• fru mia

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Stora My skrev 2014-01-11 20:54:15 följande:
    Jag vet inte riktigt hur länge men är nog hemma till åtminstone ett år till. Har ingen tjänst att gå tillbaka till, är lärare men funderar på att plugga.

Är det ont om jobb eller har du tröttnat?
  • fru mia

I måndags blev min lilla skrutt 5 månader! Herrejösses så fort det går! Skulle varit på bvc i tisdags men avbokade då vi haft besök kvällen innan som kräktes 4 timmar efter att hon var här...ville inte ta risken att ta med smittan till bvc bland alla småttingar men *peppar peppar* vi klarade oss (om de nu ens var magsjuka) Trivs ni med att vara lärare/förskollärare?

• fru mia
    Sara H skrev 2014-01-16 12:33:13 följande:
    Grattis på femmånadersdagen! Usch, tråkigt med magsjuka, hoppas ni slipper undan! Tor är snart 4,5 månad och väger 7525 g och är 65,5 cm lång. Inom en vecka har han fördubblat födelsevikten, galet att han blivit så stor! Dock har han en tung dag idag med mycket missnöje och ingen sömn. Väldigt olikt honom. Tror att det är en blandning av trötthet från en intrycksfylld dag igår och kliande tandkött. Min man är tydligen att föredra idag, jag duger bara till mat... Jag trivs jättebra som lärare! Det är oerhört givande att få jobba med ungdomar och se dem utvecklas. Jag tycker att tonåringar är hur roliga som helst, och det blir många skratt varje arbetsdag! Det är klart att det bitvis är tufft med konflikter, mobbning, skolk, icke godkända betyg och framför allt all administration och dokumentation (som nu äntligen ska minska), men för mig finns det en tjusning i att lösa problemen. Och alla jobb är ju bitvis tuffa på sina sätt.

Vad stor tor har blivit! På badrumsvågen väger Evelin 7, 2 men hon sitter lite vingligt så det är nog inte pålitligt :) Roligt jobb du har! Fast när det gäller mobbing måste de ju vara jättejobbigt! Minns ju hur elaka endel var mot varandra i den åldern.
  • fru mia
    oldy skrev 2014-01-16 15:15:05 följande:
    Jag trivs också jättebra! Jag hoppas ju att jag kan förebygga en del av det elände som kan komma när de blir äldre. Men det händer ofta att de fryser ut varandra eller inte är så snälla, vi jobbar mycket med värdegrund och det brukar ge resultat. Barn säger och gör så roliga grejer, så jag får också skratta massor på jobbet! Minus: alldeles för stora barngrupper och för lite tid till dokumentation.

Vilken ålder är det på barnen? Ångrar att jag inte skrivit upp allt roligt som mina barn sagt.
  • fru mia
    Stora My skrev 2014-01-16 20:29:25 följande:
    Jag tycker om att undervisa och dialogen med eleverna, lärandet men ogillar det adminastriva, all dokumentation och uppfostran (tjafs, tillrättavisande). Skulle kunna tänka mig jobba på förskolan för jag vill ändå jobba pedagogiskt.

Förskolan är nog snart som skolan, läroplan & allt! Förstår att dom har krav på utbildning på personalen. Skillnad mot när jag var liten..
  • fru mia
    oldy skrev 2014-01-17 15:52:31 följande:
    1-6 år är det på min avdelning, får ta del av alla härliga ungar. Det är så kul att leka fram lärandet & barn är minsann mer kompetenta än vad man kan tro .

Ja verkligen! Min 5 åring läser ungefär som gjorde i 1:an :)
  • fru mia
    oldy skrev 2014-01-17 22:33:28 följande:
    Häftigt! Femåringar är ju så goa! Ikväll har vi haft barnvakt och dejtat lite, gick på bio och såg "the wolf of wallstreet". Kunde njuta en del, saknade förstås Stina enormt men vi behövde komma iväg lite och ladda batterierna. Känslan att komma hem och hålla om henne efter tre timmar ifrån varandra är ju helt underbar!

Härligt! Ska nog också dra med mig maken på bio nån dag. Var filmen bra?
  • fru mia
    oldy skrev 2014-01-18 19:38:24 följande:
    Ja, den var skitbra (OBS massa massa naket och massor av sex & droger)! Tycker Leonardo Di Caprio alltid levererar!

Ha ha då blir det nog inga probkem att få med maken & se den filmen ;)
  • fru mia
    Stora My skrev 2014-01-19 20:53:15 följande:
    Lilla gossens oroliga kvällar sista tiden fick sin förklaring. Första tanden (nere) har kommit fram. Tokigt! 7 månader var de andra när de fick sina.

Härligt! I snitt brukar första mjölktänderna komma när pojkar är 7, 5 mån & flickor 7, 9 mina tjejer har fått sina vid 8 månader :)
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?