• iafia20

Dödsångesten över barnvagnsköpet

Ska ha mitt första barn i november och jag och min kära sambo bara häpnar över alla märken, modeller och typer som finns av barnvagnar. Vi vill nog iaf ha någon typ av combivagn, så vi inte behöver köpa yttligare en när barnet kan sitta upp. Vi köper inget nytt, finns sinnesjukt mycket bättre begagnat på annonssidorna. 
    Men vad ska man köpa? Emmaljunga har vi tittat mycket på, är det rejäla vagnar?
    Vi bor på landet, en del grusväg och sånt. den bör palla med att åka ner till stallet ett par rundor varje dag osv.
    Har inga jobbiga trappor och stor bil så storlek har inte så jättestor betydelse för oss.

Snälla, tips?

• Svar på tråden Dödsångesten över barnvagnsköpet
  • Natulcien
    Rebban skrev 2013-06-09 14:51:29 följande:
    Lite lustigt att du säger att det finns bättre begagnat TS. Jag satt precis och sa att det är exakt vad folk med dålig självkänsla som inte har råd med nytt, säger för att "försvara" sig. Förstår inte varför bara, varför skämmas för att man inte har råd? Du kommer ju aldrig hitta någon med obegränsat med pengar som säger att de har panik inför barnvagnsköp. De kan gå in och ut ur butiker (få garanti på varorna), plocka på sig vad de vill, ta de bästa och aldrig oroa sig över priset. Så hade man ju inte velat ha det ;) Säger inte att vi inte kan hitta bra på begagnatmarknaden men fram med ärligheten lite nu. Blir bara pinsamt annars!
    Nu tolkar inte jag TS som om paniken beror på dåligt med pengar, utan mer på det stora utbudet och vad man ska välja...

Och varför skulle man "inte ha råd" bara för att man väljer begagnat?
    Vi hade gott och väl haft råd att välja en riktigt svindyr, splitterny vagn. Men det kändes otroligt onödigt, så vi köpte en billig på Blocket. Och något som är "bättre begagnat" är något som är i bra skick fastän det är begagnat. Menar du att du aldrig har hört det uttrycket?

Dessutom är det bättre ur miljösynpunkt att köpa begagnat och sedan återföra vagnen till begagnatmarknaden när den är använd, istället för att köpa nytt, nytt, nytt och slänga. Tänk om fler kunde tänka så istället för bara på status och den privata sfären...för DET är pinsamt!
  • kaffeamanda

Oj! Jag köper nån som är billig och som man kan lägga en bebis i. Kollar mer på pris, typ 500 tycker jag är lagom. Inte för att jag har dåligt med pengar men man använder ju vagnen sjukt kort tid. Bättre att sätta in resten av pengarna på ett fondkonto åt ungen

• iafia20
    Natulcien skrev 2013-06-09 16:05:50 följande:
    Nu tolkar inte jag TS som om paniken beror på dåligt med pengar, utan mer på det stora utbudet och vad man ska välja...

Och varför skulle man "inte ha råd" bara för att man väljer begagnat?
    Vi hade gott och väl haft råd att välja en riktigt svindyr, splitterny vagn. Men det kändes otroligt onödigt, så vi köpte en billig på Blocket. Och något som är "bättre begagnat" är något som är i bra skick fastän det är begagnat. Menar du att du aldrig har hört det uttrycket?

Dessutom är det bättre ur miljösynpunkt att köpa begagnat och sedan återföra vagnen till begagnatmarknaden när den är använd, istället för att köpa nytt, nytt, nytt och slänga. Tänk om fler kunde tänka så istället för bara på status och den privata sfären...för DET är pinsamt!

Precis! Utbudet är ju också ett tecken lite på att vi shoppar för mycket. Det finns allt till nyblivna föräldrar, värsta djungeln och en otrolig marknad för affärer och tillverkare. För igentligen behöver man inte allt som industrin och reklamen påstår. Det grundläggande som vagn, säng, bilstol (om man har bil) och ett startpaket med lite kläder räcker långt. Givetvis får man shoppa loss totalt om man vill men de små växer så fruktansvärt fort ur allt så nej, vi satsar på begagnat och sen låter vi någon annan miljömedveten köpa våra saker i framtiden.
  • jashrinah
    kaffeamanda skrev 2013-06-09 16:09:48 följande:
    Oj! Jag köper nån som är billig och som man kan lägga en bebis i. Kollar mer på pris, typ 500 tycker jag är lagom. Inte för att jag har dåligt med pengar men man använder ju vagnen sjukt kort tid. Bättre att sätta in resten av pengarna på ett fondkonto åt ungen
    4a år är ju rätt lång tid ändå ...
  • sina

Vi bor på landet med dåliga grusvägar och gick mer hemma i skogen än i stan. Vi valde en emmaljunga classic sport med mjuklift. Helt perfekt. Barnet föddes i november. När det började bli trångt i mjukliften var det vår och dags att plocka ur skinn och filtar, och det var inga problem för henne att få plats tills hon var redo att sitta.

Lufthjul är skönare att köra och åka med, tycker jag, även om det verkar praktiskt med punkteringsfria. Vi fick dock aldrig punktering.

Vi köpte vår på blocket för 1700 kronor (tre år gammal och använd till två barn), och sålde den sen vidare för samma pris.

• mamma40plius

Rebban, enda pinsamma i denna tråd är ditt inlägg. Det finns fler skäl än ekonomi att köpa begagnat. För mig fanns inget alternativ eftersom jag bara vill ha en vagn från 1980-talet och möjligen sent 70- tal. Varför? Dessa vagnar är i mitt tycke både bättre och snyggare än dagens.

• Vinterankan

Men vad menar du egentligen rebban? Vi har 45 000 kvar på våra konton efter att alla räkningar är betalda, vi köpte en begagnad vagn för 500 då vi inte kunde se någon anledning till att köpa en ny. Vi gör oftast det som är enklast och vagnar har ju ofta leveranstid så det är ju mycket enklare att köpa begagnat så det bara är att åka och hämta. Då behöver man inte hålla på att fundera över färg och liknande heller. Vi ville ha en brio happy så vi köpte den som var billigast av de som fanns inom 5km radie från hemmet den dagen jag tittade på blocket. Mycket praktiskt.

• alynda

Hurra för begagnat! Särskilt om man har ångest inför inköpet, känner man att det blivit helt fel kan man vanligen sälja snabbt utan större/ingen förlust.

Jag köpte "fel" vagn första gången (gick inte in i hissen o liggdelen var för bökig att ta av), sålde den f samma pris o köpte en annan. F ö en Teutonia Mistral m lufthjul ( o mjuklift) som var perfekt på landet o i terräng tack vare härligt gung.

• Alexi

Kaffeamanda: använder man vagnen sjukt kort tid? Vi har använt vår i princip konstant i 4.5 år, två barn rätt tätt, och skulle vi få fler bsrn fortsätter vi med samma vagn.

Jag tycker nypriset på vår Emmaljunga var otroligt värt pengarna med tanke på den långa användningen.

• tjockobbe
    Rebban skrev 2013-06-09 14:51:29 följande:
    Lite lustigt att du säger att det finns bättre begagnat TS. Jag satt precis och sa att det är exakt vad folk med dålig självkänsla som inte har råd med nytt, säger för att "försvara" sig. Förstår inte varför bara, varför skämmas för att man inte har råd? Du kommer ju aldrig hitta någon med obegränsat med pengar som säger att de har panik inför barnvagnsköp. De kan gå in och ut ur butiker (få garanti på varorna), plocka på sig vad de vill, ta de bästa och aldrig oroa sig över priset. Så hade man ju inte velat ha det ;) Säger inte att vi inte kan hitta bra på begagnatmarknaden men fram med ärligheten lite nu. Blir bara pinsamt annars!
    Men gud vilken pinsam kommentar! Dålig självkänsla och inte råd för att man köper begagnat?? SNÄLLA NÅN. Det är inget som helst fel med begagnat! Felet med samhället idag är att det blivit ett konsumtionssamhälle där alla ska ha nytt som bara kastas när det är färdiganvänt!

TS nämner ingenting om pengar i sin tråd, o du är den enda som haft dollartecken framför ögonen när du läst. Jag tolkar, som alla andra utom dig, att hon menar utbudet av vagnar. För det är en ren djungel!

Vi kikade på massor av begagnat på blocket bland annat innan vi köpte vår i veckan. Jag ville dock inte ha något med revor eller andra skador/defekter på, och inte sambon heller, så det blev en ny vagn. Vi kikade på begagnat ur miljösynpunkt. Allt måste inte vara nytt bara för att man har råd!!
    BF 30 september <3 Läs underbaragraviditet.blogg.se
Svar på tråden Dödsångesten över barnvagnsköpet