Sisisisi

Bor oxå på landet och har haft många vagnar. Mest nöjd har jag varit med Emmaljunga Edge! Gillar Brio happy oxå men har inte haft den själv.

• Natulcien

Vi köpte en begagnad Brio Nova Kombi på Blocket till sonen när han föddes -10. Det var årsmodell -05. Men den var väldigt fräsch och kostade oss bara 700 kr.
    Den har vi varit supernöjda med. Fyra rejäla, luftpumpade hjul. Skönt gung. Stadig och stabil, med rejält tilltagen plats. Vår långa son kunde sova i mjukliften tills han var 10 månader.
    Sen sålde vi den igen på Blocket för en tusenlapp... så snacka om prisvärt köp! Flört

Svar på tråden Dödsångesten över barnvagnsköpet