• oldy

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Sara H skrev 2013-10-08 20:20:56 följande:
    Det började inatt, gjorde så ont i ena bröstet att jag vaknade av det flera gånger. Det var varit spänt och knöligt hela dagen, men det har släppt efter amning. Nu på kvällen gjorde det dock rejält ont, men det har gått över nu efter amning på nytt. Jag läckte en fläck stor som en pannkaka genom både skjorta och handduk i väntan på att min man bytte blöja på Tor. smile1.gif Han fick rejält tjock mjölk och somnade som en stock efter en kvart, hihi! Så än har jag inte behövt pumpa, men det återstår att se hur fort det fyller på sig igen...
    Ja det enda som hjälper är väl att amma så ofta man kan?

Hoppas det ger med sig nu.

Haha härligt att läcka så mycket ;) jag läcker alltid från den icke ammande tutten på Stinas pyjamas varje natt. Får alltid byta pyjamas för hon blir dyngsur.. :)
  • oldy
    Sara H skrev 2013-10-08 20:20:56 följande:
    Det började inatt, gjorde så ont i ena bröstet att jag vaknade av det flera gånger. Det var varit spänt och knöligt hela dagen, men det har släppt efter amning. Nu på kvällen gjorde det dock rejält ont, men det har gått över nu efter amning på nytt. Jag läckte en fläck stor som en pannkaka genom både skjorta och handduk i väntan på att min man bytte blöja på Tor. smile1.gif Han fick rejält tjock mjölk och somnade som en stock efter en kvart, hihi! Så än har jag inte behövt pumpa, men det återstår att se hur fort det fyller på sig igen...
    Ja det enda som hjälper är väl att amma så ofta man kan?

Hoppas det ger med sig nu.

Haha härligt att läcka så mycket ;) jag läcker alltid från den icke ammande tutten på Stinas pyjamas varje natt. Får alltid byta pyjamas för hon blir dyngsur.. :)
  • oldy

Jag sover bara i trosor, tuttarna behöver luftas. Lägger handdukar som samlar upp mjölken :)

• oldy
    Sara H skrev 2013-10-09 09:27:03 följande:
    Hm, det kanske jag ska testa? Behöver också lufta tuttarna. Sölar ju hellre på handdukar än i kläderna. Ska testa inatt, tack för tipset! smile1.gif
    Haha så lite så ;)
  • oldy
    madelenee skrev 2013-10-09 09:30:22 följande:
    Så sover jag också :).

Oldy, var det du och din bebis som hade fått svamp? Eller tar jag fel nu? Hur går det i så fall? Har det blivit bättre? :)
    Ja det stämmer. Både jag & hon behandlas & det är mycket bättre! Gör inte lika ont att amma & sånt längre, så skönt! Ska behandlas ett tag till iaf.

Känns så skönt för jag var så trött på att amma för det gjorde så ont, men jag visste inte varför. Nu när det funkar bättre så är jag så glad för jag vill så gärna amma :)
  • oldy
    Sara H skrev 2013-10-09 12:28:35 följande:
    Tor fick ingen medicin mot sin svamp eftersom läkaren på BVC tyckte att den var så mild. Jag har blivit lite bättre i tuttarna men funderar på att köpa salva ändå. Läkaren tyckte inte det, hon sa att brösten måste tvättas fria från salvan innan amning. Men om svampen försvinner är det ju värt det lilla besväret! Vad hette salvan Oldy, Daktar..?
    Ja daktar. Jag tvättar med bröstmjölk innan amning bara :)
  • oldy
    Sara H skrev 2013-10-09 16:47:45 följande:
    Har bett maken köpa med hem nu. smile1.gif

Ringde Amningsmottagningen som uppmanade mig att be om ett recept från BVC till Tor. Så det är gjort, hämtar ut det imorgon!

Har ont när jag ammar och Tors beläggning är kvar, så jag har ingen lust att dalta med Vichyvatten längre. Går runt toppless en stund efter amning innan det börjar läcka för att lufta. smile1.gif Och så ska jag testa att sova utan amningsbh och t-shirt inatt!
    Låter ju som det var för mig! Jag visste inte ens att jag hade, trodde det gjorde ont för att det hör till i början ;) Stina hade inte jättemycket beläggning, nu är det lite inne i kinderna så det syns knappt.

Smärtan försvann iaf snabbt för mig när jag väl började behandla, så hoppas det går snabbt för dig med!
  • oldy
    Sara H skrev 2013-10-09 18:32:12 följande:
    Tack, hoppas det också! smile1.gif

Lite frustrerande bara att jag fick olika besked från Amningsmottagningen och BVC. Tycker ju att de borde vara inne på samma linje.
    Samma för mig! BVC sa bara vichyvatten, men amningsmottagningen sa att man alltid ska behandla båda.
  • oldy

Vad tråkigt att BVC inte vill hjälpa er!

Det var likadant för mig, blev lite bättre med amningsnappar (som sölar ner massor haha!) men så fort jag slutade med dem blev det snabbt lika illa.

Hoppas de hjälper er, man ska ju inge behöva ge upp amningen för det (det funderade jag också mycket på innan jag fick hjälp).

• oldy
    madelenee skrev 2013-10-10 09:00:11 följande:
    Ja, men får försöka hålla ut några veckor till och se om det blir bättre. Kanske ska ge amningsnapparna en chans till?

Penslar i alla fall Vichy som en galning nu. Före och efter varje mål mat och även mina bröstvårtor före varje amning (så vi inte ska smitta varandra). Sen smörjer jag med Daktar 3 gånger om dagen och luftar tuttarna hela dagarna + nätterna. Förutom när jag ska ut eller nån kommer och hälsar på :).

Annars får jag prova och ringa en annan BVC-sköterska, som kanske kan hjälpa bättre än hon vi fått :-P.
    Men hjälper din behandling om inte barnet behandlas? Jag tror du får kräva medicin så du blir av med det, precis som Sara H säger :)
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?