• Sara H

99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?

Det här är mitt första barn så jag tänker inget särskilt inför förlossningen, eftersom jag inte har något att jämföra med. Jag tar det som det kommer och anpassar mig efter behov. Kommer att fokusera på andningen, och resten får bli som det blir. Huvudsaken är att allt går bra så bra som möjligt för mig och bebisen.

• Sara H
    fru mia skrev 2013-06-10 18:55:15 följande:
    Ja det är ju huvudsaken! Sen är det väl olika hur vi hanterar smärta & hur den upplevs. Jag var inte så tuff som jag trodde men jäkligt stolt efteråt :)
    Ja, jag brukar inte alls vara klemig av mig när det gäller smärta, har t.o.m deltagit i smärtstudier för mag-tarmkanalen på Sahlgrenska och överlevde ju det, hehe. Men ju närmare BF jag kommer desto mer nervöst känns det. Som förstföderska kan jag ju inte riktigt föreställa mig vad som väntar och hur det kommer att kännas. Men jag vill tro att jag kommer att hantera det bra.
  • Sara H
    oldy skrev 2013-06-14 09:30:13 följande:
    Carla300 plocka upp med sopskyffel! Ett tips från en gravid förskollärare
    Åååh, vilket bra tips!
  • Sara H

Det här kanske är en jättedum fråga, men jag väntar första barnet så jag har inget att jämföra med.
    Hur vet man att det är slemproppen som lossnat och inte bara rikliga flytningar..? För vad jag fått höra är det inte en solid propp som kommer? 

• Sara H
    Stumpan84 skrev 2013-06-17 09:45:52 följande:
    Jaaaaa du :P Jag väntar tredje barnet och vet ännu inte haha Imorse gjorde jag misstaget att googla på de och kolla bilder.. OMG! Min lust för frukost försvann snabbt och om de e slempropp så hoppas jag banne mig att jag aldrig någonsin ser de komma ifrån min kropp! haha 
    Haha! Ja, det var lite därför jag frågade, för jag hade en aning om att ifall jag googlar så får jag se grejer jag önskar att jag sluppit... Återstår att se för egen del med andra ord, är i vecka 27 nu, så jag räknar med att det är tid kvar innan nån slempropp dyker upp.
  • Sara H
    fru mia skrev 2013-06-17 11:29:40 följande:

Men va jobbigt med en sån läkare!
    Mina är födda 38+5 & 38+0 hela slemproppen gick ca 1 v innan.
    Om de är små delar som lossnar kan man nog inte va säker alls att de är den. kan ju dessutom åter bildas. När hela lossnat på mig så va de mycket mer, en ganska stor klump med lite blod i. Minns inte om de kom något slem innan då.

Oj då! Då är man rätt säker på att det är den antar jag... Tack för info!
  • Sara H
    Carla300 skrev 2013-06-19 11:34:47 följande:
    Välkommen sjufyrasju:)
    Tänk, snart är det bara två månader kvar till september! Inte länge kvar innan vi har våra små här:) Har ni tagit reda på könet? Vi gjorde ju fostervattenprov så vet till 100% att det är en pojke vi ska få:)
    Jag har exakt tre månader kvar till BF på midsommarafton! Vi känner oss ganska trygga i att det är en pojke vi väntar. Barnmorskan och hennes student såg båda tydligt ett litet paket redan från början på RUL, och när de zoomade in såg jag och sambon det också. Så vi blir förvånade om det visar sig vara en flicka. Men utan fostervattensprov kan man ju inte veta säkert, har flera nära och kära som på RUL fått utlåtande om det ena eller andra och sen visade det sig vara tvärtom.
  • Sara H

Har de flesta kläderna klara, plus barnvagn, babysitter, bärsele, tvättlappar, spjälsäng och sängkläder+filt till säng och barnvagn. Kläder och textilier är nyinköpta, men prylar är köpta begagnade på Blocket. Mamma ska sy en skötbädd med blöjfack och jag (eller mamma, hon är duktigare!) ska sy ett spjälskydd av ett överkast vi inte använder, som jag tänkte trycka nåt mönster på. Babyskyddet (plus blöjor och allehanda skötgrejer då) är det som är kvar av de väsentligaste grejerna. Babyskyddet köper vi om ett par veckor.

För egen del är det amnings-bh, och ev. nån amningstopp och inlägg som fattas. Har köpt en fin begagnad BellyBandit som jag ser fram emot att använda efter förlossningen, verkar vara riktigt skönt.

• Sara H
    fru mia skrev 2013-07-01 14:31:28 följande:

VI har det mesta från tjejerna men det är ganska roligt att handla lite i iallafall.. funderar på en ny barnvagn men vi får se..vad är en belly bandit?
    Belly Bandit är en maggördel som man kan/bör börja använda direkt efter förlossningen (om det inte blir kejsarsnitt såklart). Den hjälper till att stabilisera magen och ryggen, och hjälper dessutom magmusklerna att återhämta sig på rätt plats snabbare. Jag blev tipsad om den pga att jag har ganska lång rygg och lätt får ont. Och därför är det ju viktigt att få magmusklerna på plats eftersom de håller uppe hela bålområdet. Ska bli spännande att se hur den känns och funkar!
  • Sara H
    fru mia skrev 2013-07-01 22:10:03 följande:
    Fick en helt fantastisk present idag av min syster. En sån där gripklo med långt skaft som hon hittat i 10kr lådan på hemköp :) så nu Kan jag plocka upp grejer från golvet utan att krypa omkring :) så jäkla bra :)
    Vilken smart grej!
Svar på tråden 99 dagar kvar... Någon som vill följas åt sista biten?