• oldy

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Sara H skrev 2013-10-16 10:25:51 följande:
    Det är väldigt olika, lite varannan dag där med. smile5.gif Men senaste dygnet har det varit runt 45 minuter varje gång.

Glömde skriva förut förresten, att jag oftast sover en stund på dagen/tidiga kvällen. Mellan 11 och 14 brukar det vara fullt ös, då är Tor som kinkigast. Så framåt eftermiddagen är jag ofta trött... De första veckorna blev jag lite stressad av tanken på att bara ha sovit si och så många timmar på natten. Men då lyssnade jag på min mammas kloka råd; att försöka få sova när jag är som tröttast, oavsett tid på dygnet. Och i den mån det går att tillämpa har det gjort stor skillnad. smile1.gif Även om jag verkar ha kommit i nån trötthetssvacka nu. Har förkylning i kroppen så jag hoppas att det beror på det.

Sover du nåt på dagarna?
    Oj det var ju en stund det! ;)

Vilka kloka råd. Nej jag sover nog nästan aldrig på dagen.. Måste lära mig att göra det!
  • oldy

Fru Mia: finns det någon som INTE fått torsk?! Haha I Facebookgruppen är det också var och varannan känns det som.. Eländes elände! Hoppas du blir bra snabbt, men det kan tydligen ta sin tid..

• oldy
    fru mia skrev 2013-10-16 15:20:55 följande:

jag känner inte av det så mycket som tur är men det syns på Evelins tunga, undrar hur det känns för barnen. Hoppas de ser värre ut än det känns!
    Det känns inte alls sa de på BVC
  • oldy

Vad skönt Sara H! Klart du inte är dålig som gav nappen, han klarade ju sig utmärkt!

Våra barn verkar ju dock synkade?! Stina sov nämligen 6 timmar i sträck i natt Hon somnade 21 och sov till ca 3, sen åt hon & somnade om, var vaken 4-5 sen, och sen blev det lite tätare amning på morgonen som det brukar här. Och viktigt: hon sov i sin egna säng! Jag sover så mycket bättre när hon ligger där.

Igår natt sov hon ett 5-timmarspass. Tänk om detta kunde öka med en timme varje natt .

Tycker hon verkar må bättre, magen är fortfarande lite bubblig men lite lugnare kanske. Känner mig nästan utvilad idag! Det känns som allt bara blir bättre för var dag.

• oldy
    Sara H skrev 2013-10-17 12:21:38 följande:
    Så skönt!

Nä, det känns ok med nappen nu i efterhand. smile1.gif Han var ju som sagt jättenöjd och tillfreds med den. Har verkligen dragit mig för att använda napp och lär vara restriktiv med det framöver, eftersom jag inte vill störa amningen... Strulande amning var ju min absolut största farhåga under graviditeten, så jag är så himla glad över att jag helammar och att det funkar bra!

Det blev förresten "bara" 300 g:s viktuppgång denna vecka, så Tor ligger efter Stina med sina 5110 g. smile1.gif
    Vi började med napp rätt tidigt, fast väntade tills amningen fungerade som den ska. Vi matar ju även med flaska någon gång emellanåt, men ammar ju 99% av tiden och det funkar ändå bra

Välkommen till 5-kilosklubben, Tor! Visst känner man skillnad? De börjar bli lite tunga..
  • oldy
    Sara H skrev 2013-10-17 12:53:03 följande:
    Ja, det känns ju sjukt att han är nästan 2 kg tyngre än när vi lämnade BB..! Men han är inte så värst lång än, har ökat från 50 till 54 cm. Tyngden sitter i omkretsen så att säga. smile1.gif Bara kinderna och låren på honom lär väga en hel del, hehe!
    Stina har ökat från 50 cm till 57 (eller 56,7 var det sist). Hennes hull sitter på kinder & mage
  • oldy

Jag är också törstig konstant, som sågspån i munnen dygnet runt!

• oldy
    Sara H skrev 2013-10-19 02:09:54 följande:
    Jag har med mig vattenflaskan överallt! Var en väldigt törstig person redan innan graviditeten, men nu är det fasen extremt. smile1.gif

Igår kväll testade jag att äta cashewnötter för första gången efter födseln. Innan graviditeten var nötter det godaste jag visste. Så fort jag blev gravid tappade jag suget helt - blä för nötter! Efter förlossningen har det kommit tillbaka, men jag har dragit mig för att prova eftersom min känsliga IBS-mage tyvärr inte mår så bra av nötter (för fett och för svårsmält). Laddade ändå upp med en liten påse framför tv:n igår, tog några stycken och insåg att det inte var särskilt gott. Lustigt! Kan smaksinnet ändra sig efter graviditet?
    Vad lustigt, jag har också IBS & dricker också en del vanliga fall!

Ja det kan nog ändra sig, jag har aldrig varit förtjust i kakor & sånt men igår var jag bara tvungen att baka kladdkaka.. Konstigt :)
  • oldy
    Sara H skrev 2013-10-19 06:00:51 följande:
    Haha!

Har inte heller varit nåt kakmonster förut, men åt mycket hellre chokladcookies än de där nötterna igår! Det hade aldrig hänt före graviditeten. smile1.gif Kunde verkligen föräta mig på nötter då, men igår räckte det med typ 10 st. Gav resten till min man, han som inte ens fick provsmaka en förut, hehe!
    Så konstigt! Jag har köpt hem nötter men jag fick för mig att "tänk om Stina är allergisk & får allergisk reaktion!".

Häromdagen la jag henne på rygg i sängen, då råkade ena benet ligga vikt lite bakåt & hon grät lite, det var absolut ingen fara men jag blev helt förtvivlad! Kände mig så urusel & blev så ledsen.. Tänk att det lilla gjorde mig ledsen, herregud tänk i framtiden när hon slår sig på riktigt..

Har så mycket fin kontakt med henne nu. Hon "pratar" & skrattar med mig nu, helt underbart!
  • oldy
    Sara H skrev 2013-10-19 11:24:57 följande:
    Det där med allergier är inte kul. Det är därför vi håller oss ifrån ersättning till Tor eftersom jag är laktosintolerant (och typ halva släkten) så om Tor har ärvt min mage vore det ju inte roligt för honom... Jag hade dessutom spädbarnskolik, så jag tror att det är bäst att han får hålla sig till bröstmjölk så länge som möjligt...

Ja usch när de blir ledsna! Tor sov i bärselen medan jag grejade i köket förra helgen, när en kastrull plötsligt ramlade ner på golvet från diskstället. Det smällde såklart som tusan, så han skvätte till och blev jätteledsen. Men med pussar och tröst gick det över. smile1.gif

Så härligt att Stina börjat skratta! Tor är väldigt pratig, håller igång hela tiden och låter jämt. Han grimaserar mycket och gör roliga leenden. Men bäst gillar han att träna nacken. När han ligger på bröstet eller när man bär honom tar han spjärn med armarna och reser hela överkroppen.
    Naw stackarn! Inte lätt att bli rädd ju :)

Stina hatar att träna nacken! Haha. Hon blir alltid grinig då. Men hon är ändå stark i nacken nu, dock inte så hon håller det stadigt länge men på gång iaf :)

Förstår att du håller dig ifrån ersättning & sånt då :)
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?